هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ سیر تا پیاز host و انواع آن

هاست چیست

تا به حال با خودتان فکر کرده اید هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، قصد داریم به طور ساده به شما توضیح دهیم که نقش هاست در میزبانی از وبسایت‌ ها چیست و چرا باید قبل از خرید هاست به اهمیت آن پی ببرید.

تصور کنید هاست شبیه یک خانه برای وب سایت‌شماست. وقتی که شما یک وبسایت دارید، تمام فایل‌ها، تصاویر، ویدئوها و اطلاعات مرتبط با آن به فضایی نیاز دارند تا در دسترس عموم قرار بگیرند. ما همین فضا را هاست نامگذاری می کنیم. اگر هاست نباشد، وب سایت شما همچون یک خانه بی‌درب و پنجره خواهد بود که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

اما چرا هاست اینقدر اهمیت دارد؟ به طور ساده، هاست تاثیر مستقیمی بر سرعت و عملکرد وبسایت شما دارد. فرض کنید سایت شما با سرعت بالایی شروع به کار کرد، اما هاست ناپایدار باعث می‌شود که سرعت سایت کاهش پیدا کرده و ترافیک پایین برایتان به مشکلی جدی تبدیل شود. حتی از نظر امنیتی نیز، هاست مناسب اهمیت دارد. به طور خلاصه، هاست نقش بزرگی در تعیین کیفیت و عملکرد وبسایت دارد.

در ادامه‌ی این مقاله، به شما خواهیم گفت هاست چیست و به بررسی عمیق‌ مفهوم آن می پردازیم. همچنین شما را با انواع هاست‌ آشنا خواهیم کرد و نکات مهم زمان انتخاب هاست را به شما خواهیم گفت. تا انتهای این مطلب جذاب و کاربردی با ما همراه باشید…

هاست چیست؟

هاست (به انگلیسی Host) یا میزبانی وب، یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می دهد وب سایت خود را در محیط اینترنت منتشر کنید. زمانی که برای خرید هاست اقدام می کنید، اساساً فضایی را در یک سرور فیزیکی اجاره می کنید که می توانید تمام فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت خود را در آن ذخیره و نگهداری کنید.

هر وب سایتی که تا به حال از آن بازدید کرده اید، اطلاعات آن بر روی یک سرویس هاست میزبانی می شود. هاست برای میزبانی از وب سایت ها، از یک یا چند سرور فیزیکی یا مجازی استفاده می کند تا امکان نگهداری از اطلاعات و ارائه خدمات لازم فراهم شود. همچنین به یک سیستم نام دامنه (DNS) جهت برقراری تنظیمات دامنه و اتصال آن به سروری که هاست بر روی آن قرار دارد نیاز است. حال که فهمیدید هاست چیست بهتر است با مفهوم سرور هم آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

سرور کامپیوتری است که در یک فضای مجهز به نام دیتاسنتر همیشه روشن و آنلاین است و سایر کاربران وب را از هر کجای دنیا به سایت شما متصل می کند. شرکت های هاستینگ (ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب) با استفاده از همین سرورها و تجهیزات مرتبط با آن، خدمات هاست را به طیف گسترده ای از وبلاگ های کوچک تا وب سایت سازمان های بزرگ ارائه می دهند.

تعریف هاستینگ

به طور معمول، یک شرکت هاستینگ (مانند مشهدهاست) با راه اندازی و تنظیم یک سرور فیزیکی، منابع و فضای مورد نیاز وب سایت را به کاربران خود اجاره می دهد. هاستینگ ها دارای فناوری و منابع مورد نیاز برای اطمینان از عملکرد امن و مستمر یک وب سایت هستند. با این حال، در برخی موارد، صاحبان وب‌سایت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند تا وب‌سایت‌ خود را بر روی یک سرور اختصاصی میزبانی کنند، در این حالت نیاز است دانش مدیریت سرور و مهارت های لازم مرتبط با آن را داشته باشید یا افرادی را برای این کار به کار بگیرید که طبیعتا هزینه و پیچیدگی های مخصوص به خودش را دارد.

هاست چیست و چه کاربردی دارد
هاست چیست و چه کاربردی دارد

هاست چگونه کار می کند؟

پس از معرفی هاست و پاسخ به سوال “هاست چیست” حال میخواهیم در مورد چگونگی عملکرد هاست با شما صحبت کنیم. وب سایت مجموعه ای از فایل ها، تصاویر، برنامه ها و پایگاه های داده مختلف است. این اجزا در هاست شرکت هاستینگ ذخیره می شوند که سرور آن به طور مداوم روشن و به اینترنت متصل است. مقدار و نوع منابع سرور اختصاص داده شده به هاست یک وب سایت مانند : پهنای باند، رم (RAM) و فضای ذخیره سازی، توسط شرکت هاستینگ و بر اساس تعریف پلن های مختلف تعیین می شود.

به طور معمول، اکثر هاستینگ ها پلن ها و سرویس های مختلفی از جمله خدمات هاست اشتراکی و یا سرویس هاست اختصاصی را به کاربران خود ارائه می دهند تا بر اساس نیاز خود بتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند.

پس از این که کاربر یکی از پلن های هاست مورد نظر را از شرکت هاستینگ خریداری کرد، می تواند از طریق داشبورد پنل کاربری و یا کنترل پنل هاست به سرویس خود دسترسی پیدا کرده و عملیات آپلود و مدیریت فایل های وب سایت خود را شروع کند. از طرف دیگر، کاربر ممکن است یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس را برای طراحی سایت بر روی هاست نصب کند تا راحت تر بتواند وب سایت خود را مدیریت نماید.

در ادامه، مراحلی که یک کاربر در محیط اینترنت جهت بازدید از وب سایت شما طی می کند را با هم مرور می کنیم :

  1. کاربر URL یا نام دامنه وب سایت شما را در مرورگر خود وارد می کند.
  2. مرورگر نام دامنه را به یک آدرس IP تبدیل می کند و یک درخواست HTTP یا HTTPS را به سروری که هاست بر روی میزبانی می گردد، ارسال می کند.
  3. در پاسخ به این درخواست، سرور منابع لازم را تامین کرده و فایل های مورد نیاز برای بارگذاری سایت درخواست شده را به مرورگر کاربر منتقل می کند.
  4. کاربر از سایت شما بازدید می کند.

منظور از انواع هاست چیست؟

هاست ها انواع مختلفی دارند و از هر کدام می توان برای رفع نیازهای واقعی یک وب سایت بهره مند شد. هر وب سایت نیازهای منحصر به فردی دارد، خواه یک وبلاگ شخصی باشد یا یک سایت فروشگاهی. شرکت های هاستینگ علاوه بر ارائه فضای ذخیره سازی بر روی هاست، ممکن است خدمات جانبی و تکمیلی دیگری مانند : فضای بکاپ گیری از اطلاعات وب سایت و یا پشتیبانی فنی هم ارائه دهند.

انواع هاست
انواع هاست

در ادامه انواع هاست را به شما معرفی خواهیم کرد :

1) هاست اشتراکی (Shared Hosting)

اگر بخواهیم مثال بزنیم، هاست اشتراکی شبیه تقسیم یک خانه به اتاق های مجزاست که در هر اتاق چند نفر به عنوان هم اتاقی قرار می گیرند، به عبارت دیگر با استفاده از هاست اشتراکی می توان وب سایت های زیادی را بر روی چندین هاست مجزا از فضای یک سرور فیزیکی میزبانی نمود.

در هاست اشتراکی منابع سرور مانند پردازنده (CPU)، رم (RAM)، ترافیک (Traffic) و فضای ذخیره سازی (Storage) به صورت اشتراکی بین تمام وب سایت ها تقسیم می گردد. این نوع هاست جزء اقتصادی ترین سرویس های هاستینگ است و برای کسب و کارهای کوچک، افراد تازه کار و استارتاپ ها بسیار مناسب است.

هاست اشتراکی
هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی کاربران نمی توانند منابع سرور را خودشان کنترل کنند و ممکن است گاها با کاهش عملکرد وب سایت خود مواجه شوند.، اما برخی از شرکت های هاستینگ صرف نظر از این که چه تعداد سایت بر روی یک سرور میزبانی می شوند، منابع سرور را به صورت بهینه شده در اختیار تمام وب سایت ها قرار می دهند.

مزایای هاست اشتراکی

  • اقتصادی و مقرون به صرفه است.
  • برای وب سایت های در مقیاس کوچک ایده آل است.
  • نیاز به تخصص و مهارت فنی بالایی ندارد.
  • تنظیمات سرور از قبل توسط شرکت هاستینگ انجام می شود.
  • نیاز به نگهداری و مدیریت سرور ندارد.

معایب هاست اشتراکی

  • حداقل دسترسی به تنظیمات سرور
  • افزایش ترافیک در سایر سایت ها می تواند بر سرعت و عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارد.

2) هاست اختصاصی (Dedicated Hosting)

هاست اختصاصی یکی از انواع هاست است که به نسبت هاست اشتراکی امکان سفارشی سازی برای کاربر فراهم می نماید. به عنوان مثال در بعضی از شرکت های هاستینگ با ارائه دسترسی روت و ادمین سرور، کنترل کاملی را به مدیر وب سایت ارائه می دهند و می توانند ابزارهای امنیتی و سیستم عامل مورد نظر خود را بر روی هاست نصب کنند.

هاست اختصاصی
هاست اختصاصی

هاست اختصاصی در مقایسه با انواع هاست گرانتر است. همچنین نیاز به تخصص فنی دارد، چرا که مسئولیت مدیریت سرور با کاربر است.

مزایای هاست اختصاصی

  • کنترل کامل جهت مدیریت سرور
  • قابلیت اطمینان بالا
  • دسترسی روت یا ادمین به سرور

معایب هاست اختصاصی

  • هزینه بالا
  • بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است.
  • نیاز به دانش فنی و مدیریت سرور دارد.

3) هاست ابری (Cloud Hosting)

هاست ابری از چندین سرور مجازی برای میزبانی وب سایت ها استفاده می کند. بنابراین، اگر یکی از سرورها به دلایل مختلف از جمله ترافیک بالا، با مشکلی مواجه شود و یا از دسترس خارج شود، سرورهای دیگر کنترل وب سایت را در اختیار خواهند گرفت و از قطع شدن وب سایت جلوگیری می گردد.

هاست ابری
هاست ابری

از آنجایی که عملکرد هاست ابری به مجموعه‌ای از سرورهای تحت وب متکی است، کسب‌وکارهایی که چندین وب سایت دارند و یا سایت‌های فروشگاهی بزرگ، می‌توانند بیشترین بهره را از این نوع هاست ببرند، زیرا احتمال خرابی و قطعی در آن بسیار پایین است.

مزایای هاست ابری

  • کاهش احتمال قطعی و خرابی سخت افزار سرور
  • از قابلیت لود بالانسینگ جهت مدیریت ترافیک و جلوگیری از حملات DDoS استفاده می شود.
  • مقیاس پذیری بالا : وب سایت شما به منابع یک سرور محدود نمی گردد.

معایب هاست ابری

  • دسترسی روت همیشه ارائه نمی شود.
  • نسبت به سرور مجازی و هاست اشتراکی گرانتر است.

4) سرور مجازی (VPS Hosting)

سرور مجازی (Virtual private server) که به آن VPS هم می گویند، بخش اختصاصی از یک سرور است که پارتیشن نامیده می شود. هر پارتیشن RAM و قدرت پردازش اختصاصی را برای هر وب سایت فراهم می کند. وب سایت هایی که بر روی این نوع هاست میزبانی می شوند به ندرت با مشکلات عملکردی مواجه می شوند.

سرور مجازی
سرور مجازی

سرور مجازی نسبت به هاست اختصاصی ارزانتر است اما هزینه آن نسبت به هاست اشتراکی بیشتر است. با این حال منابع تخصیص داده شده در سرور مجازی ممکن است برای کاربرانی که می خواهند فروشگاه های آنلاین بزرگ را میزبانی کنند یا فایل های چند رسانه ای مختلف را در وب سایت خود پخش کنند، ایده آل نباشد. این نوع میزبانی بیشتر برای صاحبان مشاغل کوچک مناسب است چرا که برای سفارشی سازی و نصب نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز خود دسترسی روت خواهند داشت.

مزایای سرور مجازی

  • دارای فضای اختصاصی سرور
  • افزایش ترافیک در سایر وب سایت ها تأثیری بر عملکرد سایت شما ندارد.
  • امکان دسترسی روت سرور
  • قابلیت سفارشی سازی بالا

معایب سرور مجازی

  • برای مدیریت سرور مجازی به تخصص فنی نیاز است.
  • با این که تقریبامقرون به صرفه است، اما ممکن است برخی از کاربران مجبور شوند برای مدیریت سرور مجازی یک فرد متخصص را استخدام کنند و هزینه های بیشتری را متحمل شوند.

5) هاست لینوکس (Linux Hosting)

هاست لینوکس یک پلتفرم مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که برای ارائه خدمات میزبانی وب استفاده می‌شود. درواقع این سرویس به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌‌ها، تصاویر و ویدیو‌های وب سایت خود را در هاست لینوکسی قرار داده و آنها را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دهید.

مزایای هاست لینوکس

  • امنیت بالا
  • سرعت بیشتر
  • قابلیت اطمینان
  • هزینه مقرون به صرفه

معایب هاست لینوکس

  • کار با آن برای افراد مبتدی دشوارتر از هاست ویندوز است.
  • ممکن است نیاز به تنظیمات و پیکره بندی بیشتری داشته باشد.

6) هاست ویندوز (Windows Hosting)

هاست ویندوز در سروری که سیستم عامل ویندوز سرور بر روی آن نصب شده است، اطلاعات و داده‌های وب سایت کاربران را میزبانی می‌نماید. در صورتی که وب سایت شما نیاز به فناوری‌های مایکروسافت نظیر MSSQL دارد و یا با زبان‌های برنامه نویسی مانند ASP.NET نوشته شده است، می‌بایست از هاست ویندوز استفاده نمایید.

مزایای هاست ویندوز

  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی و کامپوننت‌های Asp و Asp.net
  • مدیریت و ایجاد دیتابیس‌های MySQL

معایب هاست ویندوز

  • معمولا هزینه آن نسبت به هاست لینوکس بالاتر است.
  • اطمینان و امنیت پایین تر نسبت به هاست لینوکس

7) هاست وردپرس (WordPress Hosting)

هاست وردپرس یک سرویس میزبانی کاملا بهینه شده برای سایت های وردپرسی است. اگر نیاز دارید که سایت وردپرسی شما بر بستری که برای سیستم مدیریت محتوا WordPress سازگار باشد میزبانی گردد و سرعت بالایی داشته باشد، این هاست مناسب شماست.

مزایای هاست وردپرس

  • قیمت مناسب به نسب عملکرد و کارایی
  • مناسب افراد مبتدی
  • بهینه شده برای سایت های وردپرسی
  • پشتیبانی اختصاصی در مورد رفع مشکلات وردپرس
  • دارای افزونه ها و تم های از پیش نصب شده

معایب هاست وردپرس

  • برای سایت های غیر وردپرسی مناسب نیست.

8) نمایندگی هاست (Reseller Hosting)

نمایندگی هاست به نوعی از سرویس‌های هاست گفته می‌شود که به شرکت‌ها و افراد این امکان را می‌دهد از وب سایت مشتریان خود میزبانی کنند. در این سرویس شما به عنوان نماینده هاست، ابتدا یکی از پلن‌های نمایندگی را بنا به نیازهای خود انتخاب کرده و سپس می‌توانید بسته‌های مختلف میزبانی را تعریف نمایید، پس از آن قادر هستید بدون هیچ نام و نشانی از شرکت هاستینگ اصلی و با دامنه و برند خود اقدام به فروش هاست لینوکس نمایید.

مزایای نمایندگی هاست

  • برای شروع کار به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارید.
  • می توانید کسب و کار خود را به راحتی گسترش دهید.
  • قابلیت استفاده از نیم سرورهای اختصاصی با تنظیمات پیشرفته

معایب نمایندگی هاست

  • بازار نمایندگی هاستینگ بسیار رقابتی است و ممکن است جذب مشتریان دشوار باشد.

دامنه چیست؟

دامنه (Domain) در دنیای اینترنت به عنوان آدرس وب سایت تلقی می شود و در واقع کلیه آدرس هایی که در مرورگر خود وارد می کنیم نامی است که جایگزین آی پی سایت ها میشود، به خاطر سپردن نام دامنه ها کار راحت تری است پس می توانید با خرید دامنه یک نام را برای وب سایت خود انتخاب کنید تا کاربران راحت تر به سایت شما دسترسی پیدا کنند. پس از این که محل ذخیره فایل‌های وب‌سایت خود را انتخاب کردید، مرحله بعدی برای راه‌اندازی وب‌سایت، جستجوی دامنه و سپس خرید نام دامنه است.

دامنه و هاست دو موضوع متفاوت از یکدیگرند اما به یک اندازه مهم هستند و برای این که وب سایت شما به صورت آنلاین در دسترس همه باشد، وجود هر دو ضروری و الزامی است. در ادامه به شما خواهیم گفت فرق دامنه و هاست چیست و دقیقا چه تفاوت هایی با هم دارند. با ما همراه باشید 🙂

تفاوت هاست و دامنه
تفاوت هاست و دامنه

تفاوت دامنه و هاست چیست؟

تفاوت هاهاستدامنه
تعریفهاست فضایی در سرور است که برای ذخیره فایل های وب سایت شما استفاده می شود.دامنه نامی است که کاربران برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می کنند.
کاربردهاست برای میزبانی وب سایت شما استفاده می شود.دامنه برای شناسایی وب سایت شما در اینترنت استفاده می شود.
هزینههزینه هاست بسته به نوع هاستی که انتخاب می کنید متفاوت است.هزینه دامنه بسته به طول دامنه و پسوند آن متفاوت است.
مدت زمانهاست معمولا در اکثر شرکت های هاستینگ با دوره های ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه قابل خریداری است.دامنه حداقل با دوره یک ساله و حداکثر ده ساله برای دامنه های بین المللی و پنج ساله برای دامنه های ملی قابل خریداری است.
مدیریتهاست توسط شرکت هاستینگ مدیریت می شود.دامنه توسط شرکت ثبت کننده دامنه مدیریت می شود.
انتقالهاست را می توان به شرکت هاستینگ دیگری منتقل کرد.دامنه را می توان به شرکت ثبت کننده دامنه دیگری منتقل کرد.
امنیتهاست باید از نظر امنیتی ایمن باشد تا از فایل های وب سایت شما در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند.دامنه باید از نظر امنیتی ایمن باشد تا از هویت وب سایت شما در برابر سرقت محافظت کند.
عملکردهاست باید عملکرد خوبی داشته باشد تا وب سایت شما به سرعت بارگذاری شود.دامنه باید نام مرتبط و مناسبی داشته باشد تا کاربران بتوانند به راحتی وب سایت شما را پیدا کنند.

نحوه انتخاب هاست خوب

انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب و قابل اعتماد یک گام مهم در مسیر پیشرفت وب سایت شماست، خصوصا اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید. اما فاکتورهای لازم زمان انتخاب هاست چیست؟ انتخاب هاست خوب نه تنها سایت شما را برای همیشه در دسترس دیگران قرار می دهد، بلکه باعث افزایش عملکرد، امنیت، سرعت، و تجربه کاربری وب سایت شما خواهد شد.

همانطور که وب سایت شما در حال رشد است، ممکن است به فضای ذخیره سازی بیشتر، ترافیک ماهانه و یا سایر منابع مورد استفاده هاست نیاز پیدا کنید. اینجاست که باید به فکر ارتقاء میزبانی وب سایت خود از هاست اشتراکی به سرویس های پیشرفته تر مانند سرور ابری یا سرور مجازی باشید. بنابراین، از همان ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که هاستینگ موردنظر شما انواع مختلفی از خدمات میزبانی وب را ارائه می دهد تا بتوانید در هر لحظه سرویس خود را ارتقاء دهید.

زمانی که قصد دارید از بین شرکت های هاستینگ مختلف برای انتخاب یک هاست خوب اقدام کنید، لازم است چند فاکتور و معیار مهم را حتما نظر بگیرید که ما در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد :

کنترل پنل

از طریق کنترل پنل، می توانید به راحتی سرویس هاست خود را مدیریت کنید. کنترل پنل های مختلفی در دنیا برای مدیریت هاست استفاده می شود که از بهترین آنها می توان به سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک اشاره کرد. همچنین، بهتر است هاستینگ موردنظر شما دارای یک پنل کاربری با رابط گرافیکی مناسب باشد تا امکان مدیریت راحت سرویس را برای کاربران خود در تمامی سطوح از مبتدی تا پیشرفته فراهم نماید.

آپتایم

نگهداری ضعیف یا ناپایدار سرورها از سمت شرکت هاستینگ، می تواند موجب خرابی های مکرر و قطعی های غیرمنتظره گردد به طوری که در کاهش اعتماد کسب و کار و مشتریان شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که آپتایم سرورهای هاستینگ انتخابی شما با چیزی که در تبلیغات گفته می شود واقعا مطابقت دارد یا خیر. از خودتان سوال کنید دلیل انتخاب این هاستینگ برای خرید هاست چیست؟ آیا سابقه طولانی در زمینه هاستینگ دارد؟ و یا مشتریان از این شرکت رضایت دارند؟

خصوصیات فنی

جدا از انتخاب هاست مناسب با فضای کافی، قدرت پردازش و ترافیک ماهیانه، باید به دنبال ویژگی های دیگری باشید که به اجرای روان وب سایت شما کمک می کند. در مشهدهاست، سرورهای ما در بهترین دیتاسنترهای داخل و خارج کشور میزبانی می شوند و ما همواره سعی کرده ایم از فناوری‌های به روز و جدیدی مانند LiteSpeed برای سرعت بخشیدن به سرویس های میزبانی خودمان استفاده کنیم.

تحقیق و بررسی نظرات سایر کاربران

درباره هاستینگ موردنظر خود به خوبی تحقیق کنید تا به اطلاعات کاربردی برسید . نظرات کاربران در بخش Reviews گوگل و یا سایت هایی که شرکت های هاستینگ را با هم مقایسه می کنند، اطلاعات بسیار خوبی در مورد میزان آپتایم، سرعت سرویس ها و نحوه پشتیبانی به شما می دهند، بنابراین می‌توانید عملکرد شرکت های هاستینگ را زیر نظر گرفته و بهترین انتخاب را داشته باشید.

امنیت

مطمئن شوید که هاستینگ شما به خوبی اقدامات امنیتی پیشرفته را برای کمک به محافظت از وب سایت شما در برابر بدافزارها یا حملات DDoS در سرورهای خود انجام داده باشد. برخی از این اقدامات می تواند مدیریت صحیح مجوزهای دسترسی، شناسایی بدافزار ها، پشتیبان گیری خودکار و به روز رسانی های مداوم باشد.

پشتیبانی مشتریان

پشتیبانی مشتریان یکی از عوامل بسیار مهم در هر شرکت هاستینگ است. شما باید متوجه شوید که کانال های مختلف شرکت هاستینگ برای پشتیبانی سرویس های هاست چیست؟ چرا که پشتیبانی موثر و کارآمد به مشتریان کمک می‌کند تا به راحتی مشکلات و سوالات خود را مطرح نموده و در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسبی جهت رفع آن پیدا کنند. این امر به حفظ و افزایش رضایت مشتریان وب سایت شما هم کمک می‌کند. همچنین می توانید بررسی کنید آیا هاستینگ انتخابی شما منابع آموزشی لازم مانند دانشنامه و یا مقالات تخصصی را در اختیار کابران خود قرار میدهد یا خیر.

خدمات و سرویس های اضافه

بررسی کنید برنامه شرکت هاستینگی که انتخاب کرده اید در مورد ارائه خدمات و سرویس های اضافه در پلن های هاست چیست؟ آیا خدمات ویژه ای نسبت به سایر شرکت ها مطرح کرده است؟ اگر بخواهیم برخی از این ویژگی های اضافه را مثال بزنیم می توانیم به : گواهی SSL رایگان، امکان استفاده از وب میل، امکان استفاده از ادان دامنه یا پارک دامنه اشاره کرد. گاها همین امکانات هستند که باعث می شود یک سرویس هاست خوب ارزش خرید بیشتری پیدا کند.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، به معرفی و توضیح مفاهیم مرتبط با هاست پرداختیم. امیدواریم حالا به طور کامل بدانید هاست چیست و با انواع هاست آشنا شده باشید. درک دقیق از نوع خدماتی که در یک شرکت هاستینگ ارائه می گردد و انتخاب هاست مناسب بر اساس نیازها و اهداف شما، می‌تواند منجر به بهبود عملکرد وب سایت شده و موفقیت شما را در دنیای دیجیتال تضمین نماید. همچنین قادر خواهید بود تا تجربه بینظیری برای خود و مشتریان تان رقم زده و به اهداف خود در فضای آنلاین نزدیک‌تر شوید.

خوشحال خواهیم شد سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با مطرح نمایید. اگر نیاز به کمک دارید از همین بخش درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

آیا خرید هاست ضروری است؟

در پاسخ باید گفت اکثر مواقع، بله! شما ابتدا باید ببینید هدف از خرید هاست چیست؟ این موضوع بستگی به نوع فعالیت وب سایت شما دارد، با این حال خرید هاست از یک شرکت هاستینگ که معمولا از آخرین فناوری های روز دنیا و تجهیزات سخت افزاری پیشرفته بر روی سرورهای خود استفاده می کند، برای ایمن نگه داشتن و بهبود عملکرد یک وب سایت ضروری است، در صورتی که بدون آن، فراهم کردن چنین شرایطی برای یک کاربر معمولی سخت و پیچیده به نظر می رسد و مستلزم صرف هزینه های بسیار بیشتری است.

آیا می توانم از هاست رایگان استفاده کنم؟

استفاده از هاست رایگان که توسط برخی شرکت های هاستینگ ارائه می شود امکان پذیر است، اما محدودیت هایی دارد و ممکن است در ادامه شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. با خرید هاست امکان تغییر، ارتقاء و سفارشی سازی هاست خود را خواهید داشت و پهنای باند، فضای ذخیره سازی و قدرت پردازش بیشتری برای وب سایت شما به همراه دارد. پلن های هاست رایگان امکان استفاده از ویژگی ها و امکانات اضافه تری که معمولا زمان خرید هاست به شما ارائه می شوند را دارا نیستند.

هزینه هاست چقدر است؟

هزینه هاست به عوامل مختلفی نظیر : شرکت ارائه دهنده هاست (هاستینگ)، نوع هاست خریداری شده و امکاناتی که نیاز دارید متفاوت است. اگر سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و یا به دنبال هاست با قیمت مقرون به صرفه هستید، خرید هاست اشتراکی مانند هاست لینوکس یا هاست ویندوز مشهدهاست را به شما پیشنهاد می کنیم.

منظور از لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست (Localhost) یا هاست محلی، در واقع به یک آدرس IP ویژه در شبکه های کامپیوتری اطلاق می‌شود که به خود دستگاه یا کامپیوتر شما اشاره دارد. این آدرس IP به طور معمول 127.0.0.1 است، که به عنوان آدرس لوپ‌بک نیز شناخته می‌شود. لوکال هاست را می توانید همان کامپیوتر خودتان در نظر بگیرید و از آن به عنوان سرور استفاده کنید. البته که نمی تواند برای میزبانی سایت شما کاربردی باشد. مثلا اگر در حال یادگیری طراحی سایت با وردپرس و یا تست کدهای برنامه نویسی هستید، می توانید از این قابلیت بر روی سیستم خود استفاده کنید.

یک پاسخ

  1. سلام خدا قوت. بابت مقاله کاملی که منتشر کردید خیلی ممنون استفاده کردم.
    فقط من میخوام برنامه نویسی یاد بگیرم و برای شروع دنبال یک هاست رایگان هستم که بتونم تست هامو روی اون انجام بدم. به نظرتون مشکلی برام پیش نمیاد چون همه از هاست رایگان بد میگن الان نمیدونم دقیقا چیکار کنم میشه منو راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط