راهنمای انتخاب نام دامنه سایت + [12 قانون طلایی ثبت بهترین دامنه برای سایت]

راهنمای انتخاب نام دامنه سایت + [12 قانون طلایی ثبت بهترین دامنه برای سایت]

انتخاب نام دامنه سایت یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یا بلاگ است. اگر نامی را به اشتباه انتخاب کنید، ممکن است باعث شود تمام زحمات مثبت دیگرتان به هدر رود. پس لازم است به خوبی برای آن وقت بگذارید و در نهایت نامی صحیح و با مسما برای وب سایت خود اننتخاب کنید تا به پیشرفت کار شما هم کمک کند.

در این مقاله ما شما را با 12 قانون طلایی برای انتخاب بهترین دامنه برای سایت آشنا خواهیم کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید…


نام دامنه سایت چیست ؟

نام دامنه یا Domain نام وب سایت شماست که در اینترنت با آن شناخته می شود. دامنه‌ها به طور معمول از دو بخش اصلی نام و پسوند دامنه شکل گرفته اند.

نام دامنه سایت

این نام به صورت دلخواه توسط شما انتخاب می‌شود (با این شرط که آزاد باشد و شخص دیگری از قبل برای رزرو آن اقدام نکرده باشد.) همچنین پسوند دامنه هم از میان پسوندهای مختلف و بر اساس قوانین بین المللی تعیین می‌شود.

پسوندهای دامنه گستره زیادی دارند و از هر کدام می‌توان برای اشاره به هدف خاصی استفاده کرد به عنوان مثال پسوند com. که مخفف Commerical می‌باشد، پسوند net. مخفف Network است و یا پسوند دامنه ir. که یک دامنه کشوری مربوط به کشور عزیزمان ایران است و برای ثبت آن ابتدا می‌بایست نسبت به ایجاد شناسه ایرنیک در سایت nic.ir اقدام نمایید. در مقاله ” دامنه چیست ؟ ” به صورت کامل در مورد دامنه سایت صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

هر بخشی از اسم دامنه با نقطه یا دات (.) از هم جدا می‌شوند مثل : Mashhadhost.com . هر کدام از پسوندهای دامنه را با توجه به موضوع فعالیت سایت خود می توانید انتخاب کنید اما در صورتی که یک نام برند در ایران برای خود انتخاب کرده اید معمولا پیشنهاد می شود هم پسوند ir. و هم پسوند com. آن دامنه را برای سایت خود ثبت کنید تا در آینده اگر برند شما ارزشمند شد، شخص دیگری نتواند با ثبت دامنه با پسوند دیگری امکان سوء استفاده داشته باشد.

چطور باید استعلام دامنه سایت را بگیریم؟

پس از انتخاب نام دامنه، بررسی آزادبودن آن و استعلام دامنه سایت اولین کاری است که باید انجام دهید. شما به آسانی قادر هستید که با استفاده از ابزارهای Whois مانند whois.com و یا استعلام دامنه مشهدهاست به بررسی و چک کردن دامنه مورد نظر خود بپردازید و در صورتی که دامنه آزاد باشد نسبت به خرید دامنه مورد نظر خود اقدام کنید.

بررسی نام دامنه سایت در مشهدهاست

بررسی نام دامنه سایت در مشهدهاست

اگر نام دامین که مدنظر دارید آزاد نبود، نگران باشید! می توانید پسوندهای دیگر را امتحان کنید و سایت مشهدهاست با استفاده از سیستم هوشمند پیشنهاد نام دامنه خود، پسوندهایی دیگری که با آن نام امکان ثبت دارید را به شما نمایش خواهد داد و می توانید بلافاصله نسبت به ثبت آنها اقدام کنید. خبر خوب این که که کاربران در مشهدهاست امکان ثبت بیش از 800 نوع پسوند مختلف را دارند. از طریق دکمه زیر یکی را امتحان کنید :

معرفی انواع نام دامنه و پسوندها

دامنه های سطح بالا TLD (Top-Level Domain) به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند که توسط موسسه ICANN معرفی شده‌اند و هر یک از دسته‌بندی‌ها بر اساس محتوای وب‌سایت‌ها، تعریف می‌شوند :

  • دامنه‌های سطح بالا عمومی‌ (gTLD)
  • دامنه‌های سطح بالا (sTLD)
  • دامنه‌های سطح بالا کد کشور (ccTLD)
  • زیرساخت سطح بالا (ARPA)

در مقاله ” پسوند دامنه چیست ؟ ” به صورت کامل در مورد پسوندهای دامنه و انواع کاربردهای آن صحبت کرده ایم، از دست ندید!

انواع دامنه سایت

انواع دامنه سایت

همچنین پسوند ها انواع مختلف و کاربرد های متنوع تری دارند. برای شناخت بهتر، بعضی از رایج ترین آنها را دسته بندی میکنیم :

  • com. : مخفف commercial بوده و برای سایت‌های تجاری کاربرد دارد، انواع سایتها امکان ثبت دامنه com. را دارند.
  • org. : این پسوند مخفف organization بوده و بیشتر برای سازمان‌های دولتی و خصوصی به کار می رود.
  • net. : مخفف network بوده و عموما برای شبکه‌های کامپیوتری و سخت افزاری به کار می‌رود.
  • xyz. : برای استفاده عمومی‌ به کار میرود و طیف وسیعی از وب سایت‌ها را شامل میشود.
  • name. : عموما برای سایتهای شامل نام افراد و نام سازمانها و شرکتها به کار می‌رود.
  • biz. : مخفف business بوده و عموما برای کسب‌و‌کارها و تجارت‌های آنلاین به کار می‌رود.
  • info. : مخفف Information بوده و عموما برای سیستم عامل‌های اطلاعاتی به کار می‌رود.
  • gov. : مخفف government بوده و عموما برای سایت‌های دولتی به کار می‌رود.
  • edu. : مخفف education بوده و عموما برای مراکز آموزشی و آموزشگاه ها به کار می‌رود.
  • mobi. : مخفف mobile بوده و عموما برای وب سایت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات موبایل به کار میر‌ود.
  • travel. : به معنای سفر است. عموما برای شرکت هایی که در زمینه خدمات گردشگری و آژانس های مسافرتی فعالیت دارند انتخاب مناسبی است.
  • ir. : پسوند دامنه ir. برای دامنه کشور ایران است و افرادی می توانند برای ثبت این دامنه اقدام کنند که به شکل رسمی ایرانی و مقیم کشور ایران باشند. در ایران پسوند ir. به یکی از رایج ترین پسوندهای وب سایت تبدیل شده است. پسوند ir. انواع مختلفی دارد و در صورتی که بخواهید به شکل دامنه مرتبه سوم مانند ac.ir. و co.ir. آن را ثبت کنید باید شناسه حقوقی در سایت ایرنیک ایجاد کنید. اگر اطلاعی در مورد ساخت شناسه کاربری ایرنیک ندارید کلیک کنید.

12 قانون طلایی انتخاب بهترین دامنه برای سایت

یکی از بزرگ ترین نگرانی های همه ما زمانی که قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را داریم، انتخاب نام دامین مناسب است. در صورتی که بتوانیم مرتبط ترین و بهترین دامنه برای سایت خود را انتخاب کنیم، به آسانی امکان معرفی برند و حوزه ای که در آن فعالیت می کنیم، برای ما فراهم می شود. در ادامه ما به شما 12 راهکار کاربردی برای انتخاب اسم دامنه را معرفی می کنیم…


1) پنج کلید واژه به خودتان پیشنهاد بدهید!

زمانی که به دنبال انتخاب نام هستید بهتر است زمانی را بگذارید و 5 عبارتی که به بهترین شکل ممکن دامنه موردنظر شما را توصیف می کند انتخاب کنید. این 5 عبارت را که پیدا کردید حالا می توانید آنها را تغییر شکل داده و بصورت ترکیبی با هم استفاده کنید و یا پسوند یا پیشوندی به ابتدا یا انتهای آنها اضافه کنید تا در نهایت به همان نام دلخواه موردنظر خودتان برسید.


2) سعی کنید دامنه یکتا و منحصر به فردی انتخاب کنید

بعضی افراد کار خودشان را راحت می کنند و به ابتدا یا انتهای اسامی معروف یک S یا U اضافه یا جایگزین می کنند و زحمت خود را کم می کنند! میل خودتان است اما این کار اشتباه است و نام سایت شما به قیمت اشتباه گرفته شدن با نام محبوب تر و قدیمی تری تمام خواهد شد و زحمات خود را بر باد می دهید، درواقع با این کار ممکن است به جای اینکه ترافیک ورودی سایت خودتان را افزایش بدهید، در عوض ترافیک سایت پربازدید و محبوب تر دیگری را افزایش داده اید!

پس اکیدا توصیه می کنیم دست به چنین اقدامی نزنید و نامی که انتخاب می کنید یکتا و منحصر به فرد باشد تا پس از گذشت مدت زمان مشخصی اعتبار و ارزش خود را پیدا کند. باور کنید تمام سودش به جیب خودتان خواهد رفت!


3) فقط به دنبال نام هایی باشید که دامنه com. آنها رزرو نشده باشد!

اگر هدف طولانی مدت شما ساخت وب سایتی قدرتمند است است، یادتان باشد که برای دامنه سایت خود حتما پسوند com. آن را هم ثبت کنید. سایر پسوندهای دیگر هم مثل net. یا ir. هم وجود دارند اما زمانی که قصد دارید سایت خود را در فضای اینترنت قرار دهید چرا باید چنین امکانی را از خودتان سلب کنید؟

جالب است که بدانید از نظر افراد مبتدی همه سایت ها به طور پیش فرض آدرس دامنه آنها به com. ختم می شود!! در صورتی که چنین قانونی وجود ندارد و شما اگر com. دامنه خود را نگرفته باشید به راحتی تعدادی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.


4) تایپ کردن نام دامنه سایت ساده باشد

اگر نامی که انتخاب می کنید، تایپ یا املاء سختی داشته باشد و یا به صورت های مختلفی می توان آن را نوشت، باید گفت شانس بالایی از بازدیدها و برندشدن نام وب سایت خود را از دست داده اید! وقتی به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده باشید، افراد علاقه مند هستند خیلی راحت بتوانند سایت شما را پیدا کرده و وارد آن بشوند، این موضوع نباید برای آنها سخت و طاقت فرسا نشان داده شود.

یکی از راهکار این است که در خود گوگل کلمه موردنظر را سرچ کنید و بررسی کنید که مردم در بخش پیشنهادهای گوگل (Suggests) یا عبارت های مرتبط (Related) چه کلمات دیگری مشابه با نام شما جستجو کرده اند. همچنین راهکار دیگر استفاده از Google Trends است چرا که می توانید با سرچ یک کلمه، میزان محبوبیت آن را بین مردم بسنجید و راحت تر در این مورد تصمیم گیری کنید.


5) حفظ کردن نام دامنه راحت باشد

لازمه داشتن یک بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) موفق آن است که نام برند و وب سایت شما خوش آهنگ باشد و بیان کردنش حس خوبی به آدم ها منتقل کند. حتما دوست ندارید شما هم جزو آن دسته از وب سایت هایی باشید که محتوای خوبی دارد، گرافیک و طراحی سایت بی نظیر است، اما زمانی که یکی از دوستان شما بخواهد آن را به فرد دیگری معرفی کند، هر چه تلاش می کند نام دامنه سایت شما را به خاطر نمی آورد؟!؟


6) تا حد ممکن کوتاه باشد

یادتان باشد که میخواهید نامی برای سایت انتخاب کنید، دنیای امروز دنیای موجزگویی و خلاصه نویسی است، بنابراین عبارت ها و نام های طولانی را کسی نمی خواند، انتخاب نام کوتاه دست شما را برای تبلیغات بعدی هم باز می گذارد. اگر شرکتی دارید که از این اسامی سه بخشی دارد – مثلاً نعل سابان بلخ – لازم نیست که همین اسم را روی سایت‌تان هم بگذارید. nalsab.com بگذارید هم کفایت می‌کند!


7) یک نام با مُسما انتخاب کنید

وقتی شخصی نام سایت شما به گوشش می خورد و یا فرم نوشتاری آن را می بیند، باید متوجه موضوع فعالیت سایت شما بشود و اینکه محتوای سایت شما درباره چه موضوعاتی است. دقیقا به همین دلیل است که مثلا سایت هایی با نام Digikala یا SpeedTest از اسم شان هم مشخص است که چه خدماتی قرار است به بازدیدکنندگان خود ارائه دهند.

در طرف مقابل مثلا سایت بسیار معتبری مانند Monster.com، از روی اسمش هیچ چیزی را نمی‌توان تشخیص داد. در حالی‌که حیطه کاری این سایت، پیدا کردن شغل برای افراد گوناگون است و می‌توانست یک اسم مرتبط به این کار داشته باشد. ممکن است Monster نسبت به خیلی از دامنه های دیگر کوتاه تر باشد و حتی دیکته‌اش هم آسان‌تر است اما با مسما نیست!


8) قوانین کپی رایت را دور نزنید!

رعایت نکردن قوانین کپی رایت یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که بسیاری از افراد انجام می دهد و پتانسیل این را دارد که یک سایت قدرتمند را به طور کامل نابود کند! بهتر است از همین ابتدا به سال های بعدی هم بیندیشید، جایی که سایت شما پربازدید شده و برای خودش برندی شده است. راه تمامی شرکت های کوچک از همین نقطه از یکدیگر جدا می شود، بعضی از آنها تصمیم می گیرند راه خودشان را بروند و بعضی ها سعی می کنند خودشان را اصطلاحا به وب سایت های دیگر بچسبانند!

حتما شما هم دوست ندارید که اگر فکر و ایده نابی دارید، شخص دیگری بیاید و آن را از شما بدزدد! پس از خودمان شروع کنیم و از این کارها نکنیم…


9) یک نام برند برای خودتان انتخاب کنید

یکی از راه های ارزش دادن به دامنه سایت، پیدا کردن یک نام خاص و منحصر به فرد است. بهتر است بدانید ایجاد برند چیزی فراتر از ترکیب چند کلمه و لغت با یکدیگر است! دقیقا به همین دلیل است که اسم سایتی به نام mortgageforyourhome.com به جذابیت سایتی مثل lendingtree.com نیست. اگر بخواهیم مثالی دیگری بزنیم، وب سایت SEOmoz بهترین مثال در این زمینه است، به نام این سایت دقت کنید : کلمه SEO کلمه کلیدی اصلی است و پسوند moz هم به معنای آزادی و جامعه باز تاکید می کند. زیبا نیست!


10) حتی الامکان از خط فاصله یا اعداد در نام دامنه استفاده نکنید

هرچیزی که مخاطب یا جستجوگر را دچار سردرگمی کند و او را سر دو راهی قرار دهد مشکل ساز است و بهتر است از آنها دوری کنید. استفاده از خط فاصله یا اعداد در نام دامنه سایت باعث می شود وقتی می خواهید بصورت کلامی آدرس سایت را معرفی کنید کارتان سخت شود و حتی در به خاطر آوردنش هم دچار مشکل شوید. پس اسم دامنه هر چه کوتاه تر و ساده تر، بهتر!


11) عدم استفاده از چیزهایی که هر چند وقت یک بار مُد می شوند!

اینترنت فضایی است که اتفاقات خیلی سریع در آن نتیجه بخش هستند، اگر تصمیم بگیریم کاری که همه در حال انجام هستند، پس ما هم باید انجامش بدهیم، الزاما صحیح نیست!

قبل تر ها یک سری اتفاقات می افتاد که الان وقتی بخواهیم در موردش صحبت کنیم خنده دار به نظر می رسند مثلا سایت هایی بودند که در نام آنها از قصد غلط املائی وجود داشت! (چرا آخه؟؟) یا این که از خط فاصله استفاده می کردند آن هم یکی بلکه دو تا پشت سرهم!! و یا اینکه از یک پیشوند یا پسوند تکراری مثل X… یا top… استفاده می کردند که خیلی هم این مدل نام ها مُد شده بود.

اما حالا اوضاع تغییر پیدا کرده، هر چه باشد هدف از نام گذاری سایت باید متمایزکردن خودتان از بقیه باشد نه اینکه به اصطلاح امروزه بخواهید خودتان را خز (از مد افتاده، بدون جذابیت) نشان دهید!


12) از سایت اسم ساز خارجی و ایرانی استفاده کنید

می توانید قبل از ثبت دامنه در وب سایت هایی که خدمات پیشنهاد نام دامنه می دهند، اسامی موردنظر خود را جستجو کنید تا از این طریق بتوانید دایره لغات بیشتر و بهتری داشته باشید.

معرفی وب سایت‌های پیشنهاد نام دامنه سایت

ابزارهای پیشنهاد نام دامنه سایت به کاربران کمک می‌کنند تا یک نام زیبا و مناسب برای وب سایت های خود انتخاب کنند. استفاده از این ابزارها ایده‌های جدیدی را برای نام سایت به شما ارائه می‌دهند. در ادامه چند ابزار فارسی و انگلیسی را به شما معرفی خواهیم کرد :

ابزار پیشنهاد نام دامنه سایت فارسی

  • اسم‌ساز : این ابزار با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، نام‌های دامنه کوتاه، جذاب و مرتبط با کسب و کار شما را پیشنهاد می‌دهد.
  • اسم یار : این ابزار سرویس پیشنهاد دهنده اسم برای کسب و کارها است که قادر است در پیشنهادات خود، برخی از کلمات پر کاربرد انگلیسی و یا نام اشخاصی که معمولاً در نام برندها استفاده می شوند را به شما معرفی کند.
  • اسمینا : ابزار اسمینا یک راهکار هوشمندانه برای انتخاب اسم برند، سایت و نام شرکت شماست.

ابزار پیشنهاد نام دامنه سایت انگلیسی

  • NameStation : این سایت با استفاده از هوش مصنوعی، نام‌ دامنه هایی را پیشنهاد می‌دهد که کوتاه، جذاب و منحصر به فرد هستند.
  • Domainr : با استفاده از این سایت می توانید علاوه بر پیشنهاد نام دامنه، امکان بررسی وضعیت دامنه (Whois) را برای شما فراهم می‌کند.
  • Namechk : با این ابزار می توانید در عرض چند ثانیه در دسترس بودن نام کاربری یا نام دامنه مورد نظر خود را از میان بیش از 30میلیون نام منحصر به فرد بررسی کنید.

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

انتخاب نام دامنه مناسب نیاز به دقت و توجه بالایی دارد، چرا که این نام برای مدت طولانی معرف هویت فروشگاه اینترنتی شما خواهد بود. در ادامه نکات مهمی که زمان انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی باید مدنظر قرار دهید را معرفی خواهیم کرد :

  1. نام دامنه فروشگاه اینترنتی باید ساده و آسان باشد و کاربران به راحتی بتوانند آن را حفظ کنند.
  2. دامنه دامنه شما باید به خوبی با محتوا و محصولات فروشگاه اینترنتی شما همخوانی داشته باشد.
  3. از پسوندهای متداول برای فروشگاه‌های اینترنتی خود استفاده کنید مانند : com /.store / .shop. و online.
  4. در صورت امکان سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت فروشگاه اینترنتی در نام دامنه استفاده کنید.
  5. نام دامنه انتخابی می‌تواند یک پیام مثبت یا معنای خاصی را به مشتریان فروشگاه اینترنتی شما انتقال دهد.
  6. از انتخاب نام‌های تکراری یا کپی‌ خودداری کنید تا مشتریان بتوانند به راحتی تفاوت بین شما و رقبا را متوجه شوند.

چند نمونه اسم سایت

در جدول زیر لیستی از چند نمونه اسم سایت در حوزه های مختلف را گردآوری کرده ایم که می توانید از آنها برای انتخاب نام سایت خود ایده بگیرید :

حوزه فعالیتنام سایت
فروشگاه آنلاینShoporama
خبرگزاریNewsWave
وبلاگ شخصیExploreEra
سفر و گردشگریTravelTrailblaze
آموزش آنلاینLearnLand
فروشگاه لباسFashionFrenzy
فیلم و سینماCinemaCraze
رستوران و غذاFoodFiesta
تکنولوژی و ITTechTrekker
موسیقی و هنرMelodyMosaic
بهداشت و سلامتHealthHub
ورزش و فیتنسSportsSphere
خودرو و اتومبیلAutoAce
بازی و سرگرمیGameGalaxy
دکوراسیون داخلیInteriorZen
محیط زیست و پایداریEcoEpic

سخن نهایی

در این مقاله با انواع دامنه و پسوندهای مختلف آشنا شدید. همچنین 12 نکته کاربردی را مربوط به انتخاب نام دامنه سایت را با هم مرور کردیم. از سایت هایی که خدمات پیشنهاد نام دامنه ارائه می دهند هم برای راحتی کار می توانید استفاده کنید.

در آخر باید اشاره کنیم اسم دامنه تأثیر زیادی در موفقیت کسب و کار و وب سایت شما دارد، بنابراین تا حد زیادی موفقیت کسب و کارتان به آن وابسته است. پس برای اینکه از رقبای خودتان جلو بیوفتید، با رعایت مواردی که گفته شد، نسبت به انتخاب نام دامنه سایت متناسب با جایگاه کسب و کارتان بپردازید.

همین حالا می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط