URL Slug چیست؟ [ 7 روش بهینه سازی اسلاگ یا نامک سایت ]

url slug چیست

اگر شما هم با نوشته های وردپرس زیاد سر و کار دارید، حتما عبارت نامک یا Slug زیاد به چشمتان خورده است. به گفته گوگل، URL Slug نقش مهمی در بهینه سازی کلی و تجربه کاربری یک وب سایت ایفا می کند و می تواند روی این موتور جستجو و رتبه بندی صفحات وب سایت شما تأثیر زیادی داشته باشد. پس نیازی نیست بیشتر از این به اهمیت این موضوع اشاره کنیم.

امروز در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از انواع URLها یعنی URL Slug و معنی و مفهوم اسلاگ و روش های بهینه سازی آن صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.

اسلاگ چیست؟

به زبان ساده، اسلاگ یا URL Slug به قسمت انتهایی یک آدرس URL گفته می شود که بعد از اسلش (“/”) می آید و به صفحه یا پست خاصی اشاره می کند. آدرس هر یک از صفحات وب سایت باید منحصر به فرد و با معنا باشد و اطلاعاتی را در مورد محتوای آن صفحه در اختیار بازدیدگنندگان سایت و یا موتورهای جستجو قرار دهد. این وظیفه همان Slug است که در فارسی به آن نامک هم گفته می شود.

برای درک بهتر یک مثال می زنیم. یک آدرس URL به شکل زیر است :

https://www.mashhadhost.com/blog/wordpress-6-3-features/

حال در این آدرس، URL Slug همان بخش آخر یعنی “wordpress-6-3-features/” است.

نمایش اسلاگ در آدرس URL سایت
نمایش اسلاگ در آدرس URL سایت

آدرس URL صفحه اصلی یا نام دامنه وب‌سایت شما هیچ Slugی ندارد، اما هر کدام از صفحات دیگر دارای اسلاگ جدا هستند که زمان ایجاد و انتشار آن صفحه یا پست به طور خودکار ایجاد می‌شوند. باید گفت تولید خودکار Slug به اندازه چیزی که خودتان به صورت سفارشی با توجه به ارتباط موضوعی و استراتژی هایتان وارد می کنید، موثر واقع نخواهد شد. بنابراین لازم است بدانید Slugها چرا مهم هستند و چطور باید آنها را بهینه کنیم تا در نهایت خودتان بتوانید نامک های بامعنی و کاربردی برای صفحات سایت انتخاب کنید.

نحوه ساخت اسلاگ (نامک) در سایت

ساخت اسلاگ در اکثر وب سایت ها معمولا به صورت خودکار انجام می شود با این حال برای ایجاد آن دو نکته را باید به یاد داشته باشید :

  • به طور خودکار از علامت خط تیره (-) بین حروف استفاده می شود.
  • تنها از حروف کوچک استفاده می شود.

در ودرپرس وقتی برگه یا نوشته جدیدی ایجاد می کنید، در ابتدا نه عنوان دارد و نه آدرس URL. اما پس از این که عنوان برگه یا نوشته خود را تنظیم کردید به طور خودکار در بخش پیوند یکتا، یک URL Slug بر اساس آنچه که شما برای عنوان وارد کرده اید تعیین می شود. اما ممکن است این Slug کاملا برای مطلب ما بهینه نباشد که در این صورت می توانید مطابق تصویر زیر، نسبت به ویرایش آن اقدام نمایید. (برای بزرگ نمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید)

تنظیم URL Slug در وردپرس
تنظیم URL Slug در وردپرس

آموزش تنظیم اسلاگ در وردپرس

Slugهای مختلفی در وردپرس وجود دارند که شما می توانید در زمان نیاز از هر کدام استفاده کنید و یا آنها را تنظیم و ویرایش نمایید. در ادامه 4 نوع اسلاگ در وردپرس را به شما معرفی خواهیم کرد :

  1. اسلاگ نوشته : زمان ایجاد یک نوشته جدید و یا ویرایش یک پست قدیمی در ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس، گزینه ای با نام نشانی اینترنتی در بخش تنظیمات سمت چپ مشاهده خواهید کرد. به طور پیش فرض وردپرس عنوان کامل برگه یا نوشته شما را با خط تیره (-) بین حروف اضافه می کند. برای بهینه سازی slug نوشته خود، فقط کافیست بر روی لینک ایجاد شده کلیک کنید و سپس آدرس موردنظر خود را تایپ کنید.
  2. اسلاگ برگه : مشابه نوشته ها، زمان ایجاد یک برگه جدید یا ویرایش یک برگه قدیمی، می توانید از سمت چپ و در گزینه نشانی اینترنتی، Slug را پیدا کرده و آدرس جدید برای آن انتخاب کنید.
  3. اسلاگ دسته بندی : به طور پیش فرض وردپرس از همان نامی که برای دسته بندی خود انتخاب کرده اید به عنوان نامک استفاده می کند. شما می توانید با کلیک بر روی دکمه ویرایش دسته بندی، نسبت به تنظیم Slug دسته ها اقدام نمایید.
  4. اسلاگ نویسنده : به طور پیش فرض در وردپرس از نام کاربری نویسنده به عنوان Slug آن استفاده می شود.

چرا URL Slug برای سئو مهم است؟

URL Slug بهترین جا برای گنجاندن کلمه کلیدی اصلی صفحه است. به گفته جان مولر، یکی از تحلیل گران ارشد گوگل، کلماتی که در بخش نامک صفحه قرار می گیرند، ارزیابی می شوند و کاملا به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی در نظر گرفته خواهند شد. مولر همچنین تاکید می کند این موضوع در درجه اول به درک این که آن صفحه واقعا درباره چه موضوعی نوشته شده موثر است و در نهایت به موتور جستجو برای درک بهتر موضوع صفحه بسیار کمک می کند.

حتی اگر وجود کلمات کلیدی در URL صفحه یکی از عوامل رتبه بندی گوگل باشد، باز هم نباید این موضوع را خیلی بزرگ جلوه داد، اما استفاده از کلمه کلیدی اصلی در نامک صفحه واقعا می تواند منطقی باشد و برای بهبود تجربه کاربری کاملا موثر واقع خواهد شد.

به مثال زیر توجه کنید :

https://Example.com/blog/cute-cat
https://Example.com/blog/82354

همانطور که مشخص است، آدرس اول به خوبی بیانگر محتوای صفحه است، اما آدرس دوم فقط شامل یک سری اعداد و ارقام نامفهوم است که در نگاه اول واقعا چیزی دستگیر بازدیدکنندگان سایت نخواهد آمد. طبیعتا وقتی کسی این دو لینک را با هم ببیند، احتمال این که بر روی اولی کلیک کند بسیار بالاتر است.

دقیقا به همین دلیل است که آدرس URL ما باید توضیح مختصری از محتوای صفحه ارائه دهد و یکی از راه های عالی برای این کار استفاده از کلمه کلیدی در نامک سایت است.

7 روش بهینه سازی نامک یا URL Slug سایت

خوب حالا که متوجه شدید اسلاگ چیست و اهمیت استفاده از آن را هم درک کردید، در ادامه می خواهیم بهترین روش های بهینه سازی Slug را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

1. از “-” استفاده کنید

استفاده از خط تیره در بین کلمات کمک می کند تا مطمئن شوید Slugهای شما کاملا واضح و قابل درک هستند. به یاد داشته باشید در آدرس URL مجاز به استفاده از کاراکتر فاصله نیستید و در مرورگر فاصله ها به کاراکتر % تبدیل می شوند.

2. همیشه Slug را کوتاه نگه دارید

استفاده از Slugهای کوتاه و واضح نه تنها درک محتوای صفحه را برای خوانندگان آسان می کند بلکه به آنها کمک می کند URLها را به آسانی به خاطر بسپارند. این موضوع همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع صفحه را به خوبی درک کنند. یک URL ایده‌آل معمولا بین سه تا پنج کلمه است. در موتورهای جستجو برای نمایش URL صفحه محدودیت کاراکتر وجود دارد که به همین دلیل شما باید سعی کنید از Slugهای کوتاه استفاده نمایید.

3. استفاده از کلمات کلیدی اصلی در نامک

کلمات کلیدی اصلی باید در Slug صفحه شما وجود داشته باشند. این موضوع برای پست های وبلاگ و هر صفحه ای که در سایت خود دارید بسیار حائز اهمیت است. اگر کلمات کلیدی اصلی خود را در Slug قرار داده باشید، قطعا می تواند به بهبود سئو صفحات محصولات، خدمات و سایر بخش های وب سایت شما کمک کند.

استفاده از کلمات کلیدی اصلی در نامک
استفاده از کلمات کلیدی اصلی در نامک

4. اسلاگ انتخابی با عناوین صفحه مطابقت داشته باشد

اگر پست‌ یا مقاله‌های مختلفی در وبلاگ منتشر می‌کنید، Slug صفحه با هدینگ h1 و h2 و .. که در صفحه خود استفاده کرده اید، ترجیحا با هم مطابقت داشته باشند. البته لازم نیست این دو دقیقا مثل هم باشند، ولی بهتر است از کلمه کلیدی خود استفاده کنید و بر روی آن تمرکز داشته باشید.

5. استفاده از تاریخ و زمان ممنوع!

اگر در Slug صفحه خود از تاریخ یا زمان خاصی استفاده کنید، در آینده کاربرانی که این آدرس را ببینند، ممکن است فکر کنند صفحه شما قدیمی است. استفاده از این اطلاعات واقعا غیرضروری است و می تواند باعث شود محتوای شما نه تنها قدیمی به نظر برسد، بلکه هیچکس هم از آن بازدید نکند. آیا به عنوان مثال شما راغب هستید صفحه‌ای با Slug «دوره ارزشمند آموزش سئو 2012» را باز کنید؟

6. از حروف کوچک استفاده کنید

URLها گاها پیچیده میشوند و اصلاح آنها هم واقعا زمان بر است. استفاده از فاصله ها و کاراکترهای درصد یا حروف بزرگ نیز می تواند مشکلاتی با محتوای تکراری یا صفحاتی با خطاهای 404 ایجاد کنند. توصیه می شود همیشه در Slug صفحه خود از حروف کوچک استفاده کنید.

در نامک صفحه خود از حروف کوچک استفاده کنید
در نامک صفحه خود از حروف کوچک استفاده کنید

7. Slugهای قدیمی را به روز کنید

ممکن است استراتژی جدیدی برای URLهای سایت خود در نظر گرفته باشید و بخواهید Slug بعضی از صفحات قدیمی خود را به روز کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که قرار نیست Slugها دائماً به روز شوند. در واقع، انجام این کار می تواند باعث افت رتبه صفحات شما در موتورهای جستجو شود. سعی کنید برای شروع ابتدا چند صفحه با عملکرد پایین تر را انتخاب کنید و سپس بر روی آنها نظارت داشته باشید تا بهتر بتوانید نتیجه کار را متوجه شوید.


در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست شما را با معنی و مفهوم اسلاگ یا نامک سایت آشنا کردیم و نحوه ساخت و تنظیم آن در وردپرس آموزش داده شد. همچنین نکات لازم در مورد اهمیت Slug و روش های بهینه سازی آن معرفی شد. امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. خوشحال خواهیم شد نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط