مزایای طراحی سایت با جوملا و مقایسه آن با وردپرس

طراحی سایت با جوملا

اگر در مورد طراحی سایت با جوملا تردید دارید، پیشنهاد می کنیم حداقل برای یک بار این مقاله را بخوانید چرا که به شما کمک می کند مزایای این سیستم مدیریت محتوا (CMS) محبوب را بهتر درک کنید. جوملا تحت وب است و با استفاده از آن می توانید به راحتی وب سایت های حرفه ای و مدرن برای کاربری های مختلف از جمله شخصی، شرکتی، فروشگاهی و … طراحی و ایجاد کنید.

جوملا با ابزارها و امکاناتی که ارائه داده است، این اجازه را به توسعه دهندگان، برنامه نویسان وب و طراحان وب سایت می دهد تا به آسانی بتوانند آن را گسترش دهند به طوری که امروزه به یکی از بهترین CMSهای دنیا تبدیل شده است. در ادامه این مطلب با مزایای طراحی سایت با جوملا بیشتر آشنا می شوید، با ما همراه باشید…

جوملا چیست ؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند. Joomla در سال 2003 ایجاد شد و اکنون دارای بیش از 3 میلیون وب سایت در سراسر دنیا است که یک دستاورد بسیار بزرگ است.

نام جوملا (به انگلیسی Joomla) از زبان سواحیلی گرفته شده که به معنای “همه با هم” یا “همگی” می باشد.

همچنین یک CMS بسیار محبوب است و بی تعارف در کنار وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان به حساب می آید. وب سایت هایی که با Joomla طراحی شده باشند، به شما امکان ایجاد وب سایت های جذاب و غنی از محتوای تجاری تا شخصی را می دهد.

جوملا چیست

انتخاب جوملا برای طراحی وب سایت مزایای متعددی دارد، از جمله :

  • مدیریت حرفه ای صفحات
  • امکان استفاده از حافظه کش
  • ارسال خبر و مطالب با فیدهای RSS
  • نسخه های قابل چاپ صفحات
  • امکان استفاده از Google RECAPTCHA
  • پشتیبانی چند زبانه
  • قالب های جذاب
  • تالار گفتگو
  • نظرسنجی
  • تقویم و …

علاوه بر این امکانات پایه، جوملا درست مانند وردپرس امکان استفاده از قابلیت هایی مانند : کامپوننت ها، ماژول ها، پلاگین ها، بسته های زبان و .. را به برنامه نویسان وب می دهد که به آن قدرت بیشتری می بخشند. شاید جالب باشد بدانید بیش از 8هزار افزونه رایگان و پولی در مخزن رسمی سایت جوملا برای استفاده کاربران وجود دارد.

مزایای طراحی سایت با جوملا

در دنیا CMS های بیشتری هم وجود دارد، اما سیستم مدیریت محتوا جوملا جایگاه ویژه ای در توسعه وب سایت پیدا کرده است. در ادامه 10 مزیت اصلی طراحی سایت با جوملا اشاره شده است :

معماری متن باز (Open Source)

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است به این معنی است که هر توسعه دهنده ای می‌تواند به سورس کد دسترسی پیدا کرده و آن را ویرایش کند تا عملکرد این پلتفرم قدرتمند را افزایش دهد. همه کدهای منبع به صورت رایگان در دسترس هستند و هر برنامه نویسی می تواند بنا به نیاز خود از کدها استفاده مجدد کند.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، جوملا با استفاده از PHP ایجاد شده و از MySQL برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. PHP یک زبان برنامه نویسی محبوب و رایج است که اکثر توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند. متن باز بودن جوملا به ایجاد تغییرات مداوم برای مفیدتر کردن این پلت فرم کمک زیادی می کند.

قالب های جذاب و متنوع

هنگامی که یک وب سایت ایجاد می کنید، چه برای استفاده شخصی یا وب سایت فروشگاهی، باید یک تم یا قالب کاملاً ویژه داشته باشید. جوملا با بیش از ده هزار تم و قالب زیبا ارائه شده است. در واقع طراحی سایت با جوملا و با کمک این تم ها و قالب های آماده آسان تر می شود. بسته به نیازها و اهداف خود می توانید از هر کدام از این قالب ها برای ایجاد وب سایت خودتان استفاده کنید.

قالب های جوملا
قالب های جوملا

اگر خیلی در کار با جوملا حرفه ای نیستید، می توانید یک قالب جوملا که کاملاً با موضوع فعالیت شما مطابقت داشته باشد انتخاب کرده و سپس وب سایت خودتان را با آن ایجاد کنید تا در نهایت یک وب‌سایت کاملاً کاربردی به شما بدهد.

انجمن های کاربری فعال و گسترده (Forums)

همانطور که گفته شد جوملا یک پلت فرم رایگان و متن باز است، به همین دلیل است که پشتیبانی اختصاصی برای آن پیدا نمی شود چرا که رایگان است و هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نشده است. با این حال، انجمن ها یا فروم های فعال و گسترده ی زیادی دارد که کاربران جوملا در آن فعالیت می کنند.

شما می توانید در این انجمن ها عضو شوید و از کاربران حرفه ای بصورت تخصصی تر کمک بگیرید، همچنین می توانید در صورت قرار دادن سوال یا مشکل خود در انجمن های جوملا همیشه پاسخ های خوبی برای رفع مشکلات دریافت کنید. انجمن (Forum) جایی است که همه دوستداران جوملا در آن فعالیت می کنند و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند.

هر فرد یا برنامه نویس که تازه با Joomla آشنا شده باشد، می تواند در فروم ها عضو شده و به دنبال راه حلی برای مشکلاتی باشد که در حال حاضر با آن مواجه است. جوملا بیش از 200000 کاربر فعال در فروم های خود دارد و این قطعا به این معنی است که تک تک اعضا از این سیستم مدیریت محتوای قدرتمند استفاده کرده اند و از مشکلات و مزایای پلتفرم جوملا به خوبی آگاه هستند. بنابراین، می توانید از دانش آنها برای طراحی سایت با جوملا و حل مشکلات خود استفاده کنید.

بهترین کارایی و عملکرد همراه با سرعت بالا

مهم نیست که چه نوع وب سایتی می خواهید ایجاد کنید، از یک وبلاگ شخصی، وب سایت سرگرمی یا هر نوع وب سایت فروشگاهی که باشد، جوملا همیشه یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

اگر بخواهید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، جوملا با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست!

چندین صفحه ساز کاربردی برای  طراحی سایت با جوملا وجود دارد که از آنها می توانید به سرعت برای ایجاد وب سایت هایی حرفه ای با عملکرد بالا استفاده کنید. همه آنها دارای ویژگی هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند یک وب سایت با تمام ویژگی های لازم در اختیارتان داشته باشید. سیستم مدیریت محتوای جوملا همچنین برای ایجاد بسیاری از وب سایت های رسمی،شرکتی و سازمانی نیز استفاده می شود. بسیاری از جوامع و گروه های آنلاین از پلتفرم جوملا استفاده می کنند و در عرض چند دقیقه وارد بازار کار اینترنتی می شوند.

مناسب برای سئو و بهینه سازی سایت

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از جنبه های ضروری ایجاد وب سایت است. Joomla پلت فرمی است که به بحث سئو سایت اهمیت می دهد و به طور خودکار به وب سایت شما کمک می کند تا URL های بهینه برای صفحات سایت خو بسازید تا بهتر در موتور جستجو دیده شود.

جوملا مناسب برای سئو وب سایت
جوملا مناسب برای سئو وب سایت

هنگامی که یک وب سایت با جوملا ایجاد می کنید، به طور اختصاصی به شما امکان انتخاب متا تگ ها و همچنین توضیحات متا را می دهد و این به نوبه خود سئوی وب سایت شما را بهبود می بخشد. همین قابلیت ها در طراحی سایت با جوملا هستند که می توانند به شما کمک کنند تا حضوری قدرتمند در فضای آنلاین و نتایج موتورهای جستجو داشته باشید.

با این حال، اگر احساس می‌کنید که عملکرد سئوی داخلی برای وب‌سایت شما کافی نیست، می‌توانید در هر لحظه افزونه سئو موردنظر را که برای وب‌سایت خود بهترین می‌دانید، بر اساس نیازها و اهداف وب سایت خودتان دانلود و نصب کنید.

دارای هزاران افزونه کاربردی

جوملا بیش از 8000 افزونه کاربردی را برای کار بر روی وب سایت به شما پیشنهاد می دهد. البته شما می توانید هر کدام را که برای کسب و کار خود مناسب می دانید انتخاب و نصب کنید. در جوملا همه نوع افزونه وجود دارد و شما می توانید بسته به نیاز خود یکی از این برنامه ها را انتخاب کنید.

در مخزن افزونه های جوملا 33 دسته بندی مختلف وجود دارد از جمله : ویرایش، زبان، ارتباطات، بازاریابی، ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی و موارد دیگر. هر افزونه دارای رتبه‌بندی و ارزش‌ گذاری خاص خود است که می‌تواند در انتخاب بهترین مورد برای کسب‌وکار شما مفید باشد. استفاده از افزونه های جوملا برای امنیت وب سایت باعث می شود که وب سایت شما کاملاً ایمن باشد.

در جوملا امنیت حرف اول را می زند!

برای هر وب سایتی امنیت یک عامل مهم است و هر برنامه نویسی می داند که باید زمان طراحی وب سایت، امنیت را در اولویت کار خود قرار دهد. همه ما به این نکته آگاه هستیم که نقض در امنیت چگونه می تواند به وب سایت و اطلاعات آن آسیب وارد کند. بنابراین، امنیت وب سایت از آن مواردی است که همیشه باید در اولویت قرار گیرد.

از نگاه کارشناسان و متخصصین حوزه وب، جوملا یک سیستم مدیریت محتوای فوق العاده ایمن است. زمانی که جوملا را نصب می کنید، قابلیت های امنیتی همراه با آن نصب می شود. با این حال، برای اطمینان از اینکه سایت شما ایمن است و ایمن هم باقی خواهد ماند، باید آن را همواره به روز نگه دارید. بهتر است برای اطمینان از ایمن ماندن سایت خود، از افزونه های امنیتی جوملا استفاده کنید تا خیال خودتان را از این بابت راحت کرده باشید.

انعطاف پذیری

با دسترسی به هزاران افزونه، می توانید هر تغییری را که بخواهید به آسانی در وب سایت خود پیاده سازی کنید و  به سرعت عملکرد آن را تا حد زیادی گسترش داده و سایت را تعاملی تر کنید.

جوملا با انعطاف پذیری فوق العاده خود به شما امکان می دهد هر نوع وب سایتی را که انتخاب می کنید بتوانید بسازید، از یک وب سایت در مقیاس کوچک گرفته تا یک وب سایت فروشگاهی حرفه ای و کامل برای فروش محصولات شما.

استفاده از حافظه کش (Caching)

یکی از مهم ترین ویژگی های جوملا، قابلیت استفاده از حافظه کش است که در سرعت لود وب سایت تاثیر به سزایی خواهد داشت. علاوه بر این، از بارگذاری سنگین صفحات و لود بیش از حد بر روی سرور هاست شما جلوگیری می کند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که استفاده از حافظه کش یک قابلیت پیچیده است که در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند به وب سایت شما آسیب برساند، بنابراین اگر از پیچیدگی های این عامل مهم آگاه نیستید، به شدت پیشنهاد می شود که با تنظیمات حافظه کش وب سایت خود بازی نکنید!

اما با این وجود، کش (caching) یک قابلیت ضروری برای وب سایت ها است که خوشبختانه به همراه پلتفرم جوملا ارائه شده و شما قادر هستید با نصب افزونه کش سازگار با سرور هاست و وب سایت خود بهترین عملکرد را تجربه کنید.

مدیریت سطوح دسترسی

جوملا از زمان آغاز به کار خود، به کمک قابلیت ACL توانسته مدیریت کاملا قدرتمندی بر سطوح دسترسی کاربران و افرادی که با آن کار می کنند داشته باشد. لیست کنترل دسترسی (Access Control Lists) یا به اختصار ACL به شما امکان می دهد مجوزهایی را تعیین کنید که چه کسی می تواند چه چیزی را مشاهده کند. علاوه بر این، حتی می توانید مدیریت کنید چه کسی می تواند چه نوع محتوایی را ایجاد کند.

با راه اندازی جوملا نسخه 1.6، ACL دارای تنظیمات جدیدی شد که آن را حتی بیشتر از قبل انعطاف پذیرتر و مفیدتر کرد. با این حال، برای مدیریت بخش ACL در جوملا، باید تسلط کامل در مورد آن داشته باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در وب سایت شما ایجاد شود.

طراحی سایت با جوملا یا وردپرس ؟ کدام را باید انتخاب کنم؟

انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک تصمیم مهم است که می تواند تاثیر زیادی بر روی وب سایت شما داشته باشد. هر کدام از CMSهای موجود مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و طرفداران متعصبی که فقط سنگ پلتفرم محبوب خود را به سینه می زنند! همانطور که قبلا هم گفتیم، دو پلتفرم وجود دارد که در بین گزینه ها بیشتر قابل اعتنا هستند : جوملا در مقابل وردپرس.

جوملا یا وردپرس
جوملا یا وردپرس

انتخاب خیلی سختی است و باید گفت هر دو پلتفرم به دلیل سهولت استفاده، ویژگی های سفارشی سازی (Customization) و کاربران فعال در بسیاری از فروم های دنیا مشهور هستند. در حالی که وردپرس و جوملا مزایا و معایب مربوط به خود را دارند، می‌توان از هر دوی آنها برای ساخت سایت‌های مدرن و پر از ویژگی‌ها و امکانات بی نظیر استفاده کرد.

تفاوت اساسی بین وردپرس و جوملا در این است که جوملا به عنوان یک CMS برای ارائه وب سایت های پورتال مانند شکل گرفت، در حالی که وردپرس در ابتدا یک پلت فرم متمرکز بر وبلاگ بود. با این حال، این روزها، هم وردپرس و هم جوملا قادر به اجرای هر نوع وب سایتی هستند.

از نقطه نظر فنی، هم وردپرس و هم جوملا نرم افزارهای مستقلی نیستند، هر دو آنها فقط زمانی که بر روی یک وب سرور نصب شده باشند می توانند اجرا شوند، که معمولاً این وب سرور بر روی هاستی که از یک شرکت هاستینگ مانند مشهدهاست خریده اید وجود دارد.

باید گفت جوملا بیشتر برای توسعه دهندگانی طراحی شده که به اصطلاح از کثیف کردن دستان خود زمان کار نمی ترسند!!! از طرف دیگر، وردپرس برای مبتدیان راحت‌تر است و برای شروع کار آسان‌تر است.

طراحی سایت با جوملا از برخی جهات انعطاف پذیرتر از وردپرس است. این سیستم فوق‌العاده قابلیت سفارشی‌سازی دارد به طوری که می‌تواند تقریباً هر شکل از وب سایتی که میخواهید به خود بگیرد، و شما را قادر می‌سازد تا بسیاری از تغییرات کوچک را بدون نصب افزونه ها اجرا کنید.

با این حال، بین وردپرس و جوملا فقط یک برنده وجود دارد و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام سیستم مدیریت محتوا برای کار شما مناسب تر است.

سخن نهایی

در این مقاله درباره مزایای طراحی سایت با جوملا صحبت کردیم و گفتیم که یک CMS محبوب است که در کنار وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان به حساب می آید. جوملا متن باز است و هر توسعه دهنده ای می‌تواند به سورس کد دسترسی پیدا کرده و آن را ویرایش کند تا عملکرد این پلتفرم قدرتمند را افزایش دهد. سیستم مدیریت محتوا جوملا جایگاه ویژه ای در توسعه وب سایت پیدا کرده است که ما در این مقاله به بیش از 10 مزیت اصلی آن اشاره کرده ایم.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشد، اگر نیاز به راهنمایی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا دارید با همکاران فنی ما در مشهدهاست در تماس باشید تا به شما در این زمینه کمک کنند. پایدار باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط