بررسی تخصصی انواع هاست | معرفی، مقایسه و تفاوت انواع هاست ها

انواع هاست

حتما شما هم زمان خرید سرویس میزبانی وب با دسته های مختلف انواع هاست مواجه شده اید و ممکن است انتخاب هاست مناسب را برای شما سخت و پیچیده کرده باشد. باید توجه داشت که هر نوعی از میزبانی متناسب با نیازها و ساختار وبسایت‌ شما باید انتخاب شود. به طور مثال، برای وبسایت‌های کوچک و شخصی ممکن است هاست اشتراکی مناسب باشد، در حالی که وبسایت‌های بزرگ و پیچیده تر احتمالا به یک سرور اختصاصی یا سرور ابری نیاز داشته باشند. همچنین، انتخاب هاست ممکن است تحت تأثیر فاکتورهایی مانند بودجه، نوع محتوا و ترافیک وبسایت قرار بگیرد.

به طور کلی، در انتخاب هاست مناسب، باید به عواملی مانند عملکرد، سرعت، پایداری، امنیت، مقیاس‌پذیری و پشتیبانی توجه کنید. با بررسی دقیق انواع هاست موجود و تطبیق آن‌ها با نیازهای وبسایت خود، می‌توانید یک هاست مناسب را انتخاب کنید که به بهبود عملکرد و موفقیت وبسایت شما کمک می‌کند.

ما در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست شما را با معنی و مفهوم و انواع هاست آشنا خواهیم کرد و کاربرد و تفاوت هر کدام را توضیح می دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هاست چیست؟

به عبارت ساده، هاست یا میزبانی وب (Web Hosting) فضایی است که فایل‌ها و محتوای وب‌سایت خود را در آن ذخیره و نگهداری می‌کنید. هاست دقیقا همان چیزی است که وقتی کسی آدرس وب سایت شما را در مرورگر خود تایپ می کند، می تواند به فایل ها و محتویات سایت شما دسترسی پیدا کند.

هاست چه کاربردی دارد؟

با استفاده از هاست، می‌توانید وب سایت خود را به صورت آنلاین در محیط اینترنت منتشر کرده و به طور عمومی در دسترس کاربران مختلف قرار دهید. درواقع هاست بستری مناسب برای سرور و نرم‌افزارهای مرتبط با آن فراهم می‌کند تا وبسایت شما بتواند به صورت پیوسته و بدون قطعی در دسترس کاربران قرار بگیرد. انتخاب هاست مناسب براساس نیازهای وبسایت شما از جمله : ترافیک، امنیت و امکانات مورد نیاز دیگر، می‌تواند تأثیر به سزایی در عملکرد و موفقیت وبسایت شما داشته باشد.

معرفی 5 نوع اصلی هاست یا میزبانی وب

حالا که می دانید هاست چیست و چه کاربردی دارد، میخواهیم انواع هاستینگ را با هم بررسی کنیم. در دنیای میزبانی وب، پنج نوع اصلی هاست وجود دارد که به طور عمده بر اساس سطح منابع و میزان کنترل و قدرتی که به شما ارائه می‌دهند، تفاوت دارند. تمام انواع هاست که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به طور کامل قادر هستند از وب سایت شما میزبانی کنند. با این حال، ممکن است برخی از آنها بیشتر از سایر گزینه ها برای وب سایت شما مناسب باشند، اینجا تصمیم با شماست که بهتر است کدام هاست را انتخاب کنید. پس بیایید با هم بررسی کنیم.

هاست اشتراکی (Shared Hosting)

در هاست اشتراکی، وب سایت شما بر روی یک سرور دارای منابع سخت افزاری بالا که با سایر وبسایت‌ها به اشتراک گذاشته شده است، میزبانی می‌شود. منابع سرور، مانند فضای دیسک، پهنای باند، پردازنده، حافظه RAM و …، بین وب سایت کاربران این سرور تقسیم می‌شود. این نوع هاست برای وب سایت‌های کوچک و با ترافیک محدود مناسب است و هزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر نسبت به دیگر انواع هاست دارد.

هاست اشتراکی

سرور مجازی (VPS Hosting)

در سرور مجازی یا VPS مخفف (Virtual Private Server)، بخشی از سرور به طور مجازی در اختیار وب سایت شما قرار می گیرد و امکان کنترل بیشتری بر روی منابع سخت افزاری و نرم‌افزارهای سرور خواهید داشت. شما می‌توانید سیستم عامل دلخواه را بر روی سرور مجازی نصب کرده و تنظیمات سفارشی موردنظر خود را بر روی آن اعمال کنید. علاوه بر این، منابع یک سرور اختصاصی به صورت مجزا بین سرورهای مجازی تقسیم می‌شود که همین موضوع باعث بهبود عملکرد و کارایی بیشتر وب سایت شما نسبت به هاست اشتراکی می‌شود.

سرور مجازی

سرور اختصاصی (Dedicated Hosting)

در سرور اختصاصی، منابع یک سرور فیزیکی به طور کامل فقط به وب سایت شما اختصاص پیدا خواهد می کند. شما کنترل کاملی بر روی منابع سرور، سیستم عامل، نرم‌افزارها و تنظیمات سرور خواهید داشت. این نوع میزبانی بیشتر برای وبسایت‌های با ترافیک بالا، نیازهای ویژه و داشتن امنیت بالا مناسب است. هرچند سرور اختصاصی هزینه بالاتری دارد، اما قدرت و قابلیت انعطاف بیشتری نسبت به سایر هاست‌ها دارد.

سرور اختصاصی اروپا
سرور اختصاصی اروپا

سرور ابری (Cloud Hosting)

سرور ابری، درواقع شبکه ای از سرورها است که به شما امکان می‌دهد بتوانید به سرعت منابع سرور را افزایش داده و به نیازهای ضروری خود پاسخ دهید. در سرور ابری منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی داده‌ها بر روی چندین سرور فیزیکی قرار گرفته و به صورت مجازی در اختیار کاربران قرار می گیرد. منابع محاسباتی سرور فیزیکی برای ایجاد و تامین انرژی چندین سرور مجازی، معمولاً با استفاده از یک نرم افزار مجازی سازی خاص به نام Hypervisor استفاده می‌شود.

سرور مجازی ابری

کولوکیشن (Colocation)

کسب و کارها و شرکت‌هایی که فضا، زمان و تخصص کافی برای نگهداری و مدیریت سرور فیزیکی خود را ندارند، می‌توانند با اجاره فضای دیتاسنتر از خدمات کولوکیشن شرکت هاستینگ استفاده نمایند. از مهمترین دلایل استفاده از سرویس کولوکیشن، رعایت شرایط و استانداردهای نگهداری از سرور است.

کولوکیشن

آشنایی با انواع هاست (طبقه بندی شده)

سرویس های میزبانی وب بر اساس نیاز‌های مختلف و قدرت سخت‌افزاری سرور به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هنگام تهیه هاست، باید حتما به حوزه فعالیت و نیازهای وب سایت خود دقت کافی داشته باشید. در دنیای هاستینگ، سرویس‌های میزبانی مختلف با ویژگی‌ها و امکانات متفاوتی برای اهداف گوناگون طراحی شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع هاست در طبقه بندی های مختلف آشنا کنیم.

انواع هاست بر اساس کاربرد

اولین دسته ای که می خواهیم بررسی کنیم، انواع هاست بر اساس کاربرد آنهاست :

هاست پرسرعت

هاست پرسرعت جزء باکیفیت‌ترین سرویس‌های شرکت های هاستینگ محسوب می گردد که به طور ویژه جهت پاسخگویی به نیاز‌های مختلف کاربران طراحی شده و نهایت سرعت ممکن را برای وب سایت آنها فراهم می‌نماید. این سرویس معمولا بر روی سرور‌های قدرتمند با حافظه‌های بسیار پرسرعت NVMe که 8 تا 10 برابر سرعت بیشتری نسبت به هارد‌های SATA دارند ارائه می شوند.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی یکی از سرویس های ویژه و خاص میزبانی وب است که در واقع یک سرور مجازی به همراه منابع کاملا اختصاصی برای میزبانی سایت/های فقط یک مشتری آماده شده و تحویل داده می شود. به دلیل منابع محدود در هاست اشتراکی و همچنین مشکلات مدیریت سرورمجازی، خرید هاست اختصاصی بهترین انتخاب خواهد بود چرا که مزیت‌های هاست اشتراکی و سرورمجازی را همزمان با هم داشته و امکان پیکره‌بندی سفارشی سرویس را بدون نیاز به داشتن دانش فنی برای کاربران فراهم می نماید.

هاست لینوکس

هاست لینوکس یکی از پرکاربردترین انواع هاست می باشد که یک پلتفرم مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که برای ارائه خدمات میزبانی وب استفاده می‌شود. درواقع این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌‌ها، تصاویر و ویدیو‌های وب سایت خود را در هاست لینوکسی قرار داده و آنها را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دهید. از مزایای استفاده از لینوکس می‌توان به امنیت بالا، پایداری و سرعت بیشتر نسبت به دیگر سرویس‌های هاستینگ اشاره کرد. همچنین هزینه‌های میزبانی لینوکس نیز مقرون به صرفه‌تر از سرویس های دیگر است.

هاست پایتون

هاست پایتون یک سرویس میزبانی وب است که شما می‌توانید اطلاعات و داده‌های وب سایت و یا برنامه‌هایی که به زبان پایتون طراحی کرده‌اید را در آن بارگزاری نموده و در دسترس کاربران خود قرار دهید. توصیه می‌شود اگر وب سایت شما با زبان برنامه نویسی Python طراحی شده است، از هاست اشتراکی پایتون نیز استفاده نمایید چرا که در این سرویس با توجه به در نظر گرفتن ویژگی ها و برنامه های میزبانی ویژه بر روی سرور، نصب ماژول های پایتون را برای شما آسان تر می کند.

هاست ویندوز

هاست ویندوز که به آن میزبانی ویندوز یا Windows Hosting هم گفته می‌شود، یکی دیگر از رایج ترین انواع هاست است که در سروری که سیستم عامل ویندوز سرور بر روی آن نصب شده است، اطلاعات و داده‌های وب سایت کاربران را میزبانی می‌نماید. منابع این سرور بین تمامی وب سایت‌های میزبانی شده به اشتراک گذاشته شده است و این سرویس را به یک گزینه عالی و مقرون به صرفه برای توسعه دهندگان و برنامه نویسانی که قصد دارند پروژه‌های خود را با میزبانی ویندوز شروع کنند تبدیل می‌نماید.

هاست ایمیل

هاست ایمیل (Email Hosting) به سرویسی گفته می شود که به افراد یا کسب و کارها اجازه می دهد تا با استفاده از نام دامنه خود، حساب های ایمیل شخصی یا شرکتی ایجاد کرده و سپس ایمیل ها را با نام یا برند تجاری خود ارسال نمایند. اگر سرور اختصاصی دارید، یا از سرویسی استفاده می کنید که ایمیل ندارد، و یا از ایمیل هاست فعلی خود رضایت ندارید، هاست ایمیل می تواند مکمل مناسبی برای وب سایت شما باشد.

هاست دانلود

به فضایی که برای ذخیره سازی فایلهای حجیم وب سایت (مانند انواع فایلها، موزیک، عکس، ویدیو) استفاده می گردد، هاست دانلود گفته می‌شود. هاست دانلود همانطور که از نام آن پیداست، برای میزبانی فایل‌های حجیم و سنگین استفاده می‌شود. این سرویس برای کاربرانی مناسب است که تعداد بسیاری فایل با حجم بالا برای دانلود کاربران وب سایت خود قرار داده اند. به عنوان مثال : سایت دانلود فیلم یا موزیک نیز از این دسته هستند.

هاست بکاپ

وظیفه اصلی هاست بکاپ پشتیبان گیری از اطلاعات است که در هنگام بروز مشکلات و اتفاقات غیرمترقبه می‌تواند داده‌های شما را حفط کرده و از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کند. درواقع پس از اینکه وب سایت خود را راه اندازی کردید، یکی از مواردی که حتما می‌بایست به آن توجه داشته باشید، بکاپ گیری منظم و مداوم از اطلاعات سایت است.

به عبارت دیگر شما می‌توانید با خرید هاست بکاپ، ضمن تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات سایت بر روی سرور دیگری (غیر از سرور اصلی سایت)، آنها را از هرگونه مشکل سخت افزاری مانند خرابی هارد سرور و یا موارد نرم افزاری که ممکن است به خاطر افزونه‌ها و… ایجاد شوند حفاظت نمایید، در این صورت هیچ‌گاه دغدغه از دست رفتن اطلاعات خود را نخواهید داشت.

نمایندگی هاست

نمایندگی هاست (reseller hosting) یکی از انواع هاستینگ است که به شرکت‌ها و افراد این امکان را می‌دهد از وب سایت مشتریان خود میزبانی کنند. در این سرویس شما به عنوان نماینده هاست، ابتدا یکی از پلن‌های نمایندگی را بنا به نیازهای خود انتخاب کرده و سپس می‌توانید بسته‌های مختلف میزبانی را تعریف نمایید، پس از آن قادر هستید بدون هیچ نام و نشانی از شرکت هاستینگ اصلی و با دامنه و برند خود اقدام به فروش هاست نمایید.

در سرویس نمایندگی هاست شما تنها مشتریان خود را مدیریت خواهید کرد، در صورتی که پشتیبانی فنی مشتریان و مدیریت سرور بر عهده شرکت ارائه دهنده هاست نمایندگی است، در این صورت شما می‌توانید تمام تمرکز خود را برای فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر منعطف نمایید. این سرویس در 2 نوع: نمایندگی هاست لینوکس و نمایندگی هاست ویندوز ارائه می شود.

انواع میزبانی وب بر اساس کنترل پنل هاست

از کنترل پنل هاست برای مدیریت آن استفاده می شود. در واقع با استفاده از کنترل پنل می توانید اعمال مدیریتی نظیر: مدیریت فایل ها، تنظیمات حساب های ایمیل، FTP و … را به راحتی بر روی انواع هاست انجام دهید. اگر علاقه دارید که در مورد انواع کنترل پنل هاست بیشتر بدانید، می توانید لیست مقاله های آموزشی را در صفحه آموزش کنترل پنل مشاهده کنید.

هاست سی پنل

منظور از هاست سی پنل، هاست جداگانه ای نیست! بلکه یک هاست لینوکس است که از کنترل پنل محبوب Cpanel استفاده می کند. سی پنل توانسته با یک پنل مدیریت حرفه ای، تمام کارهایی که نیاز است شما بر روی هاست خود انجام دهید را فقط با یک کلیک بر روی آیکون آن انجام دهید. محیط کاربرپسند و ساده سی پنل هم جای تعریف و تمجید دارد و حتی کاربران مبتدی هم بدون احساس سردرگمی می توانند به خوبی با آن کار کند، طبق آمار، امروزه وب سایت های بسیاری با استفاده از این کنترل پنل قدرتمند مدیریت و اداره می شوند.

هاست دایرکت ادمین

هاست دایرکت ادمین هم یکی دیگر از انواع هاست های لینوکسی است که در آن از کنترل پنل DirectAdmin استفاده می‌شود. این پنل کاربری قدرتمند به کاربران خود امکان می‌دهد تا به راحتی و به صورت گرافیکی، تنظیمات مدیریتی خود را بر روی هاست انجام دهند. با استفاده از هاست دایرکت ادمین، کاربران می‌توانند دامنه‌ها، پایگاه داده‌ها، ایمیل‌ها، فایل‌ها و سایر تنظیمات مورد نیاز خود را مدیریت نمایند. DirectAdmin هم به واسطه امکانات زیادی که دارد به یکی از کنترل پنل‌های محبوب و مورد استفاده در صنعت هاستینگ تبدیل شده است.

هاست پلسک

به هاست ویندوزی که برای مدیریت آن از کنترل پنل Plesk استفاده می شود، اصطلاحا هاست پلسک گفته می شود. کنترل پنل پلسک (Plesk) یک نرم افزار تحت سرور است که امکان به اشتراک‌گذاری منابع فیزیکی سرور و مدیریت آن‌ها را از طریق رابط گرافیکی زیبا و کاربرپسند فراهم می‌کند. با استفاده از این کنترل پنل شما به راحتی خواهید توانست تمام امور مربوط به هاست خود را به طور حرفه ای مدیریت نمایید. هاست ویندوز با کنترل پنل پلسک برای وب سایت‌هایی که تحت زبان برنامه نویسی ویندوز (ASP.NET) نوشته شده و برای اجرا نیاز به سیستم عامل ویندوز، وب سرور IIS و پایگاه داده SQL Server دارند مناسب است.

انواع هاست بر اساس سیستم مدیریت محتوا

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMS، به آسانی قادر خواهید بود که با کمک ابزارهای متنوع و گسترده آن، یک وب سایت را بدون نیاز به دانش فنی یا کدنویسی طراحی و راه اندازی نمایید. CMSهای مختلفی در سراسر وب استفاده می شود که می توان از WordPress و Joomla به عنوان محبوب ترین آنها اشاره کرد. در ادامه انواع هاست بر اساس سیستم های مدیریت محتوا معرفی می شود.

هاست وردپرس

هاست وردپرس یک سرویس میزبانی کاملا بهینه شده برای سایت های وردپرسی است. اگر نیاز دارید که سایت وردپرسی شما بر بستری که برای سیستم مدیریت محتوا WordPress سازگار باشد میزبانی گردد و سرعت بالایی داشته باشد، این هاست مناسب شماست. این سرویس با توجه به بهینه سازی های انجام شده بطور کامل پاسخگوی درخواست های (Requests) بالای وب سایت های وردپرسی است.

هاست ووکامرس

هاست ووکامرس یکی از انواع هاست است که به طور اختصاصی برای اجرای وبسایت‌های فروشگاهی که با استفاده از افزونه پرکاربرد ووکامرس در وردپرس طراحی شده اند استفاده می شود. WooCommerce یک افزونه قدرتمند است که قابلیت تبدیل وبسایت شما به یک فروشگاه آنلاین را فراهم می‌کند. هاست ووکامرس از منابع سروری قدرتمند، پهنای باند بالا و تنظیمات امنیتی و بهینه‌سازی شده برای عملکرد بهتر و راندمان بالا برخوردار است.

هاست جوملا

هاست جوملا نوعی هاست ویژه است که برای اجرای وبسایت‌های طراحی شده با جوملا (Joomla) استفاده می‌شود. جوملا یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و محبوب است که برای ساخت و مدیریت وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب استفاده می‌ گردد. هاست جوملا به شما امکان می‌دهد تا از ویژگی‌ها و قابلیت‌های Joomla به طور کامل بهره مند شوید.

انواع هاست بر اساس موقعیت جغرافیایی

سرورهای شرکت هاستینگ در دیتاسنترهایی که شرایط مطلوب نگهداری سرور را فراهم می کنند میزبانی می شوند. این دیتاسنترها در موقعیت های جغرافیایی مختلفی قرار گرفته اند که به همین خاطر سرورها به دو بخش سرورهای ایران و سرورهای خارج دسته بندی می‌گردد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

هاست ایران

به هاستی که سرور آن در یکی از دیتاسنترهای داخل ایران میزبانی می شود، هاست ایران گفته می شود. وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وبی که مخاطبان و کاربران اصلی آن‌ها در ایران هستند (خصوصا سایت های فروشگاهی)، بهتر است از هاست ایران استفاده کنند چرا که وبسایت با سرعت بالاتری برای کاربران بارگذاری (Load) می شود و این موضوع می‌تواند تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان شما ایجاد کند.

هاست خارج

به هاستی که سرور آن در یکی از دیتاسنترهای خارج از ایران میزبانی می شود، هاست خارج گفته می شود. در بین سرویس‌های خارج از کشور، دیتاسنترهای اروپایی سرعت بسیار مناسبی برای کاربران ایرانی خواهند داشت که به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی مطلوب و پینگ بسیار عالی به سمت ایران دارای سرعت بالاتری می‌باشند. دیتاسنترهای واقع در اروپا یکی از برترین و پیشرفته‌ترین دیتاسنتر‌های جهان هستند که با به کارگیری آخرین تکنولوژی‌های سخت افزاری بالاترین سطح کیفیت را در سرور‌های خود تامین می‌نمایند.


تفاوت انواع هاست ها در چیست؟

تفاوت اصلی بین سرویس های هاستینگ در منابع سرور، میزان کنترل و دسترسی، سرعت، امنیت و قیمت انواع هاست است. مثلا هاست اشتراکی منابع سرور را با سایر وبسایت‌ها به اشتراک می‌گذارد در نتیجه سرعت و کنترل کمتری به شما ارائه می‌دهد. در مقابل، سرور اختصاصی منابع سرور را به صورت انحصاری فقط برای وب سایت شما در نظر گرفته و قدرت و کنترل بیشتری را فراهم می‌کند.

در یک مثال دیگر، سرور اختصاصی امکانات امنیتی بیشتری برای وب سایت شما ارائه می‌دهد، در حالی که هاست اشتراکی به دلیل اشتراک منابع با سایر کاربران، آسیب‌پذیرتر است. یا مورد قیمت هاست، سرور اختصاصی هزینه بالاتری دارد زیرا تمام منابع سرور به سایت شما اختصاص می‌یابد، در حالی که هاست اشتراکی هزینه کمتری دارد چرا که منابع سرور بین چندین وبسایت تقسیم می‌شود.

در هر صورت همانطور که قبلا گفتیم، انتخاب نوع هاست باید بر اساس نیازها و با توجه به شرایط وب سایت شما صورت بگیرد تا بتوانید بهترین عملکرد و کارایی را با قیمتی مقرون به صرفه تجربه نمایید.


قیمت انواع هاست بر چه اساسی تعیین می شود؟

قیمت انواع هاست بر اساس عواملی مانند انتخاب نوع هاست (مثل هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی)، تعیین منابع سرور (مانند میزان فضای دیسک، ترافیک، تعداد هسته پردازنده و میزان حافظه RAM موردنیاز)، تعیین سطح امنیت و استفاده از سرویس های جانبی مرتبط که همراه با هاست ارائه می‌شوند (مثلا گواهی SSL)، تعیین می‌شود.


خرید هاست

هر سایتی بر اساس نوع فعالیت خود به سرویس هاستی نیاز دارد که بتواند پاسخگوی حداکثر درخواست های کاربرانش باشد، بنابراین سرویس های میزبانی وب بر اساس نیازهای مختلف طبقه بندی و تفکیک می شوند و شما باید بر اساس نیاز سایت خود برای خرید هاست مناسب اقدام کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

اینجا همه چیز فراهم شده تا به آسانی کسب و کار اینترنتی خود را به طور حرفه ای آغاز کنید. ما در مجموعه مشهدهاست، خدمات متعددی را در زمینه میزبانی وب ارائه می دهیم مانند: امکانات، کلاس قیمتی متنوع، موقعیت جغرافیایی داخل و خارج از کشور و تنوع در زمینه انواع هاست تا پاسخگوی حداکثری تمام نیازهای کاربران عزیزمان باشیم.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. در صورت تمایل می توانید ما را از شنیدن نظرات و سوالات خود در بخش دیدگاه ها آگاه کنید تا در اسرع وقت بررسی و پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط