دامنه چیست و انواع نام دامنه کدامند؟ [کاربرد و مفهوم Domain]

دامنه چیست و انواع نام دامنه کدامند؟ [کاربرد و مفهوم Domain]

دامنه چیست و چه مفهومی دارد؟ پاسخ به این سوال درست مثل باز کردن یک پنجره بزرگ به سوی دنیای اینترنت است و از زوایای مختلفی می توان در مورد نام دامنه سایت صحبت کرد.

همین ابتدا بگوییم که در این مقاله میخواهیم مفاهیم پایه دامنه را به طور مفصل توضیح داده و سپس به مباحث پیشرفته تر برسیم. پس اگر در دنیای وب تازه کار هستید و به دنبال شروع یک پروژه آنلاین یا راه‌اندازی یک وبسایت جدید هستید، این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود. حتی اگر پاسخ سوال دامنه چیست را بدانید و با مفهوم دامنه هم آشنایی داشته باشید، با مطالعه این مقاله می‌توانید دانش خود را درباره انواع دامنه ها تکمیل کنید و در آینده تصمیم‌گیری‌های بهتری در خصوص انتخاب نام دامنه برای وبسایت‌های بعدی خود داشته باشید.

در دنیای گسترده و پویای اینترنت امروزی، وبسایت‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تبلیغات، اطلاع‌رسانی و تعامل با مخاطبان به شدت اهمیت پیدا کرده اند. هر وبسایتی نیاز به یک هویت منحصر به فرد دارد و این هویت به وسیله “نام دامنه” به وبسایت تعلق می گیرد. نام دامنه نه تنها به شناخته شدن بهتر وبسایت کمک می کند، بلکه می تواند پیام مهمی را به کاربران خود منعکس کند.

اگر می‌خواهید در دنیای دیجیتال موفق شوید، دامنه را به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت خودتان در نظر بگیرید. حال با ما تا انتهای این مقاله از وبلاگ مشهدهاست همراه شوید تا با هم به دنیای دامنه ها سفر کنیم. بزن بریم…

دامنه چیست؟

به طور کلی، دامنه به هر نام یا آدرسی اشاره دارد که برای شناسایی و معرفی موجودیت‌ها در یک سیستم یا شبکه استفاده می‌شود. اما به زبان ساده :

دامنه یا دامین (Domain) در دنیای اینترنت، یک آدرس منحصر به فرد است که برای شناسایی و دسترسی به وب‌سایت‌ ها استفاده می‌شود. کاربران می توانند با استفاده از نام دامنه به لطف سیستم DNS به وب سایت ها متصل شوند.

به عبارت بهتر، دامنه عبارتی است که کاربر در پنجره مرورگر خود تایپ می کند تا به یک وب سایت خاص برسد. به عنوان مثال، در دامنه Mashhadhost.com، نام دامنه Mashhadhost است. کلیه آدرس هایی که در مرورگر خود وارد می کنیم نامی است که جایگزین IP سایت ها می شود، به خاطر سپردن نام دامنه ها به جای آدرس IPها کار بسیاری راحت تری است.

IP چیست؟

آی‌پی (IP) مخفف عبارت Internet Protocol address است. در شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت، هر دستگاهی که به شبکه متصل است، برای شناسایی و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها یک آدرس آی‌پی خاص دارد. آدرس IP یک عدد یا مجموعه اعداد است که به هر دستگاهی که به شبکه متصل است، تخصیص داده می‌شود. به عنوان مثال : 192.124.248.163.

نحوه کارکرد دامنه چگونه است؟

هر دستگاه متصل به اینترنت با استفاده از آدرس آی‌پی خودش شناسایی می‌شود. به‌همین‌دلیل، سیستم DNS مانند دفترچه تلفن عمل می‌کند تا آدرس‌ IPها را به نام دامنه و بالعکس تبدیل کند.

وقتی شما نام دامنه‌ای مانند google.com را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، به‌طور خودکار سیستم DNS آدرس IP سرور سایت مقصد را جست‌وجو کرده و شما را به نام دامنه آن وب‌سایت متصل می‌کند. بنابراین نیازی به به خاطرسپردن شماره های طولانی آدرس IP ندارید.

نحوه کارکرد دامنه
نحوه کارکرد دامنه چگونه است؟

دامنه ها از کجا و توسط چه سازمانی مدیریت می شوند؟

مدیریت دامنه‌ها توسط سازمانی به نام آیکان ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) انجام می‌شود. ICANN یک سازمان غیرانتفاعی است که مسئولیت مدیریت و نظارت بر سیستم نامگذاری دامنه‌ها در اینترنت را برعهده دارد.

درواقع ICANN مسئول تعیین قوانین و استانداردهای استفاده از نام‌های دامنه است و از طریق قراردادهایی با شرکت‌های رجیسترار (Registrar) همکاری می‌کند. رجیسترارها شرکت‌ها یا سازمان‌هایی هستند که از ICANN مجوز دریافت کرده‌اند و به کاربران امکان ثبت دامنه و مدیریت آن‌ها را ارائه می‌دهند.

آشنایی با ساختار دامنه

دامنه‌ها به طور معمول از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده اند که در مجموع با هم آدرس یا URL وب سایت شما را تشکیل می دهند. بخش های مختلف دامنه هر کدام با یک نقطه (dot) از هم جدا می شوند.

منظور از نام دامنه چیست؟

نام دامنه یا Domain Name همان نام وب سایت شماست که در اینترنت با آن شناخته می شود. این نام به صورت دلخواه توسط شما انتخاب می شود (با این شرط که آزاد باشد و شخص دیگری از قبل برای رزرو آن اقدام نکرده باشد).

تصویر ساختار دامنه
نمایی از ساختار دامنه که از نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.

پسوند دامنه چیست؟

پسوندهای دامنه گستره زیادی دارند و از هر کدام می توان برای اشاره به هدف خاصی استفاده کرد به عنوان مثال : پسوند com. که مخفف Commerical می باشد، پسوند net. مخفف Network است و یا پسوند دامنه ir. که یک دامنه کشوری مربوط به کشور عزیزمان ایران است و برای ثبت آن ابتدا می بایست نسبت به ایجاد شناسه ایرنیک در سایت nic.ir اقدام نمایید. پسوند دامنه از میان پسوندهای مختلف و بر اساس قوانین بین المللی تعیین می گردد.

تعریف URL یا نشانی وب

حالا میخواهیم خیلی کلی تر و از بالا به ساختار دامنه نگاهی بیندازیم.

نشانی وب یا URL مخفف (Uniform Resource Locator)، نشانی یا مسیری است که برای دسترسی به یک منبع خاص در اینترنت استفاده می‌شود. URL شامل اطلاعاتی است که به مرورگر می‌گوید چگونه و از کجا باید منبع مورد نظر را پیدا کند. (منابع مانند صفحه وب سایت، تصویر، ویدئو، سند و غیره).

URLها معمولاً شامل 3 بخش اصلی هستند :

  1. پروتکل (Protocol) : نحوه ارتباط مرورگر با منبع درخواست شده را تعیین می کند. برخی از پروتکل‌های رایج عبارتند از HTTP (برای صفحات وب معمولی)، HTTPS (برای صفحات وب امن دارای گواهی SSL)، FTP (برای انتقال فایل) و غیره.
  2. نام دامنه (Domain Name) : در مورد دامنه بالاتر توضیح دادیم و معمولاً شامل نام دامنه است. به عنوان مثال، در “https://www.example.com”، عبارت “www.example.com” بخش دامنه است.
  3. مسیر (Path) : نشان می‌دهد که به چه منبعی قرار است برسیم که می تواند شامل مجموعه‌ای از پوشه‌ها و فایل‌ها باشد. به عنوان مثال، در “https://www.example.com/path/to/resource”، عبارت “/path/to/resource” بخش مسیر است.
ساختار آدرس URL سایت

تفاوت دامنه و URL چیست؟

به طور کلی تفاوت‌ اصلی بین دامنه و URL این است که دامنه به عنوان نام یک وبسایت استفاده می‌شود، در حالی که URL به عنوان یک آدرس کامل استفاده می‌شود که به منبع مورد نظر در اینترنت اشاره می‌کند. URL شامل پروتکل، دامنه و مسیر است، در حالی که دامنه فقط شامل نام و پسوند است.

معرفی انواع دامنه

دامنه‌ها به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه شما را با انواع دامنه‌ آشنا خواهیم کرد :

دامنه سطح بالا (Top-Level Domain – TLD)

دامنه سطح بالا به آخرین بخش یک دامنه گفته می شود که بالاترین سطح سیستم DNS را تشکیل می‌دهد. درواقع TLDها پسوندی هستند که به انتهای نام دامنه اضافه می‌شوند. به عنوان مثال، در دامنه “example.com”، عبارت “com.” همان TLD است.

از معروف‌ترین TLDها می توان به : “com.” (تجاری) و “org.” (سازمانی) اشاره نمود. همچنین، دامنه‌های سطح بالای کشوری هم مثالی دیگر از دامنه‌های TLD هستند، مثل “ir.” برای کشور ایران و “uk.” برای کشور انگستان.

دامنه کد کشوری (Country Code Top-Level Domain – ccTLD)

این نوع دامنه‌ها برای نشان‌دادن موقعیت جغرافیایی کشورها استفاده می‌شوند. هر کشور یک کد دو حرفی خاص دارد که به عنوان دامنه ملی آن کشور استفاده می‌شود. به عنوان مثال، “us.” برای ایالات متحده آمریکا و “fr.” برای فرانسه است.

دامنه عمومی (Generic Top-Level Domain – gTLD)

این نوع دامنه‌ها شامل دسته‌بندی‌های مختلفی می‌شوند که براساس موضوعات یا صنایع خاص تعریف می‌شوند. به عنوان مثال، “tech.” برای وب سایت حوزه فناوری، “sports.” برای سایت های ورزشی، “music.” برای سایت های موسیقی و “shop.” برای فروشگاه‌های آنلاین مناسب هستند.

دامنه سطح دوم (Second-Level Domain)

این دسته از دامنه‌ها مستقل از دامنه سطح بالا هستند و در ادامه آن قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در دامنه “example.com”، عبارت “example” دامنه سطح دوم است.

زیر دامنه یا ساب دامین (Subdomain)

تفاوت دامنه و زیر دامنه
تفاوت دامنه و زیر دامنه

ساب دامین بخشی از آدرس دامنه اصلی وب سایت شماست که می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال، در دامنه “blog.example.com”، عبارت “blog” همان بخش زیردامنه است.

لیست رایج ترین پسوندهای دامنه‌

پسوندها انواع مختلف و کاربردهای متنوعی دارند. برای شناخت بهتر شما، در ادامه بعضی از رایج ترین پسوندهای دامنه را معرفی خواهیم کرد :

پسوندکاربردتوضیحات
com.تجاریپسوند عمومی برای سایت‌های تجاری و تجارت الکترونیک
org.سازمانیپسوند عمومی برای سازمان‌ها و موسسات غیرانتفاعی
net.شبکه پسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با شبکه و خدمات اینترنتی
edu.آموزشیپسوند عمومی برای موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها
gov.دولتیپسوند عمومی برای سازمان‌ها و سایت‌های دولتی
mil.نظامی پسوند عمومی برای سازمان‌ها و سایت‌های نظامی
info.اطلاعاتی پسوند عمومی برای سایت‌های اطلاعاتی و مرجع
biz.کسب و کارپسوند عمومی برای سایت‌های تجاری و کسب و کار
co.شرکتیپسوند عمومی برای سایت‌های شرکتی یا سازمان‌های درسطح کشور
me.شخصیپسوند عمومی برای وب سایت‌ها و برندهای شخصی
io.استارتاپ و کسب و کارهای نوپاپسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با فناوری و استارتاپ‌ها
tv.رسانه‌های ویدیوییپسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با ویدیو و رسانه
xyz.کاربردهای گوناگونپسوند عمومی برای استفاده‌های گوناگون و خاص
online.خدمات آنلاین پسوند عمومی برای ارائه خدمات آنلاین
store.فروشگاهی پسوند عمومی برای فروشگاه های اینترنتی
club.باشگاه پسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با باشگاه‌ها و انجمن‌ها
tech.فناوری و تکنولوژیپسوند عمومی برای وب سایت‌های حوزه فناوری و تکنولوژی
blog.وبلاگ پسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با وبلاگ نویسی
shop.فروشگاه آنلاین پسوند عمومی برای سایت‌های فروشگاه اینترنتی
design.طراحی پسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با طراحی و هنر
agency.آژانس پسوند عمومی برای سایت‌های مرتبط با آژانس‌ها
لیست پسوند دامنه

تفاوت دامنه و هاست چیست؟

دامنه در واقع همان نام سایت است ولی هاست بخشی از فضای ذخیره سازی سرور است که به هر سایت به طور جداگانه اختصاص داده می‌شود. شرکت های هاستینگ معمولا امکان خرید دامنه و هاست را با هم فراهم می کنند. این امکان وجود دارد که دامنه و هاست را از یک شرکت هاستینگ تهیه کرد اما در صورت تمایل می توانید هرکدام از آنها را از دو شرکت هاستینگ متفاوت تهیه نمود. در این صورت لازم است اطلاعات مربوط به نیم سرور هاست را بر روی دامنه خود تنظیم نمایید تا اتصال هاست و دامنه با هم برقرار شود.

نحوه جستجوی دامنه

برای این که بتوانید یک دامنه ثبت کنید، ابتدا باید نحوه جستجوی دامنه را بلد باشید. درواقع بررسی آزادبودن دامنه و استعلام نام دامنه سایت اولین کاری است که باید انجام دهید. برای جستجوی دامنه به آسانی می توانید از وب سایت هایی که ابزار Whois را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید، مانند whois.com و یا این که از طریق سایت مشهدهاست، نام دامنه مورد نظر را Whois بگیرید و در صورتی که آزاد بود، نسبت به خرید دامنه اقدام نمایید.

ثبت بیش از 80 نوع پسوند دامنه مختلف در مشهدهاست

اگر نام دامنه موردنظر آزاد نبود، نگران باشید! می توانید پسوندهای دیگری که به شما معرفی کردیم را امتحان کنید چرا که در سایت مشهدهاست با استفاده از سیستم هوشمند پیشنهاد نام دامنه، سایر پسوندها که با آن امکان ثبت دامنه را دارید به شما نمایش خواهد داد و می توانید بلافاصله نسبت به ثبت آنها اقدام کنید.

خبر خوب این که که کاربران در مشهدهاست امکان ثبت بیش از 800 نوع پسوند مختلف را دارند. از طریق دکمه زیر یکی را امتحان کنید :

آموزش خرید و ثبت دامنه در مشهدهاست

برای خرید دامنه در مشهدهاست، ابتدا باید وارد صفحه ثبت دامنه شوید. در بخش جستجوی دامنه، نام دامنه مورد نظر خود را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. اینجا ممکن است دو حالت اتفاق بیوفتد :

  • دامنه آزاد نیست و رزرو شده است : در صورتی که نام دامنه قبلا توسط شخص دیگری رزرو شده باشد، متاسفانه امکان ثبت آن را ندارید. سیستم پسوندهای دیگری از همان نام دامنه را به شما نمایش میدهد که می توانید در صورت تمایل یکی را انتخاب کرده و به سبد خرید خود اضافه نماید تا با پرداخت هزینه آن، دامنه به نام شما ثبت شود.
  • دامنه آزاد است و امکان ثبت آن وجود دارد : در صورتی که وضعیت نام دامنه موردنظر شما آزاد باشد، همان لحظه می توانید به سبد خرید خود اضافه کرده و بلافاصله پس از پرداخت هزینه ثبت دامنه، شما مالک دامین هستید.

نکات مهم زمان انتخاب نام دامنه

در مورد اهمیت انتخاب نام دامنه هرچه بگوییم کم گفتیم. دامنه تأثیر زیادی در موفقیت کسب و کار و وب سایت شما دارد، بنابراین تا حد بالایی موفقیت کسب و کارتان به آن وابسته است. پس برای اینکه از رقبای خودتان جلو بیوفتید، یک دامنه مناسب با جایگاه کسب و کار خود انتخاب نمایید.

برای انتخاب نام دامنه سعی کنید تا جای ممکن به دنبال نام های کوتاه باشید، چرا که به خاطر سپردن آن توسط کاربران راحت تر است. همچنین نام دامنه انتخابی با کسب و کار شما مرتبط باشد و برای راحتی انتخاب می توانید در نام دامنه از اعداد، حروف و کاراکتر – هم استفاده کنید. ما در یک مقاله اختصاصی 12 قانون طلایی ثبت بهترین دامنه برای سایت را بررسی کرده ایم. مطالعه این مقاله را از دست ندید و همین حالا از لینک زیر بخوانید.

انتقال دامنه

کاربران یک شرکت هاستینگ همواره ممکن است نیاز به انتقال هاست و دامنه خود داشته باشند. به عنوان مثال زمانی که می خواهید یک دامنه را به شخص دیگری واگذار کنید، می بایست امکان مدیریت آن را هم به او منتقل کنید، یا اینکه به هر دلیلی برای مدیریت و یا تمدید دامنه خود قصد دارید آن را به شرکت دیگری انتقال دهید که در اصطلاح به مجموعه ی این اقدامات انتقال دامنه (به انگلیسی Transfer Domain) گفته می شود.

انتقال دامنه شرایط خاص و حالت های مختلفی دارد. توصیه می شود دامنه خود را به هر شرکتی منتقل نکنید! با توجه به مسائل تحریم و از دست رفتن دامنه های بین المللی بهتر است دامنه خود را به یک رجیسترار معتبر منتقل کنید. این یکی از مهم ترین مسائلی است که در زمان انتقال دامنه می بایست به آن توجه کنید.

دامنه پریمیوم چیست؟

پریمیوم در لغت به معنای اعلاء و برتر است. دامنه Premium به عنوان دامنه‌های ارزشمند شناخته می شوند. این دامنه ها به دلایل مختلف، ارزش بالاتری نسبت به سایر دامنه ها دارند و اغلب گرانتر از دامنه‌های معمولی به فروش می‌رسند. دامنه‌های Premium معمولاً دارای ویژگی‌های زیر هستند :

  1. طول دامنه های پریمیوم کوتاه است.
  2. به خاطر سپردن آنها راحت تر است.
  3. شامل کلمات کلیدی مهم و مرتبط با نام دامنه هستند.
  4. برخی از دامنه های پریمیوم تشابه زیادی به برندهای معتبر و معروف دارند.

در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست شما را با معنی و مفهوم دامنه چیست آشنا کردیم و ساختار دامنه را به طور کامل بررسی نمودیم. همچنین توضیح دادیم دامنه چگونه کار می کند و انواع دامنه به همراه رایج ترین پسوند دامنه ها را معرفی کردیم. با تفاوت هاست و دامنه آشنا شدید و نحوه جستجو و ثبت دامنه آموزش داده شد.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد. بسیار خوشحال خواهیم شد که نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط