فهرست عناوین

آشنایی با اصطلاحات هاستینگ [لیست +100 تعریف و واژه پرکاربرد]

اصطلاحات هاستینگ

قبل از خرید هاست، در صورتی که با اصطلاحات هاستینگ به خوبی آشنایی داشته باشید، می تواند به شما در انتخاب سرویس مناسب کمک کند. درواقع این دانش و آگاهی به عنوان کلیدی برای درک بهتر فرایند انتخاب هاست بسیار مهم و تعیین کننده است، در غیر این صورت می تواند گیج کننده باشد.

بگذارید برای شما مثالی بزنیم. تصور کنید به مکان ناشناخته ای سفر کرده اید و وارد بازار شلوغی می‌شوید که در آن فروشندگان به زبانی که هرگز قبلاً نشنیده اید، کالاهای خود را به شما معرفی می‌کنند. ترسناک است، نه؟ خب، همین حس را گاهی در مورد دنیای هاستینگ می‌توانید داشته باشید. یک وب سایت تخصصی پر از اصطلاحات فنی و کلمات غیرمعمول که می‌تواند شما را در فضای دیجیتال گم کند!

اما نترسید! همین ابتدا قول می دهیم بعد از خواندن این مقاله شما از یک مسافر سردرگم و خسته به کاوشگری با اعتماد به نفس بالا در سرزمین خارجی تبدیل شوید. شناخت درست و درک کامل واژه ها و تعاریف پرکاربرد میزبانی وب، می تواند به شما در تصمیم گیری برای انتخاب صحیح هاست مناسب کمک کند.

در ادامه این مقاله جذاب و کاربردی از بلاگ مشهدهاست، ما لیست +100 واژه و تعریف از رایج ترین اصطلاحات هاستینگ را تهیه کرده ایم که به طور ساده و قابل فهم، شما را برای اکتشاف این دنیای جدید آماده می کند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید…

اگر فکر می‌کنید اصطلاحی وجود ندارد یا از قلم افتاده، لطفاً از بخش دیدگاه ها به ما اطلاع دهید تا آن واژه را با همکاری شما به این لیست اضافه کنیم.

واژه نامه پرکاربردترین اصطلاحات هاستینگ (طبقه بندی شده)

انواع میزبانی وب (Web Hosting)

هاست چیست؟

هاست (به انگلیسی Host) یا میزبانی وب، یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می دهد وب سایت خود را در محیط اینترنت منتشر کنید. زمانی که برای خرید هاست اقدام می کنید، اساساً فضایی را در یک سرور فیزیکی اجاره می کنید که می توانید تمام فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت خود را در آن ذخیره و نگهداری کنید.

هاست ابری (Cloud Hosting)

هاست ابری نوعی از خدمات هاستینگ است که بر اساس ساختار ابری عمل می‌کند. هاست ابری شبکه‌ای از سرورهاست که وب‌سایت و برنامه‌های شما را میزبانی می‌کند. در هاست ابری برخلاف میزبانی وب سنتی، وب‌سایت بر روی یک سرور فیزیکی واحد میزبانی نمی‌شود و تمام منابع سرور به صورت مجازی در دسترس هستند. هاست ابری نسبت به میزبانی سنتی در دسترس بودن و مقیاس‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد.

سرور اختصاصی (Dedicated server hosting)

در سرور اختصاصی کل منابع یک سرور فیزیکی به وب سایت یک کاربر اختصاص داده می شود. در صورتی که دانش مدیریت سرور را داشته باشید، می توانید با کنترل کامل بر روی سرور اختصاصی آن را برای نیازهای خاص خود به صورت سفارشی پیکره بندی کنید. تنها پروژه های بزرگ که در آنها امکانات پیشرفته ای در نظر گرفته می شود نیاز به سرور اختصاصی دارند.

سرور مجازی (VPS hosting)

سرور مجازی بخشی از منابع یک سرور اختصاصی است که توسط نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به صورت اختصاصی به همراه سیستم عامل دلخواه آماده‌سازی شده و به کاربر تحویل می‌گردد. در این سرویس یک ماشین مجازی همانند سرور اختصاصی قادر است اجرا و کنترل نرم‌افزارهای مختلف نصب شده را داشته باشد به نحوی که کلیه کاربران می‌توانند با داشتن سرور مجازی از خدمات کاربردی و ویژه آن استفاده کنند، به همین دلیل هزینه خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی با شرایط مشابه به صرفه‌تر خواهد بود.

هاست اشتراکی (Shared hosting)

در هاست اشتراکی چندین وب‌سایت بر روی یک سرور فیزیکی به طور مشترک میزبانی می شوند. منابع این سرور، مانند فضای دیسک، پهنای باند، پردازنده و حافظه رم بین وب‌سایت‌های مختلف تقسیم می‌شود. هاست اشتراکی مناسب وب‌سایت‌ها و پروژه‌های کوچک تا متوسط است که نیاز به منابع زیادی ندارند. قیمت این نوع هاستینگ معمولاً اقتصادی‌تر است و مدیریت سرور آن توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود.

هاست نمایندگی (Reseller hosting)

هاست نمایندگی یکی از انواع هاست است که به شرکت‌ها و افراد این امکان را می‌دهد از وب سایت مشتریان خود میزبانی کنند. در این سرویس شما به عنوان نماینده هاست، قادر هستید بدون هیچ نام و نشانی از شرکت هاستینگ اصلی و با دامنه و برند خود اقدام به فروش هاست نمایید. شما تنها مشتریان خود را مدیریت خواهید کرد، در صورتی که پشتیبانی فنی مشتریان و مدیریت سرور بر عهده شرکت ارائه دهنده هاست نمایندگی است، در این صورت شما می‌توانید تمام تمرکز خود را برای فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر منعطف نمایید.

هاست لینوکس (Linux hosting)

هاست لینوکس یک پلتفرم مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که برای ارائه خدمات میزبانی وب استفاده می‌شود. درواقع این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌‌ها، تصاویر و ویدیو‌های وب سایت خود را در هاست لینوکسی قرار داده و آنها را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دهید.

هاست وردپرس (WordPress hosting)

هاست وردپرس به طور ویژه برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های ساخته شده با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است. این نوع هاستینگ به وب‌سایت‌های وردپرسی امکان می‌دهد تا با بالاترین عملکرد و بهینه‌سازی پیشرفته، از ویژگی‌ها و قدرت این سیستم مدیریت محتوای محبوب استفاده نمایند.بهره مند گردند.

هاست ویندوز (Windows hosting)

هاست ویندوز در سروری که سیستم عامل Windows Server بر روی آن نصب شده است، اطلاعات و داده‌های وب سایت کاربران را میزبانی می‌نماید. منابع این سرور بین تمامی وب سایت‌های میزبانی شده به اشتراک گذاشته شده است و این سرویس را به یک گزینه عالی و مقرون به صرفه برای توسعه دهندگان و برنامه نویسانی که قصد دارند پروژه‌های خود را با میزبانی ویندوز شروع کنند تبدیل می‌نماید.


سرور (Server)

سی پی یو (CPU)

مخفف “Central Processing Unit“، یک قطعه سخت افزاری است که مشابه مغز انسان کار می کند. سیگنال ها را دریافت کرده و برای پردازش و اجرای آن سیگنال ها اقدام می کند. هر چه تعداد CPUهای سرور شما بیشتر و سریعتر باشد، اطلاعات بیشتری را می توان برای عملکردهای پیچیده وب سایت یا برنامه ها پردازش کرد.

رم (RAM)

مخفف “Random Access Memory“، یک نوع حافظه ذخیره سازی موقت (فرّار) بر روی سرور است. برای اجرای هر برنامه یا برنامه ای لازم است، اما داده های ذخیره شده در آن پس از راه اندازی مجدد سرور یا زمانی که برنامه ای بسته می شود، حذف می گردد.

فضا یا دیسک ذخیره سازی (Storage/disk space)

فضایی است که تمام فایل های وب سایت یا برنامه شما بر روی سرور ذخیره می شود. دیسک ذخیره سازی می تواند SSD (درایو حالت جامد) یا HDD (هارد دیسک) باشد. SSD ها هاردهای ذخیره سازی جدیدتری هستند که بر خلاف هارد دیسک ها قطعات متحرک سخت افزاری در خود ندارند و نسبت به هارد دیسک ها چندین برابر سریعتر هستند. اما هارد دیسک‌ها (HDD) نسخه قدیمی‌تر ذخیره‌سازی داده هستند و قطعات متحرک سخت‌افزار در خود دارند که باعث کندتر شدن سرعت و اطمینان کمتر به آن‌ها می‌شود.

مرکز داده (Datacenter)

دیتاسنتر یا مرکز داده، یک فضای مجزا در ساختمانی خاص است که سرورها به صورت فیزیکی در آن نگهداری می شوند. در دیتاسنترها از پروتکل های امنیتی و طبقه بندی شدید اطلاعاتی پیروی می شود تا اطمینان حاصل شود که سرورها به صورت 24/7 بدون وقفه کار می کنند. اگر وب سایت شما بازدیدکنندگان خاصی از یک موقعیت جغرافیایی را هدف قرار داده است، مکان مرکز داده مهم است. هر چه سرور فیزیکی به مخاطب نزدیک‌تر باشد، تأخیر کمتری دارد و سرعت بهینه تری را تضمین می‌کند.

سرور (Server)

سرور یک کامپیوتر فیزیکی است که وب سایت ها و برنامه ها بر روی آن میزبانی می شوند و دارای منابع بسیار بالایی است. برای درک بهتر می توانید سرور را به عنوان رایانه شخصی خود تصور کنید منتهی با 10 برابر قدرت و فضای ذخیره سازی بیشتر! سرورها باید به صورت 24/7 در دیتاسنترها همواره آنلاین بوده و در حال اجرا باشند تا وب سایت شما همیشه آنلاین بماند.

پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند یک واحد اندازه گیری است که نشان می دهد چه میزان داده می تواند در یک دوره زمانی مشخص انتقال داده شود. پهنای باند در فرمت های مگابایت، کیلو بایت و بیت مشخص می شود و حتی این توانایی را دارد که در مدت زمان 1 ثانیه انتقال یابد. در واقع پهنای باند میزان اطلاعاتی که یک شبکه به یک گروه یا چند دستگاه منتقل می کند را اندازه گیری می کند.

ترافیک (Traffic)

در مجموعه اصطلاحات هاستینگ، “ترافیک” به حجم داده‌ای اشاره دارد که بین سرور شرکت هاستینگ و کاربرانی که به وب‌سایت شما دسترسی دارند، منتقل می‌شود. ترافیک نشان‌دهنده میزان داده‌ها (از جمله صفحات وب، تصاویر، ویدئوها و دیگر محتواها) است که برای مشاهده و استفاده کاربران از وب‌سایت شما در طول یک مدت زمان مشخص منتقل می‌شود.

آدرس آی پی (IP address)

آی پی یک عدد منحصر به فرد است که به هر دستگاهی که در محیط اینترنت برای ارتباط استفاده می‌کند، اختصاص داده می‌شود. این بدان معنی است که همه لپ تاپ ها، سرورها، تلفن ها و سایر دستگاه ها دارای یک آدرس IP هستند. در هاست اشتراکی، ممکن است یک آدرس IP میان سایر کاربران آن سرور به اشتراک گذاشته شود، اگرچه ممکن است امکان خرید یک آدرس IP اختصاصی هم وجود داشته باشد. تمامی کاربران سرور مجازی و سرور اختصاصی دارای یک IP اختصاصی هستند.

در حال حاضر 2 نسخه آی پی وجود دارد : IPv4 و IPv6. آی پی نسخه 4 (IPv4) یک آدرس IP استاندارد 32 بیتی است که در سال 1981 با محدودیت حدود 4.3 میلیارد آدرس آی پی یکتا راه اندازی شد. با نزدیک شدن به اتمام آی پی آدرس های نسخه 4، آی پی نسخه 6 (IPv6) در اواخر دهه 1990 به کار گرفته شد که یک نسخه 128 بیتی است، به عبارتی 16 بایت می شود که اگر آن را با آی پی ورژن 4 که فقط 4 بایت بود مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که آی پی ورژن 6 تقریباً چهار برابر قدرتمند تر از ورژن 4 است.

آی پی اختصاصی (Dedicated IP)

IP اختصاصی منحصراً به یک وب سایت اختصاص داده شده است. این IP منحصر به فرد است که به یک سرویس میزبانی اختصاصی مانند سرور اختصاصی تعلق گرفته است.


مدیریت هاست (Hosting management)

کنترل پنل (Control panel)

ابزاری است که امکان مدیریت هاست و کنترل بخش های مختلف وب‌سایت و سرویس‌های مرتبط با هاستینگ را به شما می‌دهد. این ابزار به صورت گرافیکی و کاربرپسند طراحی شده است تا به کاربران کمک کند به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی مدیریت سرور، تغییرات و تنظیمات موردنیاز خود را بر روی هاست انجام دهند. اگر به دنبال یادگیری کنترل پنل های مختلف هاستینگ هستید، اینجا کلیک کنید.

سی پنل (cPanel)

cPanel یک کنترل پنل میزبانی وب است که شما را قادر می سازد تا به سرعت و به راحتی بسیاری از تنظیمات هاست خود را مدیریت کنید. اگر دوست دارید سی پنل را بهتر و بیشتر یاد بگیرید، مجموعه مقالات “آموزش سی پنل” را از دست ندهید.

سیستم عامل (Operating System)

به نرم‌افزاری اطلاق می‌شود که به عنوان واسط بین نرم‌افزارها و سخت‌افزار یک کامپیوتر یا دستگاه مشابه عمل می‌کند. سیستم عامل وظایف متعددی انجام می‌دهد و در ارتباط با مدیریت منابع سخت‌افزاری، اجرای برنامه‌ها، مدیریت فایل‌ها و اطلاعات، مدیریت شبکه و… نقش دارد.

لینوکس (Linux)

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است. این سیستم عامل به دلیل پایداری و قابلیت اطمینان بالای آن شناخته شده است و در بسیاری از رایانه ها به ویژه سرور شرکت های هاستینگ جهت ارائه هاست لینوکس به کاربران استفاده می شود.

ویندوز (Windows)

سیستم عامل ویندوز یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های عامل های دنیاست که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است. Windows در انواع مختلفی از ورژن‌ها و نسخه‌ها منتشر شده و برای انواع دستگاه‌ها از جمله کامپیوترها، لپتاپ‌ها، تبلت‌ها، موبایل‌ها و سرورها (Windows Server) قابل استفاده است.

htaccess.

فایل htaccess. یک فایل تنظیمات کلیدی در وب سرور آپاچی (Apache) است که به شما امکان می‌دهد تنظیمات مختلفی را برای وب‌سایت‌ها و دایرکتوری‌ها ایجاد کنید و کنترل دقیق‌تری بر رفتار وب‌سرور داشته باشید. این فایل اغلب برای ایجاد تنظیمات امنیتی، تغییرات در آدرس‌دهی وب‌سایت، ایجاد URL و سایر تنظیمات پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر فایل (File manager)

فایل منیجر یکی از ابزارهای کنترل پنل برای آپلود، دانلود و ویرایش فایل های اکانت هاست یا وب سایت شما است.

پشتیبان گیری (Backup)

بکاپ یک کپی از فایل ها یا داده ها است. در صورت از بین رفتن یا خراب شدن اطلاعات، می توانید از یک نسخه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات استفاده کنید.

FTP/SFTP

FTP و SFTP دو پروتکل مورد استفاده در انتقال فایل‌ها بین کامپیوتر شخصی شما و سرور وب‌سایت یا هاستینگ می‌باشند. استفاده از پروتکل های FTP و SFTP به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و داده‌های وب‌سایت‌تان را به راحتی انتقال دهید و مدیریت نمایید، بنابراین این دو پروتکل ابزارهای کلیدی در محیط وب و مدیریت هاستینگ وب سایت‌ها محسوب می‌شوند.

لود بالانسر (Load balancer)

لودبالانسر سیستمی است که ترافیک ورودی را از طریق چندین سرور توزیع می کند تا در صورت ورود سطوح بالای ترافیک به یک IP، از تحمیل بار اضافی به سیستم جلوگیری کند. از لودبالانسر برای بهبود عملکرد در وب سایت ها و برنامه های کاربردی استفاده می شود.

پایگاه داده (Databse)

دیتابیس به معنای مجموعه‌ای از داده‌هاست که به صورت سازمان‌یافته، مدیریت می‌شوند و قابل دسترسی، ذخیره، به‌روزرسانی و حذف هستند. دیتابیس‌ها اطلاعات را در قالب جداول (Tables)، رکوردها (Records) و فیلدها (Fields) ذخیره می‌کنند.

MySQL

یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (Databse) محبوب است که توسط توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها در سرتاسر دنیا برای ذخیره و دسترسی به داده‌هایشان استفاده می‌شود. از طراحی پایگاه داده‌های کوچک تا پروژه‌های بزرگ، MySQL برای انواع مختلفی از برنامه‌ها مناسب است.

phpMyAdmin

یکی از ابزارهای متن باز PHP است که برای مدیریت پایگاه داده MySQL کاربرد دارد. phpMyAdmin را شما را در اکثر پنل های میزبانی پیدا خواهید کرد و می توانید از آن برای ایجاد پایگاه داده، ویرایش جداول یا تنظیم مجوزهای کاربر و غیره استفاده کنید.

سافتاکلوس (Softaculous)

بزرگترین و محبوب ترین کتابخانه نصب برنامه در کنترل پنل هاست شماست که می توان با آن انواع سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و سایر CMS ها را با چند کلیک ساده و در سریع ترین زمان ممکن نصب کرد.

SSH

مخفف “Secure Sockets Shell“، پروتکلی برای اتصال ایمن از راه دور به یک کامپیوتر است. داده‌هایی که از رایانه شما به رایانه دیگر منتقل می‌شود، ابتدا رمزگذاری شده و تنها دستگاهی که دارای یک کلید خصوصی خاص است می‌تواند آن داده‌ها را رمزگشایی نماید. می توانید از پروتکل SSH برای کنترل و تغییر تنظیمات سرور از راه دور و از طریق اتصال به اینترنت استفاده کنید. این کار با تایپ دستورات SSH از طریق ترمینال در سیستم عامل مک یا نرم افزار PuTTY در ویندوز انجام می شود.

WHM

مخفف “Web Host Manager“، کنترل پنل مدیریتی cPanel است که می توانید از آن برای ایجاد اکانت کاربران نمایندگی هاست خود و یا تنظیم محدودیت های منابع سرور برای هر یک از آنها استفاده کنید. از این کنترل اغلب برای هاست نمایندگی استفاده می گردد.

WHMCS

مخفف “Web Host Manager Complete Solution“، یک نرم‌افزار اتوماسیون مالی برای مدیریت حساب مشتریان شرکت هاستینگ و خدمات مرتبط با آن است. این ابزار کمک می‌کند تا عملیات مالی، پشتیبانی مشتریان، فاکتورها، ایجاد حساب کاربری و مدیریت محصولات به طور اتوماتیک و مؤثر انجام شود.

وب سرور (WebServer)

وب سرور یک نرم‌افزار یا سیستم کامپیوتری است که به عنوان اصلی‌ترین مسئولیت خود، صفحات و محتواهای وب را به درخواست مرورگر کاربران ارسال می‌کند. به عبارت دیگر، وب سرور وظیفه توزیع و ارائه اطلاعات وب به کاربران را بر عهده دارد.

وب سرور آپاچی (Apache)

آپاچی یکی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین وب سرورها در جهان است که برای ارائه صفحات وب و محتواهای مرتبط با اینترنت استفاده می‌شود.

وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed Web Server)

یک وب سرور پرسرعت و قدرتمند است که برای ارائه و مدیریت محتواها و صفحات وب به کار می‌رود. این وب سرور به منظور بهبود سرعت و عملکرد وب‌سایت‌ها توسعه داده شده و از امکانات متعددی برای بهبود سرعت، امنیت و مقیاس‌پذیری بهره می‌برد.


مدیریت وب (Web applications)

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

مخفف “Content Management System“، به نرم‌افزار یا پلتفرم تخصصی اشاره دارد که به مدیران و نویسندگان وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد محتواهای خود را به راحتی ایجاد، ویرایش، مدیریت و منتشر کنند. این سیستم‌ها به وسیله رابط‌های گرافیکی کاربران را قادر می‌سازند تا بدون نیاز به دانش فنی عمیق در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی وب، محتوای وب‌سایت خود را مدیریت نمایند.

وردپرس (WordPress)

محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) که متن باز است و به زبان PHP نوشته شده است. چیزی که از ابتدا به عنوان یک پلت فرم وبلاگ نویسی شروع شد، حالا توسط اکثر وب سایت ها، از جمله وبلاگ ها، فروشگاه های آنلاین و پورتال های خبری استفاده می شود. وردپرس نزدیک به 40 درصد از کل وب سایت های دنیا را پوشش می دهد.

جوملا (Joomla)

یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد وب سایت های خود را طراحی کنند. اگرچه جوملا به اندازه وردپرس محبوب نیست، اما امنیت بیشتری دارد و کمتر در برابر حملات سایبری آسیب پذیر است.

پرستاشاپ (PrestaShop)

یک سیستم مدیریت محتوای متن باز برای فروشگاه های آنلاین است که بر روی مدل فریمیوم کار می کند. این برنامه به خودی خود رایگان است، اما بسیاری از ویژگی ها و افزونه های آن همانند وردپرس با پرداخت هزینه قابل استفاده می شوند. در عین حال، استفاده از پرستاشاپ برای فروشگاه های آنلاین مناسب تر است چرا که به طور خاص برای این دسته از وب سایت ها طراحی شده است.

دروپال (Drupal)

دروپال یک سیستم مدیریت محتوای متن باز و رایگان است که مبتنی بر PHP است. می توانید محتوا را به همراه فایل های رسانه ای در وب سایت خود منتشر کنید. استفاده از دروپال آسان است و می تواند توسط افراد یا گروه های مختلف استفاده شود.

سایت ساز (Website builders)

سایت‌ساز یک ابزار طراحی وب سایت است که برای افراد و کسب و کارها این فرصت را فراهم می کند تا سایت‌ها و صفحات وب خود را بدون نیاز به دانش فنی طراحی و مدیریت کنند. با استفاده از سایت‌سازها، شما می‌توانید به صورت گرافیکی و بدون نیاز به کدنویسی، طراحی و ساخت وب‌سایت‌هایی با قالب‌ها، امکانات و ویژگی‌های مختلف ایجاد کنید.

بلاگ (Blog)

بلاگ وب سایتی است که به طور مداوم توسط یک فرد یا گروهی از افراد یا وبلاگ نویسان به روزرسانی می شود. یک یا چند نویسنده می توانند مقالات، تصاویر، ویدئوها و سایر مطالب را در یک وبلاگ منتشر کنند.

مرورگر (Browser)

مرورگر یک نرم افزار است که بر روی سیستم کاربر نصب شده و صفحات اینترنتی با کد HTML را از یک وب سرور تجزیه کرده و آن را به عنوان یک صفحه قابل درک برای انسان نمایش می دهد. از جمله مرورگرهای معروف می توان به Mozilla Firefox و Google Chrome اشاره کرد.

HTTP

مخفف “Hypertext Transfer Protocol“، یک پروتکل ارتباطی اینترنت است که برای انتقال اطلاعات و محتواها از سرور به مرورگر و برعکس استفاده می‌شود. این پروتکل به وسیله‌ی مرورگر و سرورها برای ارتباط و تبادل اطلاعات کاربرد دارد.

HTTPS

مخفف “HyperText Transfer Protocol Secure“، نسخه امن HTTP است. “S” در انتهای HTTPS مخفف “Secure” است. این بدان معنی است که تمام ارتباطات بین مرورگر شما و وب سایت رمزگذاری شده است. وب سایت ها باید گواهی SSL معتبر داشته باشند تا بتوانند از طریق HTTPS مسیریابی شوند.

HTML

مخفف “Hypertext Markup Language“، یک زبان برنامه نویسی است که برای ایجاد و ساختاردهی صفحات وب استفاده می‌شود. HTML اجزای مختلف محتوا را مشخص می‌کند و به مرورگرها می‌گوید که چگونه این اجزا باید نمایش داده شوند. به عبارت دیگر، HTML می‌تواند توضیح دهنده‌ای برای ساختار و محتوای صفحات وب باشد.

جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت کلاینت است که به توسعه دهندگان امکان می دهد محتوای پویا را به یک وب سایت اضافه کنند. از آنجایی که این یک فناوری سمت کلاینت است، در مرورگر کاربر اجرا می شود، نه در وب سرور! اکثر وب سایت ها حداقل از چند جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

آپلود (Upload)

آپلود به معنای انتقال داده‌ها، فایل‌ها، یا محتوا از دستگاه کاربر به یک سیستم یا سرور مخصوص در شبکه می‌باشد.

دانلود (Download)

دانلود به معنای انتقال داده‌ها، فایل‌ها یا محتوا از یک سیستم یا سرور مخصوص در شبکه به دستگاه کاربر می‌باشد.

URL

نشانی وب یا URL مخفف (Uniform Resource Locator)، نشانی یا مسیری است که برای دسترسی به یک منبع خاص در اینترنت استفاده می‌شود. URL شامل اطلاعاتی است که به مرورگر می‌گوید چگونه و از کجا باید منبع مورد نظر را پیدا کند. (منابع مانند صفحه وب سایت، تصویر، ویدئو، سند و غیره).


امنیت (Security)

دیوار آتش (Firewall)

فایروال یک ابزار یا سیستم امنیتی است که به منظور حفاظت و محافظت از شبکه‌ها، سیستم‌ها و داده‌ها در برابر حملات و تهدیدهای امنیتی به کار می‌رود. هدف اصلی فایروال، کنترل و مدیریت ترافیک شبکه و مسدود کردن دسترسی به منابع ناخواسته یا خطرناک است.

بدافزار (Malware)

نرم افزاری است که برای آسیب رساندن و به خطر انداختن عمدی شبکه ها، سخت افزارها و نرم افزارهای هدف طراحی شده است. بدافزار یک نوع حمله سایبری رایج در وب سایت ها است. شرکت های هاستینگ معمولا ابزارهای اسکن بدافزار را بر روی هاست خود ارائه می کنند.

Raid

مخففف “Redundant Array of Independent Disks” (آرایه تکراری از دیسک‌های مستقل)، یک تکنولوژی ذخیره‌سازی داده است که از ترکیب چندین هارد دیسک با هدف افزایش عملکرد، دسترس‌پذیری و یا ایجاد ایمنی در مقابل خرابی دیسک‌های ذحیزه سازی استفاده می شود.

SSL/TLS

SSL (Secure Sockets Layer) و TLS (Transport Layer Security) دو پروتکل امنیتی هستند که برای رمزنگاری ارتباطات در اینترنت و افزایش امنیت انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.

استفاده از SSL یا TLS به وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد که انتقال داده‌ها را به صورت رمزنگاری شده و امن انجام دهند، که به افزایش اعتماد کاربران و جلوگیری از سرقت اطلاعات حساس مانند رمز عبورها، اطلاعات مالی و … کمک می‌کند.

SSL Certificate

گواهی SSL به بازدیدکنندگان سایت اجازه می دهد تا مطمئن شوند که وب سایت شما امن و رمزگذاری شده است. وب‌سایت‌های دارای گواهینامه SSL معتبر با //:https شروع می‌شوند.

DDoS

مخفف “Distributed Denial of Service“، به نوعی از حملات اینترنتی گفته می شود که در آن افراد یا گروه‌های مخرب از تعداد زیادی دستگاه (معمولاً رایانه‌ها یا دستگاه‌های متصل به اینترنت) استفاده می‌کنند تا به صورت همزمان به یک سرویس یا منبع آنلاین حمله کنند و باعث ایجاد عدم دسترسی به آن منبع برای کاربران معمولی شوند. هدف اصلی این حملات، ایجاد قطعی در ارتباط کاربران با سرویس یا وب‌سایت مورد هدف است.


کارایی (Performance)

کش (Cache)

سرویسی است که برای بارگذاری سریعتر وب سایت با ذخیره فایل های رایج مورد استفاده در نزدیکی سیستم مقصد، به عنوان مثال، مرورگر بازدیدکننده یا RAM (حافظه دسترسی تصادفی) طراحی شده است. هدف اصلی کش، بهبود سرعت و کارایی سیستم‌ها و کاهش زمان دسترسی به اطلاعات است.

شبکه تحویل محتوا (CDN)

مخفف “Content Delivery Network“، یک زیرساخت شبکه‌ای است که برای توزیع سریع تر و بهینه‌تر محتوا به کار می‌رود. هدف اصلی CDN افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها و بهبود تجربه کاربران با کاهش زمان دسترسی به محتوا از طریق کاهش فاصله جغرافیایی میان کاربر و سرور است.

آپتایم (Uptime)

به مدت زمانی اشاره دارد که سرور آنلاین است، همچنین وب سایت شما! (معمولاً بر حسب درصد). گارانتی استاندارد آپتایم در شرکت های هاستینگ دنیا، 99.9 درصد است که معادل 1 دقیقه و 26 ثانیه توقف سرور در روز است. با این حال، بسیاری از شرکت های هاستینگ تلاش می کنند تا حد امکان به 100٪ نزدیک شوند.

زمان بارگذاری صفحه (Page load time)

به مدت زمانی اشاره دارد که تمام عناصر یک صفحه به طور کامل بارگذاری می شود. از آنجایی که موتورهای جستجو نظیر گوگل به وب سایت هایی که سرعت لود بالایی دارند رتبه های بهتری اختصاص می دهد، لذا اهمیت بیشتری پیدا می کند. زمان قابل قبول بارگذاری صفحه در حال حاضر تا 3 ثانیه است.

زمان پاسخ (Response time)

زمانی است که در آن سرور به هر سیگنال یا پینگ ارسال شده پاسخ می دهد. این زمان باید تا حد امکان در سرورهایی که به خوبی کار می کنند پایدار باشد. Response time پایین باعث تاخیر غیر ضروری در بارگذاری صفحه می شود. زمان پاسخ‌دهی ایده‌آل تا 200 میلی‌ثانیه است، اما معمولا تا 600 میلی‌ثانیه هم قابل قبول است.


خطاها (Errors)

صفحه خطا (Error Page)

زمانی که کاربران قصد بازکردن یک سایت را دارند اما مشکلی در بارگیری یا نمایش محتوا رخ می‌دهد، به جای صفحه اصلی وب‌سایت نمایش داده می‌شوند. صفحات خطا به کاربران هشدار می‌دهند که مشکلی در وب‌سایت رخ داده است و احتمالاً تلاش برای دسترسی به یک صفحه خاص ناموفق بوده است. کدهای خطا به چند دسته تقسیم می شوند :

  • 1xx : اطلاعات (Information)
  • 2xx : موفقیت (Success)
  • 3xx : ارجاع (Redirection)
  • 4xx : خطای سمت کاربر (Client Error)
  • 5xx : خطای سمت سرور (Server Error)

خطای 301 (Moved Permanently)

صفحه درخواست شده به یک آدرس URL دائمی جدید ریدایرکت شده است.

خطای 302 (Moved Temporarily)

صفحه درخواست شده به یک آدرس URL موقت جدید ریدایرکت شده است.

خطای 304 (Moved Not Modified)

منبع درخواستی از زمان آخرین درخواست برای دسترسی به آن تغییر نکرده است.

خطای 400 (Bad Request)

درخواست به دلیل خطایی از سمت کاربر (به عنوان مثال، تایپ اشتباه یا خطای املایی هنگام وارد کردن URL) تحویل داده نشد.

خطای 401 (Unauthorized)

به دلیل نیاز به احراز هویت کاربر، درخواست تحویل داده نشد.

خطای 403 (Forbidden)

درخواست برای سرور قابل درک است اما آن را تحویل نداد چرا که دسترسی ممنوع است.

خطای 405 (Method Not Allowed)

یک روش درخواست مشخص دریافت و شناسایی شد، اما روش خاص برای آن منبع رد شد.

خطای 409 (Conflict)

سرور به دلیل اختلال با وضعیت فعلی منبع درخواستی، نمی تواند درخواست را تکمیل کند.

خطای 500 (Internal Server Error)

سرور با یک خطای غیرمنتظره مواجه شد. این یکی از رایج‌ترین خطاهای سرور است که ممکن است مشاهده کنید، در واقع یک خطای عمومی برای مشکلاتی که کد خطای خاصی ندارند.

خطای 502 (Bad Gateway)

یکی از سرورها از سرور دیگری پاسخ نامعتبر دریافت کرد.

خطای 503 (Service Unavailable)

سرور به دلیل از کار افتادن یا بارگذاری بیش از حد، نمی تواند درخواست را انجام دهد.


ایمیل (Email)

پاسخگوی خودکار (Autoresponder)

یکی از رایج ترین امکانات موجود در اکثر سرویس‌های ایمیل. با استفاده از این قابلیت می توانید در پاسخ به ایمیل دریافتی، پیام‌های خودکار ارسال کنید.

وب میل (Webmail)

با استفاده از این روش، بدون نیاز به نصب برنامه ایمیل اختصاصی، می توانید به صورت مستقیم ایمیل های خود را از طریق مرورگر مشاهده کرده و یا ارسال کنید.

MX record

مخفف “Mail Exchanger“، یک رکورد در سیستم DNS نام دامنه است. این رکورد سرور ایمیلی که برای دریافت ایمیل به دامنه شما استفاده می شود را مشخص می کند.

IMAP

مخفف “Internet Message Access Protocol“، یک پروتکل ایمیل است که برای دسترسی به ایمیل‌ها از طریق اینترنت و مدیریت آن‌ها بین کلاینت (مانند برنامه‌های ایمیل) و سرور ایمیل استفاده می‌شود. IMAP به کاربران اجازه می‌دهد تا ایمیل‌های خود را به صورت مستقیم از سرور دریافت کنند و انواع مختلفی از عملیات مانند خواندن، حذف، جابه‌جا کردن و دسته‌بندی کردن ایمیل‌ها را بر روی سرور اعمال کنند.

POP

مخفف “Post Office Protocol“، یک پروتکل ایمیل است که برای دسترسی به ایمیل‌ها از طریق اینترنت و دریافت آن‌ها از سرور ایمیل استفاده می‌شود. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد تا ایمیل‌های خود را از سرور دریافت کرده و در دستگاه خود ذخیره کنند.

SMTP

مخفف “Simple Mail Transfer Protocol“، یک پروتکل ارتباطی است که برای ارسال و انتقال ایمیل‌ها در شبکه‌های اینترنتی استفاده می‌شود. این پروتکل برای انتقال پیام‌های ایمیل از یک سرور ارسال کننده به یک سرور گیرنده استفاده می‌شود. در فرآیند ارسال ایمیل، سرور ارسالی پیام را با استفاده از SMTP به سرور گیرنده ارسال می‌کند و سرور گیرنده سپس مسئول تحویل ایمیل به صندوق پست الکترونیکی مربوطه است.

هرزنامه (Spam)

یک اصطلاح رایج برای ایمیل های انبوه که به صورت ناخواسته ارسال می شوند. روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای کاهش میزان ایمیل های اسپم در صندوق‌های ورودی کاربران وجود دارد، اما در حال حاضر هیچ یک از آنها در مسدود کردن همه هرزنامه‌ها و اجازه دادن به همه ایمیل های قانونی 100% مؤثر نیستند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

هاست ایمیل (Email Hosting)

هاست ایمیل (Email Hosting) به سرویسی گفته می شود که به افراد یا کسب و کارها اجازه می دهد تا با استفاده از نام دامنه خود، حساب های ایمیل شخصی یا شرکتی ایجاد کرده و سپس ایمیل ها را با نام یا برند تجاری خود ارسال نمایند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه “هاست ایمیل” سر بزنید.


دامنه (Domain)

نام دامنه (Domain name)

نام دامنه یک شناسه منحصر به فرد برای یک سایت است، مانند example.com یا mashhadhost.com. نام دامنه در واقع نشان دهنده یک رشته عددی (آدرس IP) است که به کلاینت دستور می دهد کجا به سرور واقعی دسترسی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید.

DNS

مخفف “Domain Name System“، یک پروتکل است که برای ترجمه نام‌های دامنه به آدرس‌های آی‌پی و برعکس، استفاده می‌شود. این پروتکل در اینترنت برای مدیریت نام‌های دامنه و انتقال داده‌های مرتبط با آن‌ها به کار می‌رود. در اصطلاح ساده‌تر، DNS معمولاً به عنوان “دفترچه تلفن اینترنتی” توصیف می‌شود.

ICANN

مخفف “Internet Corporation for Assigned Names and Numbers“، سازمانی است که کلیه آدرس های IP و دامنه های موجود در اینترنت را مدیریت و هماهنگ می کند تا کامپیوترها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

رجیسترار دامنه (Domain registrar)

شرکتی است که مجوز ثبت و مدیریت نام‌های دامنه را از موسسه ICANN به دست آورده است. به عنوان مثال، GoDaddy یکی از بزرگترین رجیسترارهای دنیا است که می توانید نسبت به خرید دامنه اقدام نمایید.

TLD

مخفف “Top Level Domains“، در ساختار سلسله مراتبی سیستم نامگذاری دامنه (DNS)، TLD یکی از اجزای مهم است. TLD در واقع بخشی از یک نام دامنه است که در انتهای آن قرار دارد و به نوع و ماهیت سایت یا سرویس مرتبط با نام دامنه اشاره دارد که به آن پسوند دامنه گفته می شود. مثلا در دامنه “www.example.com” پسوند com. یک TLD است.

CCTLD

مخفف “Country Code TLD“، به معنای دامنه سطح بالای کد کشور است. این کد دو حرفی است که وب سایت ها و محتوای خاص یک کشور را مشخص می کند. به عنوان مثال CCTLD برای کشور ایران ‘ir.’ یا CCTLD برای کشور هند ‘in.’ و برای کشور آمریکا ‘us.’ است.

Whois

به سرویسی در اینترنت اشاره دارد که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعاتی را درباره دامنه‌ها و صاحبان آن‌ها کسب کنند. این اطلاعات شامل تاریخ ثبت و تاریخ انقضا و دیگر جزئیات مربوط به دامنه می‌شود. در گذشته، اطلاعات Whois به عنوان یک منبع عمومی و آزاد از سوی شرکت‌های ثبت کننده در اختیار عموم قرار می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر به دلایل حفاظت از حریم خصوصی، بسیاری از جزئیات این اطلاعات به صورت محدودتر نمایش داده می شود.

پارک دامنه (Parked domain)

پارک دامنه روشی است که شما میتوانید از این طریق یک دامنه دیگر را به هاست خود متصل کنید تا این دامنه جدید محتوای موجود در دامنه اصلی را نیز در خود نمایش دهد.

زیر دامنه (Subdomain)

ساب دامین یا زیر دامنه در واقع نامی است که به صورت پیشوند به دامنه‌ی شما اضافه می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید سایتی با محتوای متفاوت را به آن متصل کنید.

ادان دامنه (Addon Domain)

ادان دامنه دامنه ای است که بر روی یک هاست با یک دامنه اصلی اضافه می‌گردد ولی محتوایی مجزا از دامنه اصلی را نمایش می‌دهد.


در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، با اصطلاحات هاستینگ آشنا شدید. ما لیست بیش از 100 واژه رایج حوزه هاست و دامنه را در 9 دسته مختلف به صورت طبقه بندی برای شما آماده کردیم.

با توجه به پیچیدگی‌ها و چالش‌های مختلف دنیای میزبانی وب، آگاهی از اصطلاحات و واژه‌های پرکاربرد حوزه هاستینگ موضوعی مهم و اساسی برای انجام یک خرید هوشمندانه و موفق است. این اصطلاحات به شما امکان می‌دهند تا انتخاب‌های صحیح برای نیازهای خاص خود داشته باشید و به طور کلی، به عملکرد بهتر، امنیت بهینه تر و تجربه‌ی کاربری بیشتر دست پیدا کنید. در نهایت این اطلاعات برای شما همانند یک ابزار کاربردی عمل می کند تا به عنوان یک مشتری هوشمند، تصمیمات بهتری برای انتخاب هاست و دامنه‌ی مناسب داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید اصطلاحی وجود ندارد یا از قلم افتاده، لطفاً از بخش دیدگاه ها به ما اطلاع دهید تا آن واژه را با همکاری شما به این لیست اضافه کنیم.

یک پاسخ

  1. بابت به اشتراک گذاری این همه اطلاعات کاربردی تشکر میکنم. برای افراد مبتدی مثل من که تازه میخوان هاست بخرن دونستن این اصطلاحات واقعا کاربردی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *