شناسه ایرنیک چیست ؟ آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک

شناسه ایرنیک چیست ؟ آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک

شناسه ایرنیک یکی از الزامات ثبت دامنه ملی است. برای اینکه بتوانید در مشهدهاست یک دامنه با پسوند ir. ثبت کنید، ابتدا لازم است در سایت ایرنیک ثبت نام کنید و سپس نسبت به ایجاد شناسه کاربری ایرنیک اقدام نمایید. با یک بار دریافت شناسه ایرنیک قادر خواهید بود در آینده، به هر تعداد که دوست داشتید در پنل کاربری مشهدهاست دامنه دات آی آر ثبت کنید.

به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم تا آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک را بصورت تصویری آماده کنیم، از شما دعوت می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اگر قصد معرفی هر چه بهتر خدمات و کسب و کار اینترنتی خود را با استفاده از راه اندازی یک وب سایت دارید، اولین قدم انتخاب یک نام مناسب یا همان دامنه اینترنتی است. دامنه های اینترنتی دارای پسوندهای متفاوتی مانند com، net، co، org و ir هستند.

در صورتی که نام دامنه مورد نظرتان از قبل توسط شخص دیگری خریداری نشده باشد (به اصطلاح آزاد باشد)، شما می توانید اقدام به خرید دامنه و مالکیت آن به نام خودتان کنید.

در ادامه ابتدا با ایرنیک آشنا می شویم و سپس آموزش ساخت شناسه در ایرنیک را به صورت تصویری و گام به گام توضیح میدهیم.

ایرنیک چیست ؟

هر دامنه ای تحت نظر یک شرکت ثبت کننده (رجیسترار) ثبت می شود و دامنه های ملی هم زیر نظر ایرنیک ثبت می شوند. پسوند ir. دامنه ملی کشور عزیزمان ایران است و متقاضیان برای خریداری و ثبت این دامنه، باید از طریق سایت ایرنیک (IRNIC) به نشانی www.nic.ir اقدام کنند.

ایرنیک چیست ؟

این سایت زیر نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادین و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت دارد. بدون شک برای هر شخصی که برای اولین بار تمایل به ثبت دامنه ir. دارد، این سوال در ذهن وی شکل می گیرد که ایرنیک چیست و نحوه ی دریافت شناسه از این مرکز چگونه است؟

ایرنیک IRNIC مرکز ثبت دامنه های ملی داخل ایران است به عبارتی دیگر برای ثبت دامنه هایی مثل ir. و ایران. و همچنین دامنه های مرتبه سوم مثل ac.ir ، ‎.co.ir ، ‎.gov.ir ، ‎.id.ir ، ‎.net.ir ، ‎.org.ir ، ‎.sch.ir. باید به این مرکز مراجعه کرد. هر گونه عملیات مربوط به دامنه های گفته شده از قبیل ثبت، تمدید، انتقال و حذف دامنه تنها توسط مرکز ایرنیک و نمایندگان مجاز آن قابل انجام است.

چه افرادی می توانند اقدام به ثبت دامنه ir کنند؟

کلیه ی افراد حقیقی و حقوقی با ارائه مدارک لازم متناسب با نوع دامنه، می توانند مالکیت یکی از دامنه های IR را در اختیار خود داشته باشند. برای نمونه می توان به دامنه sch.ir اشاره کرد که مخصوص مدارس است و در صورت درخواست باید مدارک مربوط به آن مدرسه ارائه شود.

همچین اگر فرد حقیقی هستید، با توجه به نامی که برای دامنه خود انتخاب کرده اید ممکن است ایرنیک از شما درخواست مدارک هویتی و یا ارائه مجوز از سازمان یا ارگان مربوطه نماید. در اینصورت یک فرصت 10روزه دارید تا پس از رزرو دامنه نسبت به ارسال مدارک خواسته شده برای ایرنیک اقدام نمایید. در صورت عدم پیگیری، دامنه پس از مدت مشخص شده آزاد شده و برای هر شخص دیگری قابل ثبت است.

نکته ی قابل توجه این است که سازمان ایرنیک مواردی که سبب نقض حقوق یک برند ثبت شده می شود را پیگیری می کند تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.

فیلم شناسه ایرنیک و نحوه ایجاد آن

در این ویدیو کوتاه آموزش ساختن شناسه در سایت ایرنیک را می توانید مشاهده کنید.

شناسه ایرنیک چیست ؟

اکنون که آشنایی مختصری با ایرنیک و نوع فعالیت آن پیدا کردید بهتر است به معرفی شناسه کاربری ایرنیک بپردازیم.

شناسه ایرنیک یا nichandle (نیک هندل) یک شناسه 11 کاراکتری است و پس از ثبت نام در سایت ایرنیک به نشانی nic.ir در اختیار شما قرار می گیرد. این شناسه از فرمت خاصی پیروی می کند که جهت اطلاع شما در بخش بعدی نمونه آن آورده شده است.

کلیه کاربرانی که قصد دارند دامنه ir در مشهدهاست ثبت کنند، در ابتدا باید شناسه نیک هندل خود را از سایت ایرنیک دریافت نمایند. با دراختیار داشتن شناسه کاربری ایرنیک می توانید دامنه ir موردنظر را با نام خودتان به ثبت برسانید.

اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید اصلا نگران نباشید! ما به طور کامل در این خصوص توضیح داده ایم، می توانید به صفحه ثبت دامنه مراجعه کنید و یا با مرکز تماس مشهدهاست ( 38185-051 ) ارتباط بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

نمونه شناسه ایرنیک

به عنوان نمونه شناسه za369-irnic می تواند شناسه شما پس از ثبت نام در سایت ایرنیک باشد.

طبق اطلاعات ثبت نامی شما در سایت ایرنیک، فرمت شناسه های ایرنیک به این شکل است که :

حرف ابتدای نام لاتین شما + حرف ابتدای نام خانوادگی لاتین شما + یکسری اعداد که توسط سیستم تعیین می شود + خط تیره (-) + عبارت irnic

نکته مهم : زمان ثبت سفارش دامنه ir باید بسیار دقت کنید که شناسه خودتان را بطور صحیح و کامل وارد نمایید چرا که ممکن است با واردکردن یک کاراکتر اشتباه، دامنه به نام شخص دیگری ثبت شود و آن را از دست بدهید! و یا با واردکردن شناسه اشتباه، دامنه بطور سیستمی ثبت نشود که در مشهدهاست بلافاصله تیکت باز شده و موضوع به اطلاع شما خواهد رسید.

آشنایی با انواع شناسه کاربری ایرنیک

در ایرنیک می توانید با توجه به هدفی که دارید شناسه های مختلفی ایجاد کنید از جمله :

  • شناسهٔ شخص حقیقی
  • شناسهٔ شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی
  • شناسهٔ وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی
  • شناسهٔ مرکز آموزشی و پژوهشی
  • شناسهٔ محدود

با ما همراه باشید تا در ادامه با هر یک از شناسه های گفته شده بیشتر آشنا شویم.

1- شناسه شخص حقیقی

مالکان این نوع شناسه تنها می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌های زیر معرفی شوند:

  • ‎.ir
  • ‏.ایران
  • id.ir

2- شرکت ها، موسسات و نهادهای غیردولتی

این شناسه ایرنیک ویژه تمامی شرکت‌ها ( از هر نوعی اعم از مسولیت محدود، سهامی عام و … )، موسسات، انجمن‌ها، نشریات، روزنامه‌ها و کلیه اشخاص حقوقی که در سازمان ثبت شرکت‌ها، اتحادیه صنفی یا سازمان ثبت اسناد رسمی کشور به ثبت رسید‌ه‌اند ودارای شماره ثبتی هستند کاربرد دارد.

دارندگان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌های زیر معرفی شوند:

  • ‎‎.ir
  • ‏.ایران
  • ‎.co.ir
  • ‎.org.ir
  • ‎.net.ir

توجه :

الف) ثبت دامنه های co.ir. تنها برای شرکت های ثبت شده، همراه با ارائه روزنامه رسمی شرکت امکان پذیر است. لازم است نام انتخاب شده شامل تمامی کلمات نام شرکت یا مخفف همه کلمات نام شرکت باشد. در غیر اینصورت از سوی مرکز ثبت دامنه ملی (ایرنیک) تأیید نخواهد شد. همچنین شناسه شما باید از نوع «شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی» باشد.


ب) دامنه های net.ir. نیز تنها برای شرکتهای ICP / ISP خدمات دهنده اینترنت دارای مجوز رسمی قابل ثبت است و نوع شناسه شما باید از نوع «شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی» باشد.

3- وزارتخانه ها، سازمان ها یا شرکت های دولتی

این شناسه کاربری متعلق به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به قوای سه‌گانه است. صاحبان این نوع شناسه ایرنیک فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌های زیر معرفی شوند :

  • .ir
  • .ایران
  • ‎.gov.ir
  • .co.ir

4- مراکز آموزشی و پژوهشی

کلیه ی سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی، مدارس و تمام اشخاص حقوقی که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دارند. مالکان این نوع شناسه فقط می توانند به عنوان صاحب امتیاز برای دامنه‌های زیر معرفی شوند:

  • .ir
  • ‏.ایران
  • ‎.sch.ir
  • ‎.ac.ir
  • ‎.org.ir

5- شناسه محدود

اشخاص حقیقی که تمایل به ثبت دامنه برای دیگران دارند و می خواهند به عنوان یک رابط فنی و مالی دامنه ها شروع به کار کنند، می توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات، این نوع شناسه کاربری را دریافت کنند.

نکته مهم : در صورتی که قصد دارید با نمایندگان ایرنیک دامنه خود را ثبت کنید، نباید شناسه خود را از نوع محدود ایجاد کنید، چرا که با شناسه محدود فقط خودتان مستقیما در ایرنیک می توانید دامنه ها را ثبت کنید و امکان ثبت و مدیریت دامنه های خود را در پنل کاربری نمایندگان نخواهید داشت.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک

تا اینجا با انواع مختلف شناسه کاربری آشنا شدید، حال به صورت عملی به آموزش ساختن شناسه ایرنیک شخص حقیقی یا همان کاربر معمولی در سایت nic.ir می پردازیم.

ساختن شناسه جدید در ایرنیک

برای ایجاد شناسه ایرنیک ابتدا وارد وب سایت nic.ir شوید، سپس طبق تصویر بالا، بر روی لینک مشخصه های شناسه کلیک کرده و گزینه ساختن شناسه کاربری را انتخاب کنید.

1- شما حالا در مرحله اول یعنی مرحله انتخاب نوع شناسه هستید.

انتخاب نوع شناسه ایرنیک

از قسمت شخص حقیقی بر روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کنید.

ایجاد شناسه حقیقی در سایت ایرنیک

2- شما حالا در مرحله دوم یعنی مرحله وارد کردن مشخصات شناسه هستید.

واردکردن مشخصات شناسه ایرنیک

در این مرحله می بایست ابتدا تمامی فیلدهایی که با علامت (*) مشخص شده اند را تکمیل کنید، دقت کنید در فیلد پست الکترونیکی، نشانی ایمیل فعال خود را به بطور صحیح وارد نمایید چرا که در مراحل بعدی برای احراز هویت یک ایمیل به نشانی ایمیل شما که در این مرحله وارد کرده اید ارسال می شود.

در فیلد پرسش محرمانه باید یک سوال محرمانه بطور دلخواه برای خود وارد کنید و در فیلد بعدی هم پاسخ دلخواه را برای سوال محرمانه وارد نمایید. از آن جایی که در مراحل بعدی ساختن شناسه کاربری در ایرنیک نیاز به سوال محرمانه و پاسخ آن پیدا می کنید، حتما این اطلاعات را برای خودتان در جایی نگهداری کنید تا در مواقغ لزوم بتوانید از آنها استفاده کنید.

آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک

در قسمت رابط های مجاز ، بهتر است گزینه “آزاد برای نمایندگان فروش” را انتخاب کنید. با این کار شما قادر خواهید بود از شرکت های نمایندگی ایرنیک مانند شرکت مشهدهاست برای خودتان دامنه های آی آر خریداری نموده و ثبت کنید، در نهایت سپس بر روی دکمه بازنگری کلیک کنید.

تنظیم رابط های مجاز در ایرنیک

3- شما حالا در مرحله سوم یعنی مرحله بازنگری و امضا هستید.

بازنگری و امضاء در سایت ایرنیک

در این قسمت شما باید ابتدا قوانین ثبت نام در ایرنیک و دریافت شناسه را با دقت مطالعه کنید. سپس در فیلد نام کامل سازنده شناسه، نام و نام خانوادگی خود را به صورت لاتین وارد نموده و بر روی دکمه موافقم، دریافت شناسه کلیک کنید.

ایجاد شناسه ایرنیک

4- شما حالا در مرحله چهارم یعنی مرحله ساختن شناسه هستید.

ساختن شناسه در ایرنیک

در این مرحله ایرنیک، شناسه کاربری مخصوص شما را نمایش می دهد. این همان شناسه ای است که می توانید با آن در پنل کاربری مشهدهاست دامنه ir ثبت کنید پس آن را بخاطر داشته باشید و یا جایی نگهداری کنید تا در زمان ثبت سفارش دامنه بتوانید از آن استفاده کنید.

آموزش شناسه ایرنیک

برای فعال سازی شناسه ایرنیک خود لازم است به نشانی ایمیل خود مراجعه و ایمیل دریافت شده تحت عنوان Your IRNIC Handle Info را باز کنید.

ارسال ایمیل نیک هندل ایرنیک

و سپس در ایمیل بازشده، بر روی لینک “به سیستم وارد شوید” کلیک کنید.

ایمیل فعال سازی شناسه کاربری ایرنیک

حال می توانید از قسمت ورود به سامانه، شناسه یا نشانی ایمیل خود را به همراه رمزعبور وارد کنید و سپس بر روی دکمه ورود کلیک نمایید.

ورود به سامانه ایرنیک

در این مرحله شما وارد ناحیه کاربری خود در ایرنیک شده اید. طبق شرایطی که سایت ایرنیک جهت افزایش امنیت حساب کاربری شما فراهم نموده است، ابتدا باید پاسخ به سوال محرمانه که در هنگام ثبت نام در ایرنیک وارد کرده بودید را اینجا هم با دقت وارد کنید و سپس رمزعبور جدیدی برای خود تعریف کرده و آن ها را در دو فیلد گذرواژه و تایید گذرواژه وارد کنید و بر روی دکمه نشاندن گذرواژه کلیک کنید.

تغییر گذرواژه حساب کاربری ایرنیک

کار تمام است! زمانی که پیام “جایگزینی گذرواژه با موفقیت انجام شد” را مشاهده کردید به این معنی است که شناسه ایرنیک شما فعال شده و قابل استفاده است.

فراموشی شناسه ایرنیک

بسیاری از مواقع، کاربران شناسه یا رمز عبور حساب کاربری ایرنیک خود را فراموش کرده و امکان ورود پیدا نمی کنند.

در اینصورت می توانید زمان ورود به سایت ایرنیک از گزینه “گذرواژه (password) خود را فراموش کرده‌اید؟ بازنشاندن گذرواژه” استفاده کنید. این گزینه کمی پایین تر از جایی که اطلاعات کاربری خود را وارد می کنید قرار گرفته است. (مطابق تصویر)

فراموشی شناسه ایرنیک

لازم است بر روی گزینه “بازنشاندن گذرواژه” کلیک کنید، در اینصورت ایرنیک از شما شناسه ایرنیک یا پست الکترونیک (ایمیل) را سوال می کند که میبایست بطور صحیح وارد کنید. سپس یک ایمیل برای شما ارسال می شود که از طریق آن می توانید نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام نمایید.

سخن پایانی

سایت ایرنیک به عنوان رجیسترار اصلی پسوند ir. ، سازمانی است که دامنه های ملی را مدیریت و ثبت می نماید. دامنه های ir برای تمامی اشخاص حقيقی و حقوقی با ارائه مدارک مورد نیاز قابل ثبت هستند. برای مثال دامنه های ac.ir ویژه دانشگاه ها و موسسات علمی و آموزشی است و در صورت درخواست ثبت دامنه، می باست مدارك مربوطه در سایت ایرنیک بارگذاری شده و ارائه شوند.

جهت ثبت دامنه ir. حتما باید در سایت ایرنیک ثبت نام و پس از تکمیل اطلاعات لازم، شناسه کاربری و پسورد دریافت کنید.

به دلیل اینکه شناسه ایرنیک تنها روش برای دسترسی به بخش کنترل پنل مدیریت دامنه های IR شماست، لازم است توجه ویژه ای به محرمانه بودن این اطلاعات کنید و اطلاعات اصلی خود مانند شناسه کاربری ایرنیک، رمز عبور و پرسش و پاسخ محرمانه را در جای مناسب نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط