خداحافظی با الکسا | پایان کار 25سال رتبه بندی سایت های جهان

الکسا

الکسا! وب سایتی معروف و آشنا، خصوصا برای افرادی که از سال های گذشته به رتبه سایت خود اهمیت می دادند. امکان ندارد با دنیای وب درگیر شوید و با نام Alexa برخورد نکرده باشید.

مجموعه و هلدینگ قدیمی آمازون علاوه بر فروشگاه و توسعه فناوری‌های خرید دیجیتال، در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت دارد. این شرکت را با سیستم بررسی رنک Alexa می‌شناسیم. سرویسی که برای بسیاری از توسعه دهندگان وب، متخصصین سئو و همین‌طور فعالان حوزه کسب‌ وکارهای اینترنتی یک مقیاس سنجش و کنترل ترافیک وب‌سایت بود.

البته به تازگی خبر عجیبی از سوی وب‌سایت این مجموعه و همین‌طور صفحه رسمی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که همگان را متعجب کرد. پایان کار وب سایت الکسا همان خبری بود که ما منتظرش نبودیم…

آشنایی با Alexa

اجازه دهید در ابتدا کمی با تاریخچه، نحوه پیدایش و فعالیت این سیستم رنکینگ جهانی وب‌سایت بیشتر آشنا شویم.

Alexa در سال 1996 توسط بروستر کیل چشم به جهان گشود. این شخص خالق سیستم بایگانی اینترنت یا همان Internet Archive نیز بود. بروستر کیل در پرسیدیو سانفرانسیسکو کار خود را آغاز نمود و یکی از تأثیرگذارترین اشخاص در دنیای طراحی وب، سئو و توسعه میادین فعالیت‌های فناوری و IT لقب گرفت. البته او صرفاً آغازکننده بود و در نهایت الکسا در سال 1999 این مجموعه را خریداری نمود. رقم پیشنهادی توسط مجموعه 250 میلیون دلار بود و آمازون هم آن را پذیرفت.

پایان کار الکسا

وب‌سایت Alexa پس از مدت کوتاهی باتوجه‌به حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی مجموعه ثروتمند آمازون تبدیل به یک سیستم رتبه‌بندی جامع شد. به‌طوری‌که در سراسر جهان‌وب سایت‌ها توسط ربات‌های خزنده سیستم رنک آن ایندکس و بررسی و در نهایت بر اساس میزان ترافیک، نرخ ورودی موتورهای جستجو و… رتبه می‌گرفتند.

رنک Alexa باعث شد که وب‌سایت‌ها بیشتر به رقابت با هم پرداخته، در جهت توسعه تجربه کاربری قدم برداشته و در واقع آن را صنف کسب‌وکارهای اینترنتی بر پایه وب می‌دانستند. ازاین‌رو وقتی سایت شما در این وب سایت رتبه خوبی می‌گرفت یعنی بازدهی مناسبی نیز داشت.

در سیستم رتبه‌بندی این وب‌سایت هر چه عدد پایین‌تر باشد وب‌سایت ترافیک و وضعیت بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت. البته همواره حاشیه‌های زیادی در مورد این سرویس کنترل ترافیک وجود داشت. در دوره‌های زمانی مختلف روش‌های گوناگونی برای دورزدن این سرویس و یا دریافت رتبه‌های تقلبی به وجود آمد و  همواره سعی در به‌روزرسانی و تغییر در الگوریتم‌های خود داشت. در نهایت الکسا در دنیا و ایران به‌عنوان یک مرجع معتبر معرفی و مشهور شد.

 محبوبیت الکسا در ایران و جهان

Alexa در دنیا ترافیک و داده‌های کاربری بیش از 30 میلیون وب‌سایت را کاوش می‌کرد و برای استفاده از آن ابزارها و پلاگین‌های زیادی معرفی شد. حتی این مجموعه قابلیت‌های خاصی نیز در پنل کاربری اصلی خود ارائه می‌داد و به‌واسطه استفاده از آن شما می‌توانستید، در جهت سئو، بهینه‌سازی کلمات کلیدی و همین‌طور ایجاد استراتژی پیشروی در دنیای اینترنت استفاده کنید.

 به چند دلیل Alexa در ایران و جهان مهم و محبوب بود :

  1. نخست این که علاوه بر رتبه جهانی، بر اساس سرورهایی که وب‌سایت شما روی آن مستقر است، دامنه سایت و IPهای ورودی رتبه‌های مختص به هر کشور را نیز مشخص می‌نمود. مثلاً اگر سایت شما از ایران بازدیدکنندگان زیادی داشت، رنک الکسا ایران نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود.
  2. دوم این که یکی از آسان‌ترین، مبتدی‌ترین و البته غیر قابل استناد ترین روش‌ها برای بررسی اعتبار یک وب‌سایت بود. هنوز هم بسیاری از کاربران با وسواس رتبه Alexa از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.
  3. مسئله بعدی ارزش‌گذاری روی وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی بود که توسط این وب سایت انجام می‌شد.
وب سایت الکسا

خدماتی که توسط Alexa ارائه شد و مشکلاتی که داشت!

همان‌طور که خاطرنشان شدیم رنک الکسا در دنیا محبوب بود. وب‌سایت‌ها بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شدند و اولین منبع برای بررسی میزان محبوبیت یک وب‌سایت در مقایسه با رقبا و حتی چک کردن کلمات کلیدی در پنل اختصاصی بازدید و… بود. در دوره‌های زمانی مختلف اشخاص زیادی روی الگوریتم‌های آن کارکرده و قابلیت‌هایی را برای کاهش سریع‌تر رتبه ارائه دادند.

درنهایت اتفاقی که افتاد این بود که به‌راحتی شما می‌توانستید با استفاده از ربات‌ها، پاپ‌آپ، تبلیغات کلیکی و سئوی کلاه‌سیاه به رتبه خوبی در Alexa برسید. امااین وب سایت پس از مدتی هوشمندتر عمل کرد. آن‌ها سیستم رتبه‌بندی خود را منعطف‌تر کردند و در نهایت حتی اگر از روش‌هایی برای دورزدن رنک Alexa استفاده می‌کردید، پس از مدتی وب‌سایت شما با افت رتبه مواجه می‌شد.

معمولاً تا یک رقم خاص رتبه گرفتن در الکسا آسان بود. اما پس از آن شما دچار روزمرگی گردیده و مدام درگیر اعداد و ارقام می‌شدید. در این بین  شماری از متخصصین سئو رتبه بندی Alexa را حائز اهمیت نمی دانستند  و از ابزارهای دیگر استفاده میکردند.

…و اما پایان کار الکسا

اما در نهایت Alexa بدون عنوان دلیلی در 8 دسامبر 2021 این‌گونه بیان کرد:

پس از بیست سال حضور فعال و کمک‌رسانی در عرصه کنترل داده‌های دیجیتال، این تصمیم سخت از سوی ما گرفته شد تا Alexa.com را در تاریخ 1 می سال 2022 برای همیشه از دسترس خارج کنیم. Alexa در نهایت پس از 25 سال فعالیت در حوزه کنترل ترافیک و مانیتورینگ 30 میلیون وب‌سایت در تاریخ اول اردیبهشت سال 1401 چشم بر جهان می‌بندد.

در این مقاله از بلاگ مشهدهاست در مورد الکسا و پایان کار این وب سایت معروف اینترنتی صبحت کردیم. باید منتظر ماند و دید آیا سرویسی جایگزین Alexa می‌شود؟ آیا نگرش‌ها برای رتبه گرفتن وب‌سایت‌ها و همین‌طور اصول و قواعد بهینه‌سازی وب‌سایت دستخوش تغییر می‌شود؟ در نهایت تاکنون هیچ دلیلی مبنی بر علت از دسترس خارج‌شدن این سرویس، از سوی آمازون بیان نشد.

منبع : وب سایت رسمی Alexa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط