هاست سی پنل چیست؟ + مهمترین نکات زمان خرید هاست cpanel

هاست سی پنل مشهدهاست

هاست سی پنل یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین سرویس های شرکت های هاستینگ (میزبانی وب) است که برای مدیریت وب سایت هایی که بر پایه لینوکس طراحی شده اند استفاده می شود.

حتما شما هم در زمان خرید هاست برای راه اندازی وب سایت، عبارت Cpanel را زیاد دیده باشید. اما می خواهیم همین ابتدا یک شفاف سازی کنیم و به شما بگوییم چیزی به نام هاست سی پنل وجود ندارد!!! در واقع این یک مفهوم است و به هاست لینوکسی که کنترل پنل سی پنل بر روی آن نصب شده باشد گفته می شود، اما استفاده از Cpanel آنقدر در بین کاربران سراسر جهان رایج شده که به هاست لینوکس همان هاست Cpanel هم گفته می شود.

کنترل پنل Cpanel رابط کاربرپسندی دارد و تمام امکانات را در یک داشبورد مدیریتی جمع کرده تا شما به سادگی هر چه تمام تر، بتوانید کلیه بخش های هاست خود را مدیریت کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم ترین نکاتی که در استفاده از سی پنل باید بدانید را با هم مرور کنیم…

هاست سی پنل چیست ؟

همانطور که باید تا الان متوجه شده باشید، منظور از هاست سی پنل، هاست جداگانه ای نیست، بلکه یک هاست لینوکس است که از کنترل پنل محبوب Cpanel استفاده می کند.

بسیاری از شرکت های هاستینگ، برای کاربران خود امکان استفاده از این کنترل پنل را بر روی هاست لینوکس به صورت رایگان فراهم کرده اند چرا که برای داشتن مجوز استفاده از Cpanel، میبایست لایسنس آن از شرکت مربوطه خریداری شود که قیمت بالایی هم دارد.

حال تصور کنید اگر چنین کنترل پنلی برای مدیریت هاست وجود نداشت چه می شد؟ در این صورت شما مجبور بودید با فراخوانی دستورات پیچیده لینوکسی درخواست های خود را انجام دهید که کار را بسیار سخت می کرد اما حالا سی پنل توانسته با یک پنل مدیریت حرفه ای، تمام کارهایی که نیاز است شما بر روی هاست خود انجام دهید را فقط با یک کلیک بر روی آیکون آن در Cpanel انجام دهید.

از تمام این صحبت ها که بگذریم، محیط کاربرپسند و ساده سی پنل هم جای تعریف و تمجید دارد و حتی کاربران مبتدی هم بدون احساس سردرگمی می توانند به خوبی با آن کار کند، طبق آمار، امروزه وب سایت های بسیاری با استفاده از این کنترل پنل قدرتمند مدیریت و اداره می شوند.

مزایای خرید هاست سی پنل

مزایای خرید هاست سی پنل

استفاده آسان :

سی پنل امکان راه اندازی یک سایت را بسیار راحت کرده است چرا که می توانید یکی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس را انتخاب کرده و پس از خرید هاست سی پنل، به آسانی آن را نصب کنید. مدیریت فضای دیسک و ترافیک، ایمیل ها، دامنه ها و همچنین نصب نرم افزارهای جانبی، به سادگی در سی پنل قابل انجام است.

 دارای ابزارهای حرفه ای و کاربردی :

سی پنل دارای ابزارهای متنوع برای مدیریت هاست است که از جمله آنها می توان به قابلیت پشتیبان گیری منظم از اطلاعات هاست با ابزار Backup Wizard نارم برد. همچنین با استفاده از ابزار مدیریت ایمیل می توانید ایمیل های اختصاصی با نام دامنه خود ایجاد کنید و ارسال و دریافت ایمیل داشته باشید.

از دیگر ابزارهای جالب و منحصر به فرد سی پنل Site Publisher است که از طریق آن می توانید با چند کلیک ساده یک سایت را با اطلاعات اولیه تماس خود راه اندازی نمایید. این قابلیت برای زمانی که هنوز سایت اصلی شما طراحی نشده بسیار کاربردی است.

امنیت بالا :

در هاست لینوکس سی پنل می توان تمهیدات امنیتی سطح بالایی را ایجاد نمود تا از ورود هکرها و باج افزار ها و دسترسی آنها به هاست جلوگیری شود.

حفاظت از اطلاعات وب سایت امری ضروری است که خوشبختانه این موضوع در کنترل پنل Cpanel جدی گرفته شده و قابلیت هایی نظیر قراردادن رمز عبور بر روی تمامی بخش های دایرکتوری پیش بینی شده است.

همچنین ابزارهای دیگری از جمله امکان فعال کردن گواهی SSL بر روی هاست، ابزار بلاک کردن آی پی IP Blocker و… را می توان نام برد که سی پنل از آنها برای برقراری امنیت بیشتر استفاده می کند.

سازگاری با دیگر برنامه های کاربردی :

با خرید هاست سی پنل این امکان را خواهید داشت تا از قابلیت برنامه های شرکت ثالث هم به آسانی استفاده کنید، بعنوان مثال با استفاده از برنامه سافتاکلوس (Softaclous) که در تمامی هاست های لینوکسی مشهدهاست نصب و فعال است، می توانید هر نوع سیستم مدیریت محتوا را که دوست داشته باشید در عرض چند دقیقه، به سرعت بر روی هاست خود نصب نموده و استفاده نمایید.

همچنین امکان استفاده از دیگر برنامه ها مانند کلودفلر (CloudFlare) و یا CDN برای افزایش سرعت بارگزاری سایت خود دارید و با سی پنل از همه آنها می توانید به خوبی استفاده نمایید.

هاست ایران یا خرید هاست سی پنل آلمان ؟ کدام برای من مناسب تر است؟

یکی از مهمترین نکته ها زمان خرید هاست این است که به موقعیت کشوری که سرور هاست در آن قرار گرفته دقت کنید.

این موضوع را شما باید بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان و همچنین بر حسب نوع فعالیت سایت خود انتخاب کنید که هاست شما داخل کشور باشد یا خارج کشور. بعنوان مثال اگر اغلب بازدیدکنندگان سایت شما خارج از کشور هستند، هاست Cpanel آلمان که در اروپا واقع شده مناسب شماست و یا اگر سایت فروشگاهی دارید بهترین گزینه هاست Cpanel ایران خواهد بود.

بهرحال هر کدام از آن ها دارای مزایایی هستند که شما می توانید با توجه به سایت خود، بهترین هاست سی پنل را انتخاب کنید. در مشهدهاست کلیه هاست های لینوکسی در اروپا و در ایران میزبانی می شوند که هر کدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

هاست سی پنل آلمان

هاست لینوکس خارج از کشور یک سرویس بی نظیر با امکانات بالا و قیمت اقتصادی در مشهدهاست می باشد. اگر به دنبال میزبانی سایت خود بر روی هاست بدون قطعی و با سرعت مناسب هستید قطعا توصیه ما به شما خرید هاست خارج از کشور است.

با توجه به این که سرور هاست Cpanel لینوکس خارج از کشور در دیتاسنتر هتزنر آلمان قرار گرفته، کاربران یکی از بهترین و با کیفیت ترین سرویس های میزبانی را بر روی سایت خود تجربه می کنند. هاست سی پنل آلمان پایداری و آپتایم 99.99% را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در این سرور تمامی هاست ها دارای بکاپ هفتگی و ماهانه بر روی سرور دیگری می باشند. البته توصیه ما به مشتریان عزیز مشهدهاست همواره آن بوده که بطور روزانه و یا دوره ای مشخص از اطلاعات هاست خود در سی پنل بکاپ گیری نمایند.

هاست سی پنل ایران

توصیه می کنیم در صورتی که بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر در ایران هستند از سرویس سی پنل ایران استفاده کنید چرا که سرعت بسیار مطلوبی را برای کاربران شما به ارمغان خواهد آورد.

همچنین زمانی که اینترنت بین المللی دچار قطعی و اختلال شود، در صورتی که وب سایت شما در ایران میزبانی شود همچنان می تواند بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد در این صورت سایت هایی که در خارج از کشور میزبانی می شود با اختلال و عدم سرویس دهی مواجه خواهند شد که می تواند ضربه بزرگی به سایت شما وارد کند.

در مشهدهاست، هاست سی پنل ایران با پایداری بالا در بهترین دیتاسنترهای ایران به کاربران ارائه می شود.

خرید هاست سی پنل آلمان و ایران

در نهایت تصمیم با شماست که کدام موقعیت سرور را برای هاست خود انتخاب کنید، توضیحات بالا می تواند شما را در انتخاب بهترین هاست کمک کند.

اما لازم است بدانید در مشهدهاست همواره این امکان وجود دارد که به طور رایگان بتوانید هاست خود را از خارج کشور به داخل انتقال دهید و بالعکس. پس نگران نباشید و برای این منظور کافی است یک تیکت به دپارتمان فروش ارسال کرده و درخواست خود را مطرح نمایید، همکاران ما در اسرع وقت رسیدگی کرده و انجام خواهد شد.

هاست Cpanel یا DirectAdmin ؟ کدام بهتر است؟

یکی از سوالات پرتکراری که معمولا کاربران زمان خرید هاست از ما دارند این است که هاست سی پنل بهتره یا دایرکت ادمین ؟ ما در ادامه بصورت تخصصی تر، به چند نکته جهت پاسخ به این سوال اشاره می کنیم :

رابط کاربری :

حتی در همان نگاه اول هم مشخص است که طراحی کاربری و آیکون های کنترل پنل Cpanel برای کاربران جذاب تر است، از طرفی یکی دیگر از ویژگی های سی پنل نسبت به دایرکت ادمین، واکنش گرا بودن (Responsive) آن است که به راحتی امکان کار با سی پنل را بر روی دستگاه هایی با صحفه نمایش کوچک تر فراهم می کند مانند موبایل یا تبلت. در مورد پنل دایرکت ادمین می توان به ساده بودن آن اشاره کرد که پس از سالها هنوز هم توانسته مخاطبین خاص خود را راضی نگه دارد.

قابلیت ها و امکانات :

هر دو کنترل پنل از قابلیت های اصلی که کاربر برای مدیریت هاست نیاز دارد پشتیبانی می کنند مانند (ایمیل، FTP، MYSQL،PHP و …) اما می توان اینطور گفت که سی پنل در هر کدام از آنها امکانات بیشتری را ارائه کرده بعنوان مثال در Cpanel امکان مشاهده افرادی که به FTP متصل شده اند را می توانید مشاهده کنید و یا بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور وارد دیتابیس شوید یا در بخش آمار هاست جزئیات بیشتری را میتوانید مشاهده کنید.

از طرف دیگر در DirectAdmin هم اکثر امکانات اصلی برای کاربر پیش بینی شده و کار با تمام بخش های آن راحت است اما ممکن است یادگیری آن برای کاربران تازه وارد نسبت به سی پنل مشکل تر باشد به همین دلیل است که اکثرا سی پنل را برای یادگیری انتخاب می کنند.

سرعت و امنیت :

اگر بخواهیم سخت گیر باشیم و بصورت تخصصی بررسی کنیم، در زمینه سرعت، با توجه به اینکه DirectAdmin ساده تر طراحی شده بنابراین منابع کمتری از سرور را درگیر می کند و می توان گفت سرعت کار با دایرکت ادمین نسبت به Cpanel قدری بیشتر است، اما این دلیل بر این نیست که سی پنل سرعت پایینی دارد! از طرف دیگر در هر دو کنترل موضوع امنیت به طور کامل در نظر گرفته شده اما باز هم به دلیل طراحی و ساختار Stable (پایدار) دایرکت ادمین با توجه به اینکه نیاز به تنظیمات پیچیده ای ندارد می توان اینطور در نظر گرفت امنیت بالاتری هم دارد.

سرعت و امنیت هاست سی پنل

در کنترل پنل Cpanel با توجه به اینکه امکان تنظیمات بیشتری را می دهد ممکن است موجب افزایش ضعف های امنیتی بر روی سرور شود پس باز هم تاکید می کنیم این موضوع را نمی توان دلیل بر این دانست که سی پنل از امنیت پایینی برخوردار است و نوع کانفیگ و پیکره بندی سرور در زمان راه اندازی آن بسیار مهم است.

تحریم!

کمپانی cPanel, L.L.C  یک شرکت آمریکایی است و از سال 1388 ایران را در لیست تحریم های خود قرار داده بنابراین کاربران ایرانی امکان استفاده معمول از کنترل پنل Cpanel را ندارند، اما بسیاری از شرکت های هاستینگ در مورد سرورهای داخل کشور خود، با دور زدن تحریم ها و استفاده از لایسنس های قانونی اشتراکی، همچنان امکان استفاده از قابلیت های بی نظیر Cpanel را بدون مشکل برای کاربران خود در داخل ایران فراهم نموده اند، در مورد سرورهای خارج کشور چنین محدودیتی وجود ندارد و شرکت های هاستینگ با خرید لایسنس های قانونی و معتبر Cpanel خدمات خود را ارائه می دهند.

این موضوع در مورد DirectAdmin صدق نمی کند و با توجه به این که یک شرکت کانادایی است اما تا به امروزه به کاربران ایرانی خدمات خود را چه در داخل کشور و چه در خارج کشور بدون محدودیت ارائه داده است.


در نهایت انتخاب کنترل پنل مناسب برای هاست به تصمیم شما بستگی دارد، اما باید اشاره کنیم نه Cpanel و نه DirectAdmin هیچکدام تاثیری در عملکرد وب سایت شما ندارند و تنها برای مدیریت هاست خود می توانید با توجه به توضیحاتی که داده شد از یکی از آنها استفاده کنید.

سی پنل و دایرکت ادمین هرکدام مزایا و معایب خود را دارند و در آخر پیشنهاد ما این است که بیشتر به دنبال خرید هاست از یک شرکت هاستینگ معتبر و با سابقه باشید تا از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

همچنین در مورد هاست خود موقعیت سرور، سخت افزاری که در سرور هاست استفاده شده و امکانات هاست را مدنظر قرار دهید و خیلی تفاوتی نمی کند که از کدام یک از این کنترل پنل ها استفاده کنید.

تجارت و کسب درآمد با خرید نمایندگی هاست سی پنل

بعضا کاربران در مورد خرید پنل نمایندگی هاست از ما سوال می کنند و با توجه به محبوبیت Cpanel و سادگی استفاده از آن، میخواهند بدانند چطور می توانند با استفاده از ظرفیت ها و امکانات مشهدهاست، به مشتریان خود هاست Cpanel ارائه کنند.

در این خصوص باید گفت خرید نمایندگی هاست مناسب همه نیست و برای اشخاص یا شرکت هایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنند، افرادی که مایل به کسب درآمد در زمینه فروش هاست لینوکس هستند و یا وب مسترهایی که دارای تعداد زیادی سایت هستند مناسب و به صرفه می باشد. نمایندگان (Reseller)، کنترل پنل کامل برای فروش فضا دارند و میتوانند به کاربران خود ، هاست Cpanel ارائه کنند و هیچ نامی از شرکت هاستینگ که پنل نمایندگی را تهیه کرده اند وجود نخواهد داشت.

نمایندگی هاست سی پنل WHM

در سرویس نمایندگی هاست لینوکس، دسترسی به کنترل پنل WHM/Cpanel داده می شود که امکان مدیریت کلیه منابع سرویسهای میزبانی وب از قبیل ایجاد مجموعه های هاستینگ و کنترل و توزیع منابع مختلف همچون ایمیل، میزان دیسک (فضا)، میزان پهنای باند و… را کاملا دراختیار رسلر یا نماینده قرار می دهد.

با خرید نمایندگی هاست سی پنل مشهدهاست، قادر خواهید بود بدون دغدغه فکری کار تجارت هاستینگ خود را راه اندازی کرده و به ارائه خدمات فروش هاست لینوکس با کیفیت بالا بپردازید.

برای مشاهده پلن های نمایندگی هاست لینوکس Cpanel کلیک کنید و یا اگر سوالی دارید همین حالا با دپارتمان فروش ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

نحوه ورود به هاست سی پنل

در مشهدهاست پس از این که سرویس هاست خود را خریداری می کنید بلافاصله ایمیلی حاوی کلیه اطلاعات هاست شما به ایمیلی که در پنل کاربری خود ثبت کرده اید ارسال می شود، اما با این حال بعضی از کاربران این ایمیل را پیدا نمی کنند و برای ورود به هاست خود مشکل دارند و دقیقا نمی دانند چگونه باید وارد سی پنل شوند. روش های مختلفی برای ورود به هاست Cpanel وجود دارد که ما نیز تمامی این روش ها را به شما خواهیم گفت تا به آسانی بتوانید هاست خود را مدیریت کنید.

ورود به هاست Cpanel از دو روش امکان پذیر است :

1) ورود مستقیم به سی پنل از طریق URL

برای دسترسی مستقیم به سی پنل هاست، می توانید در آخر نام دامنه سایت خود از عبارت cpanel/ و یا یکی از پورت های  2082 (اگر سایتتان با http شروع می شود) و 2083 (اگر سایتتان با https شروع می شود) اضافه کنید درست مانند زیر :

http://domain.com/cpanel : روش اول

http://domain.com:2082 : روش دوم

https://domain.com:2083 : روش سوم

در این صورت باید صفحه ورود به سی پنل مطابق تصویر زیر برای شما نمایش داده شود :

صفحه ورود به سی پنل

 نام کاربری هاست خود را در فیلد UserName و رمز عبور را در فیلد Password وارد کرده و سپس بر روی دکمه Log in کلیک کنید. اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمزعبور هاست از طریق ایمیل برای شما ارسال می شود، با این حال اگر آن را پیدا نکردید می توانید با دپارتمان پشتیبانی فنی مشهدهاست تماس حاصل نمایید یا یک تیکت ارسال کنید تا در اسرع وقت شما را راهنمایی کنیم.

2) ورود از طریق پنل کاربری

اکثر شرکت ها امکان ورود به سی پنل را از طریق ناحیه کاربری فراهم کرده اند. در مشهدهاست برای این منظور کافیست وارد ناحیه کاربری خود شوید، از منوی سرویس ها، سرویس های من را انتخاب کنید، سپس بر روی نام هاست خود کلیک کرده تا صفحه آن باز شود، مطابق تصویر زیر از سمت راست در بخش عملیات می توانید بر روی گزینه ورود به سی پنل کلیک کنید تا مستقیما و بدون وارد کردن نام کاربری و رمزعبور وارد سی پنل هاست خود شوید.

ورود به هاست سی پنل از طریق ناحیه کاربری مشهدهاست

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل در مورد کنترل پنل Cpanel صحبت کردیم و گفته شد در صورتی که نیاز به یک رابط کاربری حرفه ای و در عین حال ساده برای مدیریت هاست خود دارید، می تواند بهترین گزینه باشد. با استفاده از امکانات و ابزارهایی که در سی پنل وجود دارد شما می توانید کلیه اطلاعات و فایل ها، ایمیل ها، بکاپ ها و دامنه های خود را به راحتی و با چند کلیک ساده مدیریت نمایید.

در انتها امیدوار هستیم هر آنچه که لازم بوده در مورد خرید هاست سی پنل بدانید توضیح داده باشیم. اگر همچنان ابهام و یا سوالی برای شما باقی مانده میتوانید با تیم فروش مشهدهاست در ارتباط باشید. از شما دعوت می کنیم اگر این مقاله برای شما مفید بوده آن را از طریق دکمه های اشتراک گذاری بالای صفحه در شبکه های اجتماعی انتشار دهید. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط