نصب و پیکربندی افزونه راکت

نصب و پیکربندی افزونه راکت

افزونه راکت ، ابزاری قوی و پرکاربرد است که از قسمت های مختلفی اعم از کش، فشرده‌سازی فایل‌ها، بارگذاری تنبل تصاویر و بهبود منابع CSS و JS ساخته شده تا به‌عنوان یک افزونه هوشمند تمامی ابزارهای لازم برای بهینه سازی وب‌سایت را در اختیارتان قرار دهد و عملکرد و سرعت وب‌سایتتان را بهبود دهد. در ادامه نصب و پیکربندی افزونه راکت را برای شما توضیح خواهیم داد.

افزونه راکت برای تمام وب‌سایت‌های وردپرسی از جمله سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی و شخصی مناسب است.

اگر وب سرور سایت شما، لایت اسپید است، از افزونه کش لایت اسپید استفاده کنید. (لینک راهنمای نصب و پیکربندی لایت اسپید)

در غیر این صورت از افزونه راکت استفاده کنید.

این افزونه با استفاده از روش های مختلف از جمله موارد زیر، کمک می‌کند تا سریع‌ترین سرعت بارگذاری سایت را بین سایت رقبا تجربه کنید:

۱. سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت
۲. بهینه‌سازی منابع CSS و JS
۳. بهبود کش و کاهش ترافیک سرور
۴. سازگاری با افزونه‌های مختلف
۵. درصد عملکرد و بهبود پیشرفته

مزایای افزونه WP Rocket

۱. سرعت بارگذاری وب سایت را افزایش می بخشد.
۲. امتیاز عملکرد PageSpeed سایت را بهبود می‌بخشد.
Core Web Vitals .۳ سرچ کنسول را بهینه می‌کند.
۴. به‌سادگی نصب شده و قابل استفاده است.

نصب و پیکربندی افزونه راکت

این نکته را در نظر داشته باشید، افزونه راکت وردپرس یک افزونه کش پریمیوم وردپرس است. هیچ نسخه رایگانی ندارد و نسخه‌های رایگان آن به‌صورت نال و غیر اورجینال هستند. حتی نسخه‌ای که خریداری می‌کنید، باتوجه به فارسی‌سازی شدن آن از حالت اورجینال خارج می‌شود.

جهت نصب و پیکربندی افزونه راکت آن را تهیه و نصب کرده و سپس آن را فعال کنید.

در پیشخوان وردپرس ، منوی تنظیمات و سپس گزینه WP Rocket را انتخاب کنید.

منوی پیشخوان افزونه راکت

در این بخش اطلاعات کلی در رابطه با این افزونه را مشاهده می کنید.

نصب و پیکربندی افزونه راکت

تنظیمات Minification در افزونه راکت وردپرس

این بخش مربوط به فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JS است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های CSS و JS وب‌سایت شما را فشرده می‌کند تا اندازه آن‌ها کاهش یابد. این کار به کاهش زمان بارگذاری صفحه کمک می‌کند.

این بخش مربوط به کش کردن فایل‌های سایت شما است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های وب‌سایت شما را در حافظه پنهان ذخیره می‌کند تا در بارگذاری‌های بعدی، از بارگیری مجدد آن‌ها جلوگیری کند.

فشرده‌سازی محتوای ایستا باعث کاهش اندازه آن فایل‌ها می‌شود. در اکثر موارد، این تفاوت بسیار کوچک است و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد وب‌سایت شما ندارد. با این حال، اگر یک وب‌سایت با ترافیک بالا دارید، این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف پهنای باند کلی شما و صرفه‌جویی در هزینه‌های هاست دارد.

یک نکته قابل توجه این است که فشرده‌سازی فایل‌ها ممکن است عواقب غیرمنتظره‌ای داشته باشد، مانند لود نشدن فایل‌ها یا کار نکردن آن‌ها. اگر این تنظیم را فعال می‌کنید، لطفاً مطمئن شوید صفحات وب‌سایت خود را به‌طور کامل بررسی کردید تا همه چیز به درستی کار کند.

نصب و پیکربندی راکت

تنظیمات Lazy Load در پلاگین WP Rocket 

این تنظیمات مربوط به بارگذاری تنبل تصاویر است. تصاویری که باعث کاهش سرعت سایت شما می شود. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس تصاویر وب‌سایت شما را تا زمانی که کاربر بر روی آن‌ها کلیک نکند، بارگذاری نمی‌کند. این کار به کاهش زمان بارگذاری صفحه کمک می‌کند.

افزونه راکت وردپرس

تنظیمات Preloading در افزونه راکت وردپرس

در مرحله بعد، می‌توانید با رفتن به تب «Preload»، تنظیمات پیش‌ بارگذاری را در افزونه WP Rocket بررسی کنید. به‌طور پیش‌فرض، پلاگین شروع به خزیدن صفحه اصلی شما کرده و لینک‌های موجود را کش می‌کند تا بارگذاری مجدد آن سریع‌تر شود. بهتر است این گزینه را فعال نگه دارید تا عملکرد سایت برای کاربرانی که دوباره به سایتتان بازمی‌گردند، به حداکثر برسد.

نصب راکت

تنظیمات پیشرفته در افزونه راکت وردپرس

این تنظیمات برای توسعه‌دهندگان و کاربران پیشرفته‌ای است که به یک تنظیمات پیچیده و سفارشی نیاز دارند. برای مثال، می توانید یک قانون ایجاد کنید که صفحه اصلی وب‌سایت شما را کش نکند. برای انجام این کار، موارد زیر را وارد کنید:

URL: https://example.com/

Action: Exclude

همچنین می‌توانید قوانین کش را برای کوکی‌ها و عوامل کاربر ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید قانونی ایجاد کنید که کوکی‌های مربوط به افزونه خاصی را از کش شدن حذف کند. برای انجام این کار، موارد زیر را وارد کنید:

Cookie: _wpfp_widget_cache

Action: Exclude

نکته مهم: اگر در مورد این گزینه‌ها اطمینان ندارید ، تغییری ایجاد نکنید.

نصب راکت

پاکسازی دیتابیس با افزونه راکت وردپرس

افزونه WP Rocket وردپرس، پاکسازی پایگاه داده وردپرس را برایتان ساده می‌کند. هرچند این مورد تاثیر کمی بر عملکرد وب‌سایت شما دارد، اما درصورت تمایل می‌توانید این گزینه‌ها را بررسی کنید.

برای این کار به تب «Database» در صفحه تنظیمات افزونه بروید. از اینجا، می‌توانید پست‌ها، پیش نویس‌ها، اسپم و نظرات اسپم را حذف کنید. البته وردپرس به‌طور خودکار پس از ۳۰ روز نظرات اسپم را پاک می‌کند.

کش وردپرس

تنظیمات CDN در افزونه WP Rocket

این تنظیمات WP Rocket مربوط به استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) است. با فعال کردن این تنظیمات، افزونه راکت وردپرس فایل‌های وب‌سایت شما را از یک سرور CDN بارگذاری می‌کند. این کار به بهبود سرعت بارگذاری صفحه برای کاربرانی که در نزدیکی سرور CDN قرار ندارند، کمک می‌کند.

تنظیمات Heartbeat در وردپرس با WP Rocket

API Heartbeat به وردپرس اجازه می‌دهد تا درخواست دوره‌ای را در پس‌زمینه به سرور هاست ارسال کند. به‌عبارتی منابع سرور شما را بهینه می‌کند. برای کنترل این ویژگی و کاهش فرکانس API Heartbeat، می‌توانید روی تب «Heartbeat API» در پلاگین WP Rocket کلیک کنید. البته توصیه می‌کنیم API Heartbeat را غیرفعال نکنید، زیرا ویژگی‌های بسیار مفیدی را ارائه می‌دهد. با این حال، کاهش فرکانس آن، به‌خصوص در سایت‌های پرترافیک عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد.

نکات مهم در استفاده از افزونه WP Rocket

پس از نصب و پیکربندی افزونه راکت این موارد را نیز در نظر بگیرید:

پیشنهاد می شود از هاست با منابع بالا استفاده کنید.
افزونه‌های غیرضروری را پاک کنید.
از یک قالب وردپرس سبک استفاده کنید.
از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید، اما حجم و ابعاد آن‌ها را بهینه کنید.

تصاویر وب‌سایت خود را با استفاده از ابزارهای آنلاین یا آفلاین مانند TinyPNG یا ImageOptim فشرده‌سازی کنید.

از فرمت‌های تصویری مناسب مانند JPEG برای تصاویر واقعی و PNG برای تصاویر گرافیکی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *