آشنایی با ویژگی های PHP 8.1 | پشتیبانی مشهدهاست از جدیدترین نسخه PHP

PHP 8.1

php 8.1 اینجاست و حدودا چند ماهی می شود که مشهدهاست از جدیدترین نسخه بروزرسانی شده php بر روی کلیه سرورهای هاست اشتراکی خود پشتیبانی می کند.

این بدان معناست که هم اکنون کاربران مشهدهاست می توانند از تمام قابلیت ها و ویژگی های آخرین نسخه از این زبان برنامه نویسی محبوب استفاده کنند، به عنوان مثال نوعی اسکالر برای توابع php که با جلوگیری از خطا در کدهای شما به بهبود امنیت کمک می کند،در این نسخه اضافه شده است.

این بروزرسانی ها یکی از راه هایی است که ما در مشهدهاست به مشتریان و برنامه نویس های عزیز خود کمک می کنیم تا همواره نیازهای توسعه ای وب سایت خود را رفع کرده و با ارتقاء آن، کارایی و امنیت وب سایت خود را حفظ و بهبود دهند.

این نسخه جدید PHP به فریم ورک های محبوبی مانند Symfony یا Laravel و یا سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress اجازه می‌دهد تا بر روی PHP نسخه 8.1 اجرا شوند، حتما می‌دانید که در سرورهای مشهدهاست از تمام این FrameWork ها پشتیبانی می شود! پس خبر خوب این که شما هم می توانید با برنامه های PHP خود که توسط ما میزبانی می شوند از آخرین نسخه PHP استفاده کنید.

چه قابلیت هایی در PHP 8.1 اضافه شده اند؟

نسخه جدید پی اچ پی با امکانات عالی و کارایی (Performance) بهتر نسبت به نسخه های قبل تر منتشر شده و با استفاده از این قابلیت ها این امکان را دارید که کدهای خود را بهینه تر بنویسید. حال در ادامه می خواهیم لیست چند مورد از بهترین ویژگی های php 8.1 را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید…

Enumerations

قابلیت هیجان انگیزی که خیلی از برنامه نویس ها منتظرش بودن اتفاق افتاده! ویژگی Enum در زبان های برنامه نویسی دیگری مانند جاوا از سالها قبل وجود داشت اما برنامه نویسان پی اچ پی از داشتنش محروم بودند که به لطف تیم توسعه دهنده PHP حالا این امکان فراهم شده که از این ویژگی کاربردی در کدها استفاده بشه.

بزرگترین مزیت استفاده از این ویژگی جدید این هستش که دیگر نیازی نیست از پکیج هایی مانند spatie/enum یا myclabs/php-enum استفاده کنید، همچنین باعث میشه نحوه نوشتن (Syntax) کدها هم ساده تر و تمیزتر باشه.

مثال زیر را ببینید :

ویژگی  Enumerations در PHP 8.1

یکی از کاربردهای ویژگی Enumerations در فریم ورک لاراول است که امکان استفاده از آن را در بخش های مختلفی مانند validation یا casts فراهم می کند، خوشبختانه این قابلیت با آخرین نسخه لاراول سازگاری کامل دارد.

Fibers

fiber به بلاکی از کدها گفته می شود که دارای استک مخصوص به خود است و همواره خارج از برنامه اصلی اجرا می شود. فایربر را می توان به عنوان انشعابی از اپ اصل در نظر گرفته و برنامه نویس بتواند از داخل برنامه خود آن را اجر کند. بنابراین با ویژگی Fibers که به عنوان یک کامپوننت سطح پایین شناخته می شود، می توان کدهایی نوشت که به طور همزمان با concurrent اجرا شود.

ویژگی  Fibers در PHP 8.1

 زمانی که Fiber اجرا می شود از طریق کد اصلی نمی توان آن را متوقف یا حذف کرد بلکه فقط از داخل خود Fiber می توان آن را مدیریت کرد. زمانی هم که اجرای Fiber متوقف می شود کنترل به کد اصلی برمی گرده و در ادامه می توان Fiber را از همان جایی که قطع شده ادامه داد.

The ‘never’ return type

یکی دیگر از قابلیت هایی که به PHP 8.1 اضافه شده، ویژگی نوع بازگشتی Never است که در متدها یا توابعی که قصد داریم برنامه را متوقف کنیم استفاده می شود. این کار را می توان با Throw Execption یا exit یا die هم انجام داد. در زبان PHP نوع void نشان دهنده اجرای برنامه بعد از اجرای قطعه کد است ولی در نوع Never فرق دارد و پس از اجرای کدهای متد یا تابع موردنظر، برنامه متوقف خواهد شد.

ویژگی  never' return type در PHP 8.1

Readonly Properties

پراپرتی readonly هم از جدیدترین مواردی است که به آخرین نسخه پی اچ پی اضافه شده است، با استفاده از readonly همان طور که از نام آن مشخص است، هر پراپرتی ای که به این صورت تعریف بشه تنها کی بار قابلیت مقداردهی دارد و مقدار آن غیرقابل تغییر خواهد بود. در صورتی که قصد تغییر مقدار آن را داشته باشید با خطا مواجه می شوید!

Readonly Properties در PHP 8.1

Final Class Constants

آخرین ویژگی جدید PHP 8.1 که می خواهیم به شما معرفی کنیم، فلگ Final برای ثابت های کلاس است که حتی با استفاده از وراثت (والد به فرزند) نوع این ثابت ها غیرقابل تغییر هستند، در اینصورت این ثابت ها نمی توانند Ovveride بشوند یا توسط کلاس های فرزند به ارث برده شوند. همچنین این فلگ را نمی توان با Private با هم استفاده کرد چرا که از خارج کلاس در دسترسی نبوده و اگر هر دو همزمان با هم استفاده شود میتواند منجر به خطای Fatal شود.

ویژگی Final class constants در PHP 8.1

سخن نهایی

ما در مشهدهاست امکان استفاده از PHP 8.0 و 8.1 را در لیست سرویس های هاست اشتراکی زیر فراهم آورده ایم، اما کاربران بهتر است ابتدا سازگاری سایت خود را با نسخه های جدید PHP بررسی کنند و سپس نسبت به ارتقاء اقدام نمایند.

تغییر نسخه php به 8.1 در هاست سی پنل مشهدهاست

باید به این نکته اشاره کنیم که PHP 8.1 سازگاری بسیار خوبی با با PHP 7 دارد، بنابراین توسعه دهندگان مجبور نیستند اسکریپت های PHP خود را برای PHP 7 بازنویسی کنند. قابلیت های خیلی بیشتری به PHP نسخه 8.1 اضافه شده که ما به ذکر همین چند مورد بسنده می کنیم.به طور کلی با ارتقاء نسخه فعلی PHP خود به 8.1 می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید :

  • افزایش سرعت، امنیت و بهبود عملکرد وب سایت
  • استفاده از قاعده نگارش و سینتکس ساده و راحت تر
  • جلوگیری از بروز اختلال در سایت

همچنین با توجه به اطلاعیه رسمی وب سایت PHP مبنی بر اینکه نسخه 7.3 از تاریخ 6 دسامبر 2021 منقضی شده است، لذا توصیه تیم فنی مشهدهاست به کاربران محترم این است که نسخه PHP خود را به 8.1 بروزرسانی نمایند تا امکان استفاده از مزایا و ویژگی های آخرین نسخه PHP را داشته باشند.


اگر شما برنامه نویس وب هستید و یا از امکانات جدید PHP 8.1 بیشتر و بهتر استفاده کرده اید، بسیار خوشحال خواهیم شد تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها برای ما و البته سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط