5 افزونه کش وردپرس که باعث افزایش سرعت سایت شما می شوند

افزونه کش وردپرس

افزونه کش همواره یکی از راهکارهای افزایش سرعت عملکرد وردپرس بوده و تقریبا تمامی کاربرانی که از این سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند، به دنبال بهبود سرعت سایت خودشان هستند تا با سرعت بالاتر و لود (Load) سریعتر بتوانند رتبه های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنند. افزایش سرعت بارگذاری سایت همچنین موجب رضایت کاربران و در نهایت منجر به افزایش فروش در وب سایت های فروشگاهی هم خواهد شد.

در این مقاله از وبلاگ مشهدهاست قصد داریم به تا معرفی 5 تا از بهترین افزونه های کش وردپرس بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

افزونه چیست؟

بطور کلی افزونه یا پلاگین (Plugin)، تکه برنامه های کاربردی و کوچکی هستند که قابلیت هایی را به برنامه یا سیستم اصلی اضافه می کنند. افزونه های WordPress هم مانند خود وردپرس به زبان PHP نوشته شده اند و برای کاربر این فرصت را فراهم می کنند تا بدون دانش برنامه نویسی و یک خط کد نوشتن، بتواند امکاناتی را به سایت خود اضافه کند.

باید یادآور شویم که خرید هاست و ثبت دامنه به منزله داشتن یک سایت نیست، در ادامه شما برای تکمیل کار و افزایش کارایی وب سایت وردپرسی خود، نیاز به نصب افزونه هایی پیدا می کنید که با انجام وظایف و کارهای کوچک، شما را برای رسیدن به بهترین حالت ممکن وب سایت تان یاری می رسانند.

مفهوم کش و وب کش

پیش‌ از این که بخواهیم در مورد پلاگین‌ یا افزونه‌ کش وردپرس صحبت کنیم، باید اشاره‌ای به مفهوم کش (Cache)، این عبارت کلیدی در دنیای وب داشته باشیم.

وقتی شما به‌ عنوان کاربر و یا سرویس‌گیرنده وارد وب‌سایتی می‌شوید، مرورگر شما درخواستی مبنی بر دانلود اطلاعات صفحه وب ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل کوکی‌ها، داده‌های صفحات داینامیک و استاتیک و همین‌طور کد ها می‌باشد.

وقتی روی یک سایت سیستم کنترل و مدیریت کش فعال نشده باشد، در هر بار مراجعه به وبسایت نیاز به دانلود اطلاعات صفحه وب می باشد.

در مرورگرهایی نظیر گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج (Microsoft Edge) و… سیستم کش وردپرس فعال است. در هر نسخه نیز این قابلیت پیشرفته‌ تر و قدرتمند تر می‌شود. در واقع مرورگرها و شرکت‌های سازنده آن‌ها نیز مایل هستند وب‌سایت‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا، به شکل بهینه‌تری از کش استفاده کنند.

این سیستم تحت عنوان وب کش در مرورگرها وجود دارد. هرکدام از آن‌ها بسته به اجازه و دسترسی که وب‌سایت به آن‌ها می‌دهد می‌توانند کش وردپرس را مدیریت کنند. به همین علت برای افزایش سرعت عملکرد وردپرس پیشنهاد به نصب افزونه های کش می شود.

افزونه کش چیست ؟ چطور کار می کند و چه کاربردی دارد؟

افزونه های کش در وردپرس این امکان را به شما می دهند تا با کش کردن اطلاعات وب سایت، سرعت بارگذاری آن را افزایش داده و در نهایت موجب رضایت هر چه بیشتر کاربران خود شوید.

عملکرد افزونه کش به این صورت است که زمانی که سایت شما توسط مرورگر کاربر فراخوانی می گردد، ابتدا میبایست اطلاعات سایت دانلود شده و سپس به کاربر نمایش داده شود. اگر برای هر بار که کاربران قصد مشاهده وب سایت شما را داشته باشند این اتفاق بیوفتد، لازم است تا هر بار پردازنده و رم هاست شما درگیر شده و این می تواند موجب کند شدن سرعت لود سایت شما شود.

دقیقا همین جاست که افزونه ی کش وارد میدان می شود! افزونه های کش برای وردپرس می توانند صفحات پویا (Dynamic) در وب سایت شما را به صفحات ایستا (Istatic) تبدیل کرده و فقط کافیست سایت یک بار توسط کاربر لود شود، سپس از دفعات بعدی با سرعت بسیار بالاتری سایت برای او بارگذاری خواهد شد.

نکته مهمی که در خیلی از سایت ها گفته نشده است :
“افزونه های کش مختلفی در مخزن وردپرس وجود دارد اما همه آنها برای سایت شما مناسب نیستند! شما باید بر اساس نوع وب سروری که هاست تان استفاده می کند، نسبت به انتخاب افزونه کش مناسب برای سایت خود اقدام کنید.بعنوان مثال اگر وب سرور هاست شما آپاچی (Apache) است و شما افزونه لایت اسپید را نصب کنید، سرعت سایت شما افزایش که پیدا نمی کند هیچ بلکه کمتر هم خواهد شد! پس در این زمینه بسیار باید دقت کنید.”

ما در این مقاله برای راحتی کار شما و جلوگیری از بروز اشتباه، هر افزونه ای که معرفی می کنیم نوع وب سرور سازگار با آن” را هم به شما اعلام خواهیم کرد.


در ادامه بهترین افزونه های کش وردپرس را معرفی خواهیم کرد. همچنین در انتهای مقاله در مورد معیارهای انتخاب افزونه کش متناسب با هر وبسایت صبحت می کنیم.

1. افزونه WP Rocket : جامع، کم‌دردسر و سریع

افزونه کش WP Rocket

امکان ندارد با وردپرس کارکرده باشید اما اسم افزونه WP Rocket را نشنیده باشید. پلاگینی که به‌ جرأت می توان گفت یکی از قدرتمندترین سیستم‌ها برای افزایش سرعت وب‌سایت شماست. این افزونه غیر رایگان است اما اگر بخواهید امکان ارتقاء آن به نسخه پریمیوم نیز وجود دارد.

وب سرور مناسب این افرونه NGinX و Apache است و بر روی این دو وب سرور به خوبی کار می کند.

اما امکانات این افزونه را به‌صورت تخصصی‌ تر مورد بررسی قرار می‌دهیم :

  • امکان پشتیبانی از قابلیت CDN
  • بهینه‌سازی‌شده با تمامی فونت‌های پیش‌فرض گوگل
  • امکان مدیریت و فعال‌سازی قابلیت GZip
  • بارگذاری بهینه تصاویر با قابلیت Lazy Loading
  • امکان پیش بارگذاری فایل‌های CSS و HTML
  • فعال‌سازی به‌ محض نصب

درصورتی‌که صاحب یک وب‌ سایت تجاری، ووکامرس و یا فروشگاه آنلاین هستید، نصب این افزونه برای سایت شما ضروری است. این افزونه کدهای سایت شما را Minify می‌کند (حذف فاصله ها و کدهای اضافی که باعث سنگینی صفحات و قالب سایت می شود)، همچنین باعث می‌شود که مرورگر اطلاعات تکراری را به‌صورت چندباره دانلود نکند.

اما درنهایت این پلاگین مناسب وب‌ سایت‌ هایی که پویا هستند و مدام با کاربران ارتباط دارند مناسب نیست، چرا که وقتی اطلاعات یک صفحه کش می‌شود برای این که کاربر بتواند نسخه بروز شده آن صفحه را ببیند، نیاز است که کوکی‌های مرورگر خود را پاک کند.


2. افزونه WP Super Cache : سوپر کش وردپرس، ساده و کاربردی

افزونه کش WP Super Cache

در کنار افزونه راکت، یکی دیگر از پلاگین‌های محبوبی که نصب زیادی از مخزن وردپرس داشته، WP Super Cache می‌باشد.

شعار اصلی این افزونه راه‌اندازی فقط برای مدیریت کش است. به این صورت که شما به‌ محض فعال‌کردن این پلاگین می‌توانید از قابلیت پیش بارگذاری یا Preload آن استفاده کنید. در واقع فایل‌های HTML وب‌ سایت شما که استاتیک هستند، توسط این پلاگین ذخیره و برای هر بار بارگذاری دانلود نمی‌شوند.

اگر وب سرور شما NGinX یا Apache است می توانید از این افزونه استفاده کنید.

همچنین این پلاگین در نمره GTMetrix وب‌سایت شما نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. علاوه‌ بر آن Google Page Speed نیز سایت شما را در رده‌ بالاتری نمایش می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی‌های افزونه WP Super Cache عبارتند از :

  • امکان فشرده‌سازی هدر سایت
  • کش ساده و کاربردی بدون نیاز به تنظیمات پیچیده
  • امکان به‌ روزرسانی به‌ صورت هفتگی جهت کنترل پچ‌ های امنیتی و به‌ روزرسانی پایگاه‌ داده
  • امکان کش کردن صفحات داینامیک و پشتیبانی از قابلیت CDN
  • امکان کنترل زمان‌ بندی برای کش کردن هر صفحه و یا مشخص‌کردن بر اساس درجه کاربری

البته به‌ طور کلی این پلاگین نسبت به WP Rocket امکانات محدود تری دارد. بخصوص در زمینه مدیریت فایل‌های HTML و CSS ضعیف‌ تر عمل می‌کند.


3. افزونه W3 Total Cache : حرفه ای اما پیچیده

افزونه کش W3 Total Cache

این افزونه یکی از پیچیده‌ ترین و قدرتمند ترین پلاگین‌های موجود برای مدیریت کش در وردپرس می‌باشد که قابلیت‌ های زیر را در خود جای‌ داده است :

  • گزینه‌های نامحدود برای شخصی‌سازی کش
  • بارگذاری تنبل تصاویر و …
  • کش بخش‌ های مختلف وب‌سایت، هدر و فوتر
  • کش مرورگر
  • پشتیبانی از CDN
  • امکان مدیریت Ajax
  • ویژگی‌های امنیتی قدرتمند

افزونه کش w3 total cache به شما اجازه استفاده از حالت پریمیوم و چند زبانه برای سایت‌های بین‌المللی را هم می‌دهد. می‌توانید این افزونه را برای مدیریت کتابخانه، فایل‌های صوتی و تصویری نیز استفاده کنید.

وب سرور سازگار با این افزونه ، NGinX و Apache می باشد.

معمولاً تنظیم این پلاگین کار سختی است و به همین دلیل خیلی برای افرادی که در این زمینه مبتدی هستند پیشنهاد نمی‌شود. اگر با مفاهیم کش، مدیریت فایل‌های CSS و… آشنا هستید، این افزونه قدرتمند می‌تواند به شما امکانات بی‌ نظیر و فوق‌ العاده پیشرفته ای نسبت به دیگر افزونه ها بدهد.


4. افزونه LiteSpeed Cache : اختصاصی برای لایت اسپید

افزونه کش LiteSpeed Cache

یک قابلیت مهم این افزونه، رایگان بودن آن است. به‌ صورت پیش‌فرض به شما این اجازه را می‌دهد که عکس‌ ها را با فرمت WebP ذخیره‌سازی و به کاربران نمایش دهید. این فرمت تحت وب است و همین‌ طور باعث می‌شود که حجم عکس‌ها تا 50 برابر کم تر شود.

این افزونه حالت پریمیوم دارد و از زبان شیرین فارسی نیز پشتیبانی می کند. لایت اسپید کش را می توان بهترین افزونه پاکسازی کش وردپرس نامید چرا که می‌توانید از آن برای پاک‌کردن کش زمان‌ بندی شده استفاده کنید. این افزونه البته از نظر رابط کاربری فوق‌ العاده ساده‌تر است.

افزونه LiteSpeed Cache مناسب وب‌ سایت‌ هایی است که از وب سرور لایت اسپید استفاده می‌کنند. این افزونه روی وب سرورهای NGinX و Apache عملکرد درستی نخواهد داشت.

 اما برویم  به سراغ مهم ترین ویژگی ها در پلاگین لایت اسپید کش :

  • امکان کش مرورگر و هماهنگ سازی با تمامی مرورگر ها
  • قابلیت Import و Export تنظیمات بدون نیاز به انجام مجدد آن‌ها روی وب‌ سایت‌ های مختلف
  • امکان بهینه‌ سازی تصاویر بدون کم‌ کردن کیفیت آن‌ ها و صرفاً با کم‌شدن حجم داده
  • کش آبجکت و انتخاب هرکدام از اشیاء موجود و آیکن‌ های روی وب‌سایت

تاکنون بیش از 800 هزار بار در مخزن وردپرس نصب شده است و به‌ طور کلی اگر وب سرور سایت شما لایت اسپید است، این پلاگین عملکرد بهتری نسبت به دیگر افزونه‌ها روی این وب سرور دارد. این افزونه هم از سایت‌های تک صفحه‌ای و هم چند صفحه‌ای پشتیبانی می‌کند و ضمن این که برای وب‌ سایت‌ های دارای سیستم مدیریت CDN نیز مناسب است.

در نهایت به دلیل این که روی دیگر وب سرورها پاسخگو نیست، صرفاً روی بخش خاصی از وب‌سایت‌ها قابل‌استفاده است.


5. افزونه WP Fastest Cache : افزایش سرعت کش وردپرس

افزونه کش WP Fastest Cache

خطاهایی که در سایت‌های بررسی سرعت سایت نظیر جی تی متریکس نمایش داده می شود برای همه ما بسیار آزاردهنده است. این افزونه یکی از ساده‌ ترین، کاربردی‌ ترین و قدرتمند ترین‌ ها در زمینه رفع خطاهای این وب‌سایت‌ ها و سیستم‌ های کنترل سرعت سایت نظیر گوگل پیج اسپید است.

می‌ توانید در این افزونه قابلیت‌هایی نظیر Mod_Rewrite را فعال کنید که سبب می‌شود متد کش سریع‌ تر توسط مرورگر فراخوانی شود. همین‌ طور از قابلیت‌های CDN و SSL  نیز پشتیبانی می‌کند.

افزونه WP Fastest Cache بر روی وب سرور NginX بهترین عملکرد را خواهد داشت.

این افزونه بر اساس پیش بارگذاری کش وردپرس یا Cache Preloading کار می‌کند و همین‌ طور لود تنبل را نیز در حالت پریمیوم در اختیار شما قرار می‌دهد. در نهایت مثل دیگر پلاگین‌ هایی که در این مقاله معرفی کردیم. امکان کمباین کردن  JS و CSS را به شما می‌دهد.

این افزونه قابلیت‌های زیر را در خود جای‌داده است :

  • زمان‌بندی کش برای صفحات
  • فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی کش برای موبایل
  • Minify کردن کدهای اچ تی ام ال و جاوا اسکریپت
  • کش مرورگر موبایل و دسکتاپ به صورت مجزا (بسته به انتخاب ادمین)

هاست پرسرعت مشهدهاست سازگار با وردپرس

نتیجه گیری : بهترین افزونه کش برای سایت من کدام است؟

در این مقاله با افزونه آشنا شدید و مفهوم کش و وب کش را بطور کامل توضیح دادیم. امروزه در دنیای وردپرس افزونه های کش متنوعی وجود دارد که ما فقط 5 تا از معروف ترین آنها را معرفی کردیم، همین موضوع می تواند انتخاب از بین این همه گزینه را سخت تر کند. اینکه کدام یک بهترین افزونه کش مناسب سایت شماست، نیاز به بررسی و آزمایش است.

هرکدام از افزونه های معرفی شده (WP Rocket , WP Super Cache , W3 Total Cache , LiteSpeed Cache ,WP Fastest Cache) دارای قابلیت هایی هستند که در اکثر موارد با افزونه های دیگر هم پوشانی دارند. شما می توانید با نصب و تست افزونه های معرفی شده بر روی سایت خود، سازگاری آنها را با سایر افزونه ها و عناصر سایت بررسی نمایید و در نهایت یک افزونه کش را انتخاب کنید تا بتوانید سرعت سایت تان را بهبود دهید.

همچنین می توانید افزونه ها را به نوبت به صورت برنامه ریزی شده برای مدتی روی سایت نصب کنید و بررسی کنید کدام افزونه تاثیر بهتری بر روی سرعت سایت داشته است تا افزونه سازگار و در عین حال موثرتر را انتخاب نمایید.

مطالب مرتبط