مرجع کامل وضعیت‌های دامنه بین المللی (Status) در Whois

مرجع کامل وضعیت_های دامنه بین المللی (Status) در Whois

حالت های قابل مشاهده متفاوتی در وضعیت‌های دامنه بین المللی می توان مشاهده کرد مانند : Client Hold، Redemption و … که هر کدام از این موارد نشانگر وضعیت و دوره خاصی است که دامین در آن لحظه دارا می باشد. ابزار Whois Domain یا جستجوگر وضعیت دامنه، علاوه بر نمایش آزاد بودن و یا ثبت بودن دامنه امکان مشاهده مشخصات ثبت کننده دومین و همچنین زمان ثبت دامنه و زمان اتمام ثبت دامین را نیز برای شما فراهم می کند.

حالا می خواهیم بدانیم زمانی که دامنه ثبت می شود و از آن دامنه Whois می گیریم، وضعیت‌های دامنه بین المللی در هویز به چه صورت نمایش داده می شود، در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

تفاوت رجیستری و رجیسترار

در ابتدا لازم است با معنی و مفهوم رجیستری و رجیسترار آشنا شوید.

رجیستری (Registry)

رجیستری در واقع مدیریت دامنه های سطح بالا را انجام می دهد و حق امتیاز دامنه ها را در اختیار دارد.

Registeryها را می توان سازمان هایی در نظر گرفت که شرایط و قوانین مربوط به نام دامنه را تعیین می کنند و با همکاری رجیسترارها دامنه ها را به عموم مردم در سرتاسر دنیا به فروش می رسانند. به عنوان مثال رجیستری Ethos Capital مالک پسوند دامنه org. می باشد.

تفاوت رجیستری، رجیسترار و رسلر دامنه بین المللی

رجیسترار (Registrar)

رجیسترار شرکتی است که کار ثبت، تمدید و انتقال پسوندهای مختلف دامنه را برای عموم افراد در سرتاسر دنیا انجام می دهد. همه ی افراد عادی امکان ارتباط و همکاری با رجیستری ها را ندارند و برای ثبت، تمدید و انتقال دامنه خود میبایست از طریق یک Registrar اقدام کنند.

رجیسترار ها را می توان در واقع نمایندگان رجیستری ها در نظر گرفت که با پرداخت اشتراک می توانند دامنه های اینترنتی را در پنل رجیستری ثبت کنند. اگر بخواهیم مثال بزنیم به عنوان نمونه رجیسترار Hexonet امکان ارائه خدمات دامنه را برای عموم مردم فراهم می نماید.


وضعیت‌های دامنه بین المللی (Status) در Whois

(Registered (Active Website یا فعال

تنظیم توسط : Registry

دامین در وضعیت فعال است و در zone file (فهرست مرجع نامهای دامین فعال) لیست شده است. این حالت یکی از رایج ترین وضعیت‌های دامنه بین المللی است. در این حالت اطلاعات ثبت دهنده قابل ویرایش است و می توان بدون مشکل تمدید دامنه را انجام داد.

Registered (Parked or Redirected) یا ثبت شده و پارک شده

تنظیم توسط : Registry

دامنه مورد نظر ثبت شده و بر روی دامنه دیگری Park شده است و یا به دامنه دیگری Redirect شده است.

Registered (No website) یا ثبت شده و بدون استفاده

تنظیم توسط : Registry

در این حالت دامنه ثبت شده ولی در آن محتویاتی وجود ندارد و از این دامنه استفاده نمیشود.

Registry – Lock

تنظیم توسط : Registry

دامین همچنان در وضعیت فعال است و در zone file لیست شده است. در این حالت اطلاعات ثبت دهنده توسط registrar قابل ویرایش نیست ولی ثبت دهنده میتواند دامین را تمدید کند.

Registry – Hold

تنظیم توسط : Registry

ثبت دهنده میتواند دامین را تمدید کند ولی در zone file فهرست نشده است و registrar هم قادر به حذف یا ویرایش وضعیت دامین را ندارد.

Registrar – Lock

تنظیم توسط : Registrar

نام دامین فعال است و در zone file لیست شده است و میتواند توسط ثبت دهنده تمدید شود. ولی نمیتواند میان registrarها انتقال یابد.

Registrar – Hold

تنظیم توسط : Registrar

نام دامین میتواند توسط ثبت دهنده تمدید شود ولی در zone file فهرست نشده است و اطلاعات ثبتی آنرا نمیتوان تغییر داد. دامین نمیتواند حذف شود مگر زمانی که registrar وضعیت Hold را حذف نماید.

client Delete Prohibited یا عدم امکان حذف

تنظیم توسط : Registrar

این حالت هم یکی دیگر از وضعیت‌های دامنه بین المللی است که ممکن است زیاد به چشم بخورد. در این وضعیت دامین ثبت شده و از حذف غیر ارادی دامین جلوگیری میشود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی صاحب دامین انجام می گیرد. (در صورتیکه دامین خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت پیش می آید. برای ایمنی بیشتر دامین ها از سرقت این کار توصیه می شود.)

client Transfer Prohibited یا عدم امکان جابجایی

تنظیم توسط : Registrar

در این وضعیت دامین ثبت شده و از حذف غیر ارادی دامین جلوگیری میشود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی صاحب دامین انجام می گیرد. (در صورتیکه دامین خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت پیش می آید.

این حالت از وضعیت‌های دامنه بین المللی است که جهت ایمنی و جلوگیری از سرقت دامنه کاربرد دارد که اگر فعال نبود، لازم است از طریق پنل کاربری دامنه خود نسبت به فعال کردن قفل دامنه اقدام نمایید.

client Update Prohibited یا عدم تغییر

تنظیم توسط : Registrar

در این وضعیت دامین ثبت شده و از بروزرسانی و تغییر غیر ارادی اطلاعات دامین جلوگیری میشود. تنظیم این حالت به درخواست و با انجام تنظیم از سوی صاحب دامین انجام می گیرد. (در صورتی که دامین خود را LOCK یا قفل نمایید این حالت پیش می آید.)

این حالت از وضعیت‌های دامنه بین المللی است که جهت ایمنی و جلوگیری از سرقت دامنه کاربرد دارد که اگر فعال نبود، لازم است از طریق پنل کاربری دامنه خود نسبت به فعال کردن قفل دامنه اقدام نمایید.

On-Hold Generic یا Renew Period

تنظیم توسط : Registry

این وضعیت نشانگر اتمام مهلت دامین میباشد. مالک هر دامنه پس از انقضا تا حدود ۱ماه امکان تمدید آن دامنه را خواهد داشت و دیگران قادر به تمدید و ثبت دامنه‌ی مذکور نخواهند بود.

On-Hold Redemption Period (در انتظار احیاء)

تنظیم توسط : Registry

از دیگر Status‌هایی که در وضعیت‌های دامنه بین المللی ممکن است دیده شود، حالت Redemtion است.

این وضعیت در زمانیکه registrar درخواست حذف دامین را میدهد توسط registry تنظیم میگردد. این وضعیت ۳۰ روز بطول می انجامد و تنها عملکرد قابل قبول در این زمان بازیابی (restoration) دامین است. اطلاعات ثبتی در این دوره قابل ویرایش نیستند و دامین نیز در zone file فهرست نشده است.

Pending Restore (در انتظار بازیابی)

تنظیم توسط : Registry

این وضعیت پس از درخواست registrar مبنی بر restore کردن نام، توسط registry تنظیم میگردد. دامین تا زمان دریافت مدارک از registrar در فهرست zone در همین وضعیت باقی میماند. در صورت عدم دریافت مدارک در مدت ۷ روز، نام دامین به حالت Redemption Period تغییر وضعیت می یابد. تنها در صورتی که مدارک در مدت مقرر فراهم گردد وضعیت دامنه فعال خواهد شد.

On-Hold Pending Delete (در انتظار حذف)

تنظیم توسط : Registry

این وضعیت زمانی توسط registry تنظیم میگردد که دامین در خلال مدت Redemption Period بازیابی (ثبت مجدد) گردد. نام دامین درzone file فهرست نشده، اطلاعات ثبتی قابل ویرایش نیست و پس از ۵ روز از پایگاه داده registry حذف خواهد شد. این Status هم از دیگر وضعیت‌های دامنه بین المللی است که کاربران فراموش کار زیاد با آن درگیر می شوند!


مشهدهاست مرکز حرفه ای جهت ثبت دومین های شما

ثبت دامنه بین المللی در مشهدهاست

دارای نمایندگی دامنه سطح بالا از معتبرترین و مطرح ترین رجیسترارهای بین المللی سراسر دنیا

کلیه دامنه ها با مالکیت 100% به نام کاربر به ثبت خواهند رسید و پنل حرفه ای با کاربری آسان برای مدیریت دامنه در اختیار شما قرار می گیرد.

مشهدهاست امکان دریافت پاسخ Whois دامنه را در اختیار شما گذاشته است، میتوانید از طریق لینک زیر برای جستجوی دامنه ir و com و سایر دامنه ها استفاده کنید.


در این مقاله وضعیت‌های دامنه بین المللی که در Whois نمایش داده می شود را به طور کامل بررسی کردیم. اگر این مقاله برای شما مفید بوده لطفا آن را به اشتراک بگذارید. خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط