دلیل اسپم شدن ایمیل ها | چرا ایمیل های ارسالی من اسپم می شود؟

دلیل اسپم شدن ایمیل

اسپم شدن ایمیل ها از بزرگترین مشکلاتی است که باعث می شود گیرنده از وجود ایمیل های ارسال شده ما اطلاعی پیدا نکند. از آنجا که ایمیل مارکتینگ به بخش بزرگی از کسب و کار روزمره شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است، متاسفانه ایمیل های اصلی نیز، گاهی اوقات به طرف مقابل نمی رسد و اسپم می شوند.

در این مقاله می خواهیم دلایل Spam شدن ایمیل های ارسالی را بررسی کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اسپم شدن ایمیل یعنی چه ؟

به ارسال پیام در حجم و تعداد بالا که به صورت ناخواسته برای گیرنده ارسال می شود، SPAM می گویند. ارسال اسپم با توجه به هزینه اندکی که دارد، به طور گسترده و در سطح وسیعی ارسال می گردد، درواقع می توان گفت ماهیت اسپم این گونه است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بی شماری ارسال می شود.

این پیام های ناخواسته ممکن است به فرمت های مختلف مانند، ایمیل، پیام کوتاه، گروه های خبری ایمیلی، فاکس، مسنجرها و … ارسال شود.

از شناخته شده ترین انواع اسپم، هرزنامه ها (ایمیل های بی فایده و مزاحم) هستند اما درواقع اسپم می تواند در پیام رسان ها، گروه های خبری، در بخش نظرات سایت ها و وبلاگ ها و … دیده شود.

اسپم شدن ایمیل یعنی چه

بررسی علت های عدم دریافت ایمیل در مقصد

بیایید ابتدا علت های عدم دریافت ایمیل در مقصد را با هم بررسی کنیم. در رابطه با این موضوع دو حالت زیر ممکن است پیش بیاید :

در حالت اول بعد از ارسال ایمیل، ایمیلی با پیغام undeliverable و یا delivery failed و.. به فرستنده بر می گردد. در این حالت شما حداقل خواهید دانست که طرف مقابل پاسخ شما را دریافت نکرده است و شما ممکن است از طریق تلفن و یا راه دیگری با او تماس حاصل نمایید.

اما در حالت دوم ایمیل به پوشه اسپم (Spam/Junk) و یا پوشه زباله (Delete) طرف مقابل می رود و یا از سرور ایمیل به طور کل حذف می گردد. در این حالت ممکن است شما تصور کنید ایمیل ارسال شده به طرف مقابل تحویل داده شده؛ در حالی که گیرنده آن را ندیده باشد.

سوال اصلی اینجاست :

چرا ایمیل های ارسال شده، با توجه به اینکه ایمیل اصلی هستند، اسپم از آب در می آیند؟

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم، حتما شما هم تا به حال ایمیل های ناخواسته زیادی دریافت کرده اید. اثر SPAM چیزی بیش از مزاحمتی است که بر جای می گذارد و می تواند بر روی بازدهی و کیفیت سرویس دهنده ایمیل یا شبکه داخلی اثر منفی بگذارد.

اسپم شدن ایمیل وردپرس

بنابراین مدیر شبکه یا ادمین سرور برای جلوگیری از دریافت اسپم های ناخواسته، باید از تکنولوژی آنتی اسپم (Anti Spam Technologies) استفاده کنند، در واقع با انجام تنظیماتی که بر روی سرور انجام می شود و با در نظر گرفتن درجه یا امتیاز ایمیل های اسپم، آنها را به پوشه Spam/ هدایت کنند و یا در پلن B آنها را به طور کل از سرور حذف نمایند که در این حالت قطعا ایمیل ها هیچگاه به مقصد نمی رسند و بدون اینکه بخواهند از خود اثری برجای بگذارند، بدون هیچ اطلاعی از روی سرور حذف می شوند.

10 دلیل اسپم شدن ایمیل ها

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شوند ایمیل ها به پوشه اسپم و یا پوشه های ناخواسته غیر از inbox برود. برخی از دلایل به شرح زیر می باشد :

استفاده از عبارت های مشخصی که از سمت مدیر شبکه یا سایت فیلتر شده اند

یکی از ویژگی ایمیل اسپم که با آن شناخته می شود، استفاده از عبارت های مشخصی مانند عکس، تصویر، My Photo و … در عنوان یا متن ایمیل است. بنابراین ادمین های شبکه یا مدیران سایت، برای عدم دریافت این ایمیل های ناخواسته، می توانند با استفاده از فیلتر کردن و انجام تنظیماتی بر روی سرور، از دریافت ایمیل هایی که حاوی کلمات فوق هستند جلوگیری کنند و یا به پوشه SPam هدایت نمایند.

در نتیجه ممکن است شما از این کلمه ها در متن یا موضوع ایمیل خودتان استفاده کرده باشید و به همین دلیل ایمیل شما اسپم شناخته شده یا از روی سرور به طور کل حذف می شود.

فیلتر اسپم ایمیل

آدرس ایمیل شما به عنوان Spam علامت گذاری شده است!

گاه ممکن است گیرنده، سهوا یا عمدا آدرس فرستنده را به عنوان ارسال کننده Spam علامت گذاری کرده باشد، در این حالت ایمیل های شما به عنوان اسپم شناسایی می شوند.

فیلتر آدرس IP توسط شرکت رسانندهٔ خدمات اینترنتی (ISP) در سمت گیرنده

ممکن است شرکت رسانندهٔ خدمات اینترنتی (ISP) سمت گیرنده ایمیل، بر اساس آدرس IP، فرستنده ایمیل را به عنوان Spam فیلتر کرده باشد! معمولا IP های غیر استاتیک (پویا) توسط رنج کثیری از کاربران اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است دیگر کاربران روی همان IP، عمدا یا سهوا اقدام به ارسال اسپم نموده باشد. بنابراین وقتی شما هم از همان آی پی ایمیل ارسال می کنید، اسپم می شود!

فیلتر IP سرور ایمیل

آدرس IP سرور هاستینگ شما وارد لیست سیاه (Black List) شده است

ممکن است IP سرور ایمیل شرکت هاستینگ شما، وارد لیست سیاه (Black List) شده باشد. این حالت معمولا در سرویس های هاست اشتراکی که چندین وب سایت همزمان بر روی یک سرور میزبانی می شوند، رخ می دهد.

به این ترتیب که ممکن است یکی از کاربران سهوا اقدام به ارسال تعداد زیادی ایمیل (گاها اسپم) نموده باشد و در نتیجه IP مربوط به سرور در بلک لیست ها به عنوان اسپمر وارد شده باشد. در نتیجه روی ایمیل های سایر کاربران سرویس اشتراکی، نیز تاثیر گذار خواهد بود.

احتمال اسپم شدن ایمیل هایی که فایل پیوست دارند!

هکرها با خراب کاری های خودشان همه جا هستند! آنها می توانند فایل های مخرب را از طریق قرار دادن لینک در متن یا در پیوست ایمیل (Attachment)، برای گیرنده ارسال کنند.

در سمت دیگر، مدیران سرور جهت مقابله و جلوگیری از دریافت این گونه ایمیل ها، اقدامات امنیتی سخت گیرانه ای را در نظر می گیرند چرا که به طور معمول این پیوست ها در قالب فایل اجرایی exe. و دیگر پسوندها هستند و می تواند سیستم کاربران را آلوده کرده و با خطرات جدی مواجه نماید.

اینها همه را گفتیم که به اینجا برسیم ممکن است شما هم در ایمیل ارسالی خود، یک فایل را ضمیمه ایمیل تان کرده باشید، به همین خاطر جهت جلوگیری از حمله هکرها ممکن است ادمین سرور تصمیم گرفته باشد این ایمیل ها را با امتیاز اسپم بالاتری در سمت گیرنده علامت گذاری یا فیلتر کرده باشد، در این حالت، احتمال اینکه ایمیل شما هم اسپم شناخته شود زیاد است.

اسپم شدن فایل پیوست ایمیل

احتمال Spam شدن ایمیل هایی که کد HTML دارند!

ممکن است کدهای HTML را در ایمیل خود ضمیمه کرده باشید. معمولا جهت جلوگیری از حملات هکر ها از طریق کدهای برنامه نویسی، مدیر سرور این ایمیل ها را هم با امتیاز اسپم بالاتری در سمت مقصد، علامت گذاری و فیلتر می کنند.

عکس ها می توانند ایمیل را اسپم کنند، آنها را فشرده (ZIP) کنید

تا به حال حتما برای شما هم اتفاق افتاده که ایمیل های اسپم پشت سر هم که شامل تصاویر بی ربط و مضحک بوده دریافت کرده باشید. حال در صورتی که ایمیلی حاوی تصاویر با پسوند های jpg. یا png. و .. باشد، ممکن است به صورت Spam شناسایی شود. بنابراین توصیه می شود قبل از ارسال ایمیل، حتما فایل های خود را فشرده (Zip) نمایید.

ایمیل های انبوه را با استفاده از سرویس های ویژه ارسال کنید

از آنجا که اسپمر ها ایمیل خاصی را به تعداد زیادی از کاربران ارسال می کنند، لذا ممکن است ایمیل هایی که به هر دلیل به گروه بزرگی از کاربران (چه در قسمت to و یا با استفاده ازcc/Bcc) ارسال می شود، به عنوان Spam شناسایی شود. توصیه می شود برای ارسال ایمیل های انبوه، حتما از سرویس های ویژه ای که برای این منظور طراحی شده اند، استفاده نمایید. راه حل مشهدهاست برای رفع این مشکل، سرور ایمیل اختصاصی است.

سرور ارسال انبوه ایمیل مارکتینگ

از ویژگی های سرور ارسال ایمیل انبوه مشهدهاست می توان به سرعت ارسال بالا و همچنین کاهش ریسک اسپم شدن ایمیل ها اشاره کرد. با خرید سرور اختصاصی ایمیل، منابع بصورت اختصاصی برای کمپین تبلیغاتی شما در نظر گرفته می شود لذا امکان استفاده از خدمات و سرویس های بی نظیر برای شما فراهم می گردد.

تنظیمات سخت گیرانه یا اشتباه توسط مدیر سرور سمت گیرنده

احتمال دارد مدیر سرور سمت گیرنده، پیکره بندی سرور ایمیل خود را به نحوی انجام داده باشد که قدیمی بوده و نیاز به آپدیت داشته باشند و یا بیش از حد سخت گیرانه باشد. در نتیجه ایمیل های ارسالی شما به عنوان Spam در نظر گرفته می شود. بهمین سادگی!

توجه به بروزرسانی های فیلتر اسپم ایمیل

از آنجا که فرستندگان اسپم هر روز دقیق تر و تهاجمی تر از روز قبل می شوند، در نتیجه قوانین/تکنولوژی هایی که جهت فیلتر اسپم ها استفاده می شود، به مراتب دقیق تر و به روز تر از گذشته شده اند.

در این راستا می بایست به جزئیات کوچکی که ممکن است ایمیل ما را محدود و un-deliverability می کند، توجه کنیم. در این زمینه می توانید با کارشناسان بخش پتشیبانی فنی مشهدهاست در ارتباط باشید تا شما را دقیق تر راهنمایی کنند.

جمع بندی

اسپم شدن ایمیل ارسالی به سادگی اتفاق می افتد و در صورت تمایل گیرنده، می تواند به راحتی ایمیل شما را در لیست Spam خود قرار دهد. با این حال ما در این مقاله 10 دلیل اسپم شدن ایمیل ها و راهکارهای مختلف برای جلوگیری از Spam شدن ایمیل ارسالی را بررسی کرده و توضیح دادیم.

اگر از هاست ایمیل یا وب میل سرویس هاست اشتراکی خود استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که با ارسال ایمیل های انبوه یا انتخاب اشتباه جامعه هدف، به احتمال زیاد ایمیل های شما در فیلتر اسپم قرار گرفته و به گیرنده نخواهد رسید. راهکار مشهدهاست برای این امر استفاده از سرور ایمیل اختصاصی است. واحد فروش مشهدهاست همواره آماده مشاوره و راهنمایی در خصوص خرید سرور ایمیل مارکتینگ می باشد.

امیدواریم این مقاله هم برای شما مفید واقع شده باشد، می توانید با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی یا برای دوستان تان از ما حمایت کنید تا مقاله های بیشتر و بهتر در وبلاگ مشهدهاست برای شما منتشر کنیم. خوشحال خواهیم شد سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط