ساب دامین چیست؟ + 5 مزیت استفاده از زیر دامنه در وب سایت

ساب دامین

ساب دامین ها همیشه به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای اضافه شدن به وب سایت اصلی مورد توجه بوده اند، خصوصا زمانی که قصد دارید بدون خرید دامنه ، یک محصول یا خدمات جدید به کاربران خود ارائه کنید، اینجاست که می تواند طیف وسیعی از اهداف شما را پوشش دهد.

حتما زمانی که در اینترنت در حال گشت و گذار بوده اید، نمونه های بسیاری از آن ها را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید مثلا آدرس map.google.com شاید یکی از متداولترین ساب دامنه هایی بوده که تا به حال دیده باشید و با آن کار کرده اید.

به طور کلی اگر به دنبال ایجاد بخش جدایی از وب سایت خود برای فروشگاه اینترنتی هستید، یا می خواهید وبلاگ شما از سایت اصلی مجزا باشد، این مقاله از وبلاگ مشهدهاست برای شما مناسب است و خواندن آن را به شما توصیه می کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید…

دامنه چیست؟

در ابتدا لازم است با تعریف و مفهوم دامنه به خوبی آشنا شوید :

دامنه یا دامین (Domain) در دنیای اینترنت، یک آدرس منحصر به فرد است که برای شناسایی و دسترسی به وب‌سایت‌ ها استفاده می‌شود. کاربران می توانند با استفاده از نام دامنه به لطف سیستم DNS به وب سایت ها متصل شوند.

هر وبسایتی نیاز به یک هویت منحصر به فرد دارد و این هویت به وسیله “نام دامنه” به وبسایت تعلق می گیرد. انتخاب نام دامنه مناسب نه تنها به شناخته شدن بهتر وبسایت کمک می کند، بلکه می تواند پیام مهمی را به کاربران شما منعکس کند.

اگر دوست دارید در مورد دامنه و انواع آن بیشتر بدانید، می توانید مقاله “دامنه چیست ؟” را مطالعه کنید.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین یا زیر دامنه (SubDomain) همانطور که از نام آن پیداست، زیرمجموعه ای از دامنه اصلی است و با یک نقطه یا دات (.) قبل از دامنه اصلی نمایش داده میشود.

در واقع ساب دامنه بخشی از آدرس دامنه اصلی وب سایت شماست که می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود. در ادامه بیشتر در مورد کاربرد ساب دامنه و تفاوت های آن به شما توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

تفاوت دامنه و ساب دامنه چیست؟

ساب دامنه بخشی از دامنه اصلی شما است و به همین دلیل هم به آن زیر دامنه گفته می شود. در واقع، زیر دامنه یا ساب دامین برای کمک به سازماندهی و ایجاد بخش‌های مختلف وب‌سایت اصلی استفاده می‌شود.

برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با این موضوع، در تصویر زیر نگاه کلی به ساختار نام دامنه خواهیم داشت :

تفاوت دامنه و ساب دامنه

در ابتدا، نام دامنه اصلی را مشاهده می کنید که زمان خرید هاست این نام را برای سرویس میزبانی خود انتخاب کرده اید که در تصویر با «example» مشخص شده است.

پس از نام دامنه، پسوند دامنه قرار می گیرد که معمولا با یکی از رایج ترین پسوندها مانند ir. یا com. همراه است، اگرچه که صدها پسوند دیگر برای انتخاب شما وجود دارد تا نام دامنه های بسیار مناسب تری بتوانید از بین آنها انتخاب کنید بعنوان مثال پسوند های جدیدی مانند : live ، club ، biz ، site و … تنها نمونه هایی از پسوندهای خاص هستند که هنوز بسیاری از نام ها با این پسوندها آزاد هستند و می توانید قبل از دیگران نسبت به ثبت دامنه های جذاب اقدام کنید.

همین حالا می توانید هر نامی را از بین بیش از 800 نوع پسوند مختلف در مشهدهاست ثبت کنید. برای مشاهده پسوندهای مختلف به صفحه لیست قیمت دامنه مراجعه کنید.

حال زمانی که یک SubDomain مثلا برای وبلاگ به سایت خود می خواهید اضافه کنید، این بخش قبل از نام دامنه شما قرار می گیرد، چیزی شبیه به “blog.example.com”

شما همانطور که نام دامنه اصلی و پسوند دامنه را انتخاب می کنید، این امکان را خواهید داشت که نام ساب دامنه را هم خودتان تعیین و انتخاب کنید و هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد. (با این شرط که آن نام از قبل ایجاد نشده باشد بعبارتی تکراری نباشد).

ساب فولدر چیست؟

تمامی وب سایت ها از بخش های مختلفی از جمله : دسته بندی، بخش ها و صفحات متعددی تشکیل شده اند. از زمان پیدایش HTML طراحان سایت پوشه هایی را ایجاد می کردند تا بتوانند صفحات ساخته شده را در داخل پوشه های ساخته شده نگهداری کنند. دقیقا به همین دلیل به این پوشه ها ساب فولدر یا زیرپوشه گفته می شود. گاها از نام ساب دایرکتوری هم به جای زیرپوشه استفاده می شود.

ساختار ساب دامین و ساب دایرکتوری
ساختار ساب دامین و ساب دایرکتوری

ساب فولدر یا زیرپوشه (SubFolder) به طور دقیق همان کار نگهداری فایل ها و عکس های کامپیوتر را انجام می دهد تا آنها بصورت طبقه بندی مرتب شده باشند بنابراین با این شرایط می توان هر کدام از صفحات وب سایت را در زیر پوشه مرتبط با خودش قرار داد و آدرس مخصوص خودش را داشته باشد در اینصورت آدرس های با معنایی هم می توانند داشته باشند و با یک نگاه می توان متوجه شد آن صفحه از وب سایت در مورد چه موضوعی ایجاد شده است.

برای مثال به این آدرس توجه کنید: https://www.mashhadhost.com/hosting/linux

به فولدرهای /hosting/ و /linux/ در مثال بالا، ساب فولدر و یا ساب دایرکتوری گفته می شود. از این آدرس دامنه مشخص است که نام های با معنایی دارند و نشان می دهد صفحه مرتبط با هاست لینوکس است که در دسته بندی هاستینگ قرار گرفته است. Subfolder بخشی از ساختار و معماری وب سایت محسوب می شود که در داخل دامنه سایت قرار می گیرد.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر و تاثیر آنها بر سئو وب سایت

تمامی این توضیحات را دادیم تا بتوانیم زیر دامنه را با زیر پوشه به صورت دقیق تر با هم مقایسه کنیم :

ساب دامنه وب سایت شما را به نحوی تقسیم بندی می کند تا بتوانید انواع محتواها را به صورت کاملا جداگانه از سایت اصلی ایجاد کنید. از سوی دیگر، ساب فولدر مسیری در داخل سایت شما است به طوری که جزئی از سلسله مراتب دامنه اصلی محسوب می شوند.

Subdomain ها کاملا متفاوت از SubDirectory ها عمل می کنند، در دامنه سایت درج می شود اما هیچ ارتباطی با سایتی که در دامنه اصلی است ندارد. به صورت کلی ساب دامنه به عنوان یک سایت کاملا مستقل در نظر گرفته می شود که از دامنه اصلی سایت انشعاب گرفته شده است.

برای درک بهتر این موضوع تصویر زیر را ببینید :

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر

از نظر سئو، رفتار گوگل در برابر ساب دامنه همواره به عنوان وب سایتی مستقل و جدا از سایت اصلی بوده است. حتما در زمانی که می خواهید وب سایت خود را به سرچ کنسول گوگل معرفی کنید متوجه این قضیه شده اید! چرا که باید به صورت جداگانه وریفای (Verify) شوند.

5 مزیت استفاده از زیر دامنه در وب سایت

هدف های مختلفی برای استفاده از زیر دامنه ها ممکن است وجود داشته باشد، مثلا شاید بخواهید برای پروژه یا وب سایت خودتان یکی بصورت موقتی ایجاد کنید، یا این که تصمیم گرفته اید برای هدف خاصی از SubDomain تا زمانی که سایت شما آنلاین است بطور دائمی استفاده کنید. در در ادامه با 5 حالت رایج استفاده از ساب دومین آشنا خواهید شد.

1) امکان تفکیک بخش های مهم سایت

همانطور که بالاتر هم به طور خلاصه به آن اشاره کردیم، ایجاد یک پایگاه دانش یا وبلاگ جدا از سایت اصلی با استفاده از SubDomain ممکن می شود. صفحاتی که قصد دارید مطالب آموزشی و یا راهنماهایی در مورد خدمات یا محصولات خودتان قرار دهید گزینه های بسیار مناسبی هستند.

جداسازی بخش Support وب سایت به وسیله ساب دامین
جداسازی بخش Support وب سایت به وسیله ساب دامین

همچنین از ساب دامنه برای بخش پشتیبانی وب سایت هم می توانید استفاده کنید. نمونه بارز آن را می توانید در بخش پشتیبانی سایت گوگل به آدرس support.google.com و یا در بسیاری از وب سایت های دیگر در اینترنت ببینید. با جدا نگه داشتن صفحات مهم از بقیه صفحات سایت خودتان، امکان استفاده از یک طرح و قالب منحصر به فرد را هم برای آن صفحه خاص فراهم می کنید که می تواند به شکل بسیار بهتری از سایت اصلی با کاربران خود تعامل برقرار کنید.

به طور کلی استفاده از ساب دومین برای صفحاتی از وب سایت که قصد ارائه پشتیبانی و ارائه مطالب آموزشی به کاربران خود را دارید بسیار رایج است.

2) آزمون و خطا و تست یک ایده جدید!

گاهی اوقات ممکن است برای استیجینگ بخواهید از SubDomain استفاده کنید، مثلا ایده جدیدی داشته باشید و قصد دارید آن را به سایت خود اضافه کنید، اما می خواهید تکه کدی را قبل از اجرای کامل در وب سایت خود اول تست کنید و اگر نتیجه مثبت بود سپس از آن برای همیشه استفاده کنید. مثالی از این مورد می‌تواند مثلا بخش عضویت جدید یا ابزاری باشد که برای بازدیدکنندگان وب سایت شما ارزشی ایجاد می‌کند.

تست قابلیت های جدید در وب سایت به وسیله زیر دامنه
تست قابلیت های جدید در وب سایت به وسیله زیر دامنه

با استفاده از یک زیر دامنه، اساسا یک صفحه خالی از وب سایت تان به شما داده می شود که می توانید از آن برای آزمون و خطا استفاده کنید. حتی این امکان را دارید که با سرازیر کردن ترافیک به صفحه جدید خود، ببینید آیا این صفحه دارای نرخ تبدیل بالایی خواهد شد و یا واقعا برای بازدیدکنندگان سایت جذاب و کاربردی هست یا خیر. تمامی این موارد، قبل از انتشار در سایت اصلی می تواند اتفاق بیوفتد و خیال شما را از بابت کارکرد آنها راحت می کند.

3) راه اندازی بخش فروشگاه اینترنتی

اگر وبلاگی را راه اندازی کرده اید و این وبلاگ در حال افزایش ترافیک ورودی خود باشد، یک راه عالی برای کسب درآمد از وب سایت، فروش محصولات ویژه از طریق تولید محتوا در وبلاگ سایت است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد : ساختار فعلی سایت شما، اجازه این که بتوانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید را به شما نمی دهد! حال راه حل این مشکل چیست؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ساب دامین
راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ساب دامین

شما می توانید بدون نیاز به طراحی مجدد سایت، از یک ساب دامین استفاده کرده و فروشگاه اینترنتی خودتان را بر روی آن ایجاد کنید. در اینصورت، دامنه فروشگاه اینترنتی شما می تواند چیزی شبیه “shop.example.com” باشد. همانطور که فروشگاه شما رشد می کند، همیشه می توانید امکانات آن را توسعه دهید و محصولات جدیدی را به آن اضافه کنید. همه اینها فقط با ایجاد یک ساب دامنه فراهم شد.

4) نمایش دمو وب سایت مشتری

یک پیشنهاد ویژه مخصوص برنامه نویس ها و توسعه دهنده های وب داریم. مشتریان شما تمایل دارند بتوانند سایت‌هایی را که طراحی می کنید در حین پیشرفت ببینند. یک راه سریع و موثر برای انجام این کار این است که سایت را در یک SubDomain از وب سایت خودتان ایجاد کنید بعنوان مثال : “demo.example.com”

نمایش دمو وب سایت مشتریان به وسیله ساب دامین
نمایش دمو وب سایت مشتریان به وسیله ساب دامین

این کار به شما فرصتی می دهد تا سایت مشتری خود را در یک محیط آنلاین به نمایش بگذارید و به آنها اجازه دهید با سایت تعامل داشته باشند. همچنین به‌ جای ارسال اسکرین شات های مختلف از روند طراحی سایت، بلافاصله بتوانند پیشرفت سایت خودشان را ببینند. حتی می توانید با قرار دادن رمز عبور، از SubDomain های پروژه مشتری خودتان محافظت کنید، در اینصورت فقط خودشان به سایت دسترسی دارند.

5) زبان های مختلف، بازارهای هدف متفاوت

اگر یک برند بزرگ با مخاطبان جهانی دارید، شاید بهتر باشد نسخه‌های جداگانه‌ای از سایت خود ایجاد کنید تا با هر بازدیدکننده ای که در خارج از کشور زندگی می کند، به زبان خودش صحبت کنید. این یک تصمیم بسیار بزرگ است و به استراتژی بازاریابی شما بر می گردد، به خصوص زمانی که چندین وب سایت مختلف را با زبان های متفاوت مدیریت می کنید، اما اگر در مقیاس جهانی کار می‌کنید، به این پیشنهاد جدی تر فکر کنید.

ویکی پدیا که معروف ترین وب سایت مرجع کل اینترنت است، با استفاده از ساب دامنه ها توانسته نیاز تمام مخاطبین خود را در سراسر دنیا برطرف کند و اطلاعات این سایت در حال حاضر به زبان های مختلف در دسترس است :

استفاده از ساب دامین برای زبان های مختلف در سایت ویکی پدیا
استفاده از ساب دامین برای زبان های مختلف در سایت ویکی پدیا

به عنوان مثال اگر بخواهید زبان های انگلیسی و فرانسوی را به صورت ساب دومین در سایت خود اجرا کنید، مانند نمونه های زیر خواهد بود :

«en.example.com» ، «fr.example.com»

یکی دیگر از رویکردهای رایج برای کسب و کارهای بزرگ که با بخش های مختلفی از بازار هدف خود ارتباط دارند، ایجاد ساب دومین های جداگانه برای هر یک از این محصولات یا خدماتی است که در هر بازار ارائه می کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت بزرگ بازاریابی هستید که به آژانس‌های املاک، شرکت‌های مالی اعتباری و یا سایر شرکت‌ها، خدمات ارائه می‌دهید، می‌توانید SubDomain های خاصی را برای هر یک از این موارد مانند نمونه های زیر ایجاد کنید:

«realestate.example.com»، «financial.example.com» ، «corporate.example.com»

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل در مورد ساب دامین توضیح داده شد و ساختار آدرس دامنه را به همراه ساب فولدر بررسی کردیم. همچنین از کاربرد ها و مزیت های استفاده از SubDomain در بخش های مختلف سایت به ذکر 5 مورد اشاره شد. امیدواریم حالا درک بیشتری از زیردامنه ها پیدا کرده باشید.

زمانی که به ایجاد زیر دامنه فکر می کنید، باید در مورد این کار خوب فکر کنید و سپس تصمیم درستی بگیرید، به خصوص اگر قرار است نقش مهمی در سازماندهی سایت شما داشته باشد چرا که می تواند بر نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما تأثیرگذار باشد.

اگر تصمیم دارید یک ساب دومین به هاست فعلی خود اضافه کنید، انجام این کار در مشهدهاست بسیار آسان است ضمن این که از تیم پشتیبانی فنی هم می توانید کمک بگیرید. در تمامی سرویس های میزبانی مشهدهاست ساب دامنه بصورت نامحدود به کاربران ارائه می شود، بنابراین تنها چیزی که شما نیاز دارید انتخاب یک نام دامنه مناسب است! پیروز و موفق باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط