وردپرس 6.3 با امکانات جدید و ویژگی‌های هیجان‌انگیز منتشر شد

وردپرس 6.3

به وردپرس 6.3 سلام کنید. آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوای (CMS) محبوب WordPress با کلی امکانات جدید و ویژگی‌های هیجان انگیز در تاریخ 8 آگوست 2023 (17 مردادماه 1402) انتشار پیدا کرد.

طبق اطلاعیه سایت رسمی وردپرس، این نسخه با نام “Lionel” به افتخار هنرمند مشهور جاز آمریکایی “لایونل همپتون” نامگذاری شده است. وردپرس 6.3 دومین انتشار اصلی در سال 2023 بوده و با ویژگی‌ها و امکانات قابل توجهی همراه شده است.

حتما شما هم مثل ما هیجان زده هستید تا ببینید وردپرس نسخه جدید چه پیشرفت هایی داشته و چطور می تواند برای ما تجربه بهتری در طراحی سایت به ارمغان بیاورد. بیشتر از این منتظرتان نمی گذاریم و خیلی سریع شما را با مهم ترین ویژگی های وردپرس 6.3 آشنا خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب جذاب با ما همراه باشید…


ویژگی‌های وردپرس 6.3 آخرین ورژن آپدیت شده در یک نگاه

1) معرفی بلوک‌های جدید در وردپرس 6.3

در نسخه 6.3، چندین بلوک جدید به وردپرس اضافه شده‌اند. این بلوک‌ها عبارت‌اند از :

بلوک پاورقی (Footnotes)

با استفاده از بلوک Footnotes به راحتی می‌توانید پاورقی‌ها را به متن خود اضافه کنید. برای استفاده از این بلوک، متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی نماد سه نقطه (⋮) کلیک کنید، سپس بلوک Footnotes را انتخاب کنید. این ویژگی به خصوص برای اضافه کردن نقل قول‌ها بسیار مفید است.

بلوک جدید Footnote در وردپرس

بلوک جزئیات (Details)

بلوک دیگری که در آخرین نسخه وردپرس اضافه شده است، بلوک “Details” است. این بلوک در اصل به عنوان یک آکاردئون عمل می‌کند، به این معنا که محتوا زیر یک عنوان یا سرتیتر پنهان می‌شود و با کلیک بر روی آن نمایش داده می‌شود. می‌توانید هر نوع بلوک وردپرس را زیر بلوک “Details” قرار دهید. این ویژگی به ایجاد طراحی‌های تصویری ساده و کم‌حجم کمک می‌کند.

بلوک جدید Details در وردپرس

2) بروزرسانی الگوها (Pattern)

بلوک های Pattern الگوهایی هستند که شما یک بار آنها را ایجاد می کنید و سپس به دفعات می توانید در هر جایی از صفحات سایت خود از آنها استفاده کنید. هم اکنون وردپرس در نسخه جدید تغییرات عمده ای را برای این بخش در نظر گرفته است که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

ایجاد و استفاده آسان از الگوها در ویرایشگر وردپرس

در نسخه های قبلی، اضافه کردن یک الگو بسیار پیچیده بود. کاربر ابتدا باید از صفحه ویرایشگر خود خارج میشد، الگوی مورد نظر خودش را از منوهای وردپرس ایجاد می کرد، سپس مجددا باید وارد ویرایشگر میشد تا بتواند از الگوی اضافه شده استفاده کند. حالا کاربران قادر هستند تا الگوهای سفارشی خود را ایجاد کنند و به تمام آنها مستقیما در ویرایشگر وردپرس خود دسترسی داشته باشند.

ایجاد الگوها در ویرایشگر وردپرس
ایجاد الگوها در ویرایشگر وردپرس

اما حالا انجام این پروسه بسیار ساده شده است. مطابق تصویر زیر، در منوی نوار ابزار کناری گزینه ای برای ایجاد الگوها اضافه شده است. برای ایجاد الگو شما فقط باید روی “Create pattern” کلیک کنید، یک نام برای الگو وارد کنید، و بدون خروج از ویرایشگر سایت، الگوی سفارشی خودتان را ایجاد خواهید کرد. ضمن این که حالا می توانید تعیین کنید الگویی که ایجاد کرده اید، سینک شده باشد یا خیر.

همین، کار تمام است. چیزی که گفتیم را فقط باید تجربه کنید، گفتنی نیست! چرا که به طور قابل توجهی نسبت به قبل راحت تر شده است.

ایجاد الگو و سینک کردن آن
ایجاد الگو و سینک کردن آن

معرفی الگوهای سینک شده و سینک نشده

در نسخه قبلی وردپرس، بلوک هایی که با نام الگوهای قابل استفاده مجدد قرار داشتند حالا نام جدیدی پیدا کرده اند و مفهوم الگوهای Synced & UnSynced معرفی شده است. در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح خواهیم داد.

الگوهای سینک نشده (UnSynced Pattern) را می توان الگوهای مستقلی در نظر گرفت که هر زمان می توانید از آنها استفاده کنید و با تغییر آنها، بر روی الگوی اصلی شما تغییری ایجاد نخواهد شد.

در مقابل، الگوهای سینک شده (Synced Pattern) قرار دارند که با یک بار ایجاد آنها در کل وب سایت شما قابل استفاده هستند و اگر تغییری در آنها ایجاد کنید در کل وب سایت شما اعمال خواهد شد.

حال در نسخه وردپرس 6.3 یک مهمانی برپا شده و تمام الگوهای شما در یک جا نمایش داده می شوند که الگوهای سینک شده نام دارند. با کلیک بر روی دکمه “+” در منوی الگوها، می توانید الگوی جدیدی ایجاد کنید.

مدیریت الگوهای سینک شده
مدیریت الگوهای سینک شده

3) حالت بدون حواس پرتی

حالت بدون حواس پرتی در نسخه های قبلی هم وجود داشت، اما فقط در ویرایشگر پست و صفحه. حالا می توانید از مزایای واقعا آرامش بخش این حالت در ویرایشگر سایت بهره مند شوید. این ویژگی فوق‌العاده به نویسندگان امکان می‌دهد تا پیش‌نمایش با نسبت 1:1 محتوای خود را مشاهده کنند و بدون حواس‌پرتی بر روی محتوا خود تمرکز داشته باشند.


4) ناوبری پیشرفته در ویرایشگر وردپرس

نسخه های قبلی وردپرس در نوار پیمایش ویرایشگر فقط به دو بخش templates و templates parts دسترسی داشتید. بقیه بخش ها در منوهای مختلف پراکنده بودند. حالا در آخرین نسخه وردپرس به صفحات، استایل ‌ها، الگوها و منوهای ناوبری در ویرایشگر سایت دسترسی دارید و گزینه templates parts هم با templates ادغام شده است.

ناوبری وردپرس 6.3
ناوبری وردپرس 6.2

ویژگی پالت فرمان (Command Palette) در وردپرس 6.3

پالت فرمان یک ویژگی جدید در وردپرس 6.3 است که در بالای ویرایشگر سایت ظاهر می‌شود. این ابزار به شما امکان می‌دهد به سرعت در قالب‌ها، الگوها، بلوک‌ها، صفحات و نوشته‌ها درون ویرایشگر سایت جابجا شوید و آنها را باز کنید. شما می‌توانید با استفاده از دستور میانبر CTRL + K یا Command + K به این ویژگی دسترسی داشته باشید.

این ابزار برای جستجوی سریع و اجرای دستورات طراحی شده است. وردپرس 6.3 همچنین API پالت فرمان راهم معرفی کرده است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد دستورات خود را ثبت کرده و آنها را با پالت ادغام کنند.

ویژگی Command Palette در وردپرس 6.3
ویژگی Command Palette در وردپرس 6.3

5) افزایش عملکرد تصاویر برای بهبود امتیاز LCP

در نسخه جدید وردپرس، تغییراتی ایجاد شده تا زمان لود تصاویر در وب‌سایت بهبود یابد. این بروزرسانی به بهبود پارامتر “LCP” که در افزایش امتیاز سئو سایت شما تأثیرگذار است، کمک می‌کند.

یکی از تغییرات این است که برای تصاویری که بزرگترین محتوای صفحه سایت شما هستند، به مرورگر دستور داده می‌شود که این تصاویر را با اولویت بیشتری لود کند. این تغییر باعث بهبود 5 تا 10 درصدی عملکرد “LCP” می‌شود. همچنین در این نسخه، نحوه بارگذاری تصاویر تنبل (LazyLoad) نیز بهبود یافته است.


6) بازنگری در استایل ها

وردپرس با استفاده از ویژگی “revisions”، امکان بازگردانی تغییرات در پست‌ها و صفحات را بسیار آسان کرده است. این قابلیت همچنین در بخش Styles نیز قابل استفاده است. با استفاده از این ویژگی، شما قادر خواهید بود تغییراتی که در استایل صفحه خود ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید و در صورت لزوم به حالت اولیه بازگردانی کنید.

قابلیت Styles revisions در وردپرس 6.3
قابلیت Styles revisions در وردپرس 6.3

برای این کار، کافیست استایل یا بلوک مورد نظر را انتخاب کنید، سپس بر روی دکمه “Revisions” کلیک کرده و از بین نسخه‌های ذخیره شده، تاریخچه بازنگری مورد نظرتان را با کلیک بر روی گزینه “Revision history” انتخاب نمایید.

Revision history در وردپرس 6.3
Revision history در وردپرس 6.3

7) مدیریت نسبت ابعاد تصاویر در وردپرس 6.3

در نسخه 6.3 وردپرس به کاربران این امکان داده شده که به راحتی ابعاد تصاویر را انتخاب کرده و به همراه این تغییرات، نسبت ابعاد اصلی تصاویر را هم حفظ نمایند. این ویژگی می تواند منجر به نمایش بهتر تصاویر در تمامی اندازه‌ها شود و تجربه کاربری را ارتقاء خواهد داد.

مدیریت نسبت ابعاد تصویر در وردپرس 6.3

8) ارتقاء نسخه پشتیبانی شده PHP

وردپرس در نسخه جدید خودش پشتیبانی از PHP 5 را متوقف کرده و حداقل نسخه پشتیبانی‌شده را به 7.0.0 ارتقاء داده است. برای بهره‌وری بهتر، استفاده از نسخه 7.4 یا بالاتر را پیشنهاد می کنیم.

باید گفت پشتیبانی از نسخه‌های PHP 8.0، 8.1 و 8.2 در هسته وردپرس بسیار عالی است، با این شرط که قالب سایت شما و سایر افزونه ها با آن سازگاری داشته باشند. جالب است بدانید پیشنهادی داده شده که برای پشتیبانی از نسخه های جدید PHP دیگر از عبارت بتا (Beta) در بروزرسانی وردپرس استفاده نشود.


در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست، برخی از مهم ترین ویژگی های وردپرس 6.3 را معرفی کردیم. این نسخه یکی از نسخه های اصلی و مهم وردپرس است که ویژگی‌ها و امکانات جدیدی به پلتفرم وردپرس اضافه می‌کند. اگر بخواهیم به برخی از این ویژگی ها اشاره کنیم می توان : پیشرفته کردن پیمایش سایت، ساده سازی ناوبری، به‌روز رسانی الگوها، پالت دستوری، حالت بدون حواس پرتی و به روزرسانی های مرتبط با ویرایشگر سایت را نام برد.

هدف از این تغییرات، تبدیل وردپرس به یک ابزار کاربردی‌تر برای همه کاربران و توسعه‌دهندگان است تا همچنان عملکرد آن بهبود پیدا کند. می‌توانید این نسخه جدید را با نصب افزونه WordPress Beta Tester و یا دریافت آخرین نسخه از سایت WordPress.org تست کنید، اما حتما یادتان باشد قبل از به‌روزرسانی از وب‌سایت خود بکاپ تهیه کنید.

امیدواریم از نسخه جدید وردپرس 6.3 لذت ببرید و خوشحال خواهیم شد نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط